Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Helgintervjuer

”Jag skulle känna mig jävligt stressad om jag jobbade med print”

Publicerad: 30 november 2012, 13:21

Foto: Blanca Sjöstedt.

Hon började blogga innan många lärt sig att surfa. Men det är inte bloggvågen Michaela Forni rider på längre. I tisdags blev det officiellt att hon utsetts till vice vd för Devote. För Resumé berättar hon om sin nya position, samarbetet med Wrangler och varför hon tog en paus från bloggvärlden.


Ämnen i artikeln:

Michaela Forni

Michaela Forni säger att bra dagar börjar på Riche, så vi har bestämt möte där. Hon kommer några minuter sent, ursäktar sig och avråder mig från att lita på wake up-lamps.

Det händer mycket på Devote, du har blivit vice vd i veckan, berätta om det.

– Devote satsar internationellt nu och kommer att växa på många håll och kanter. Det betyder att Staffan Ekberg som är vd på Devote behöver en vice vd som kan ta hand om den svenska marknaden medan han jobbar mer internationellt. Målet är helt enkelt att vi ska bli ännu större.

Hur känns det?

– Det är kul! Det blir en utmaning att ta en ledande position för hela företaget och inte bara redaktionen. Det är nog den största omställningen, en läskig men rolig sådan. Jag tror det blir bra, mina ledaregenskaper är ganska tydliga. Jag är strukturerad och planerad som person. Dessutom vet jag hur Devote fungerar eftersom jag har varit chefredaktör där i ett och ett halvt år. Jag älskar mitt jobb och människorna jag jobbar med, de imponerar mig ständigt.

Michaela Forni berättar att det är skönt med en titel som folk accepterar. När hon tidigare försörjt sig som modebloggare har det rynkats på många näsor.

– Att driva en blogg är inget riktigt jobb tycker folk, det spelar ingen roll om det betalar hyran.

Hon förklarar att respekten tyvärr inte är given bara för att hon fått en ny titel, även om det är en hjälp på traven.

– Går jag in i ett möte med tre män som är 35 år eller mer, då tittar de på mig och tror att jag är någons assistent. Förut kunde det vara jobbigt men nu skrattar jag bara. Det blir bättre tack och lov, säger hon.

Du och Petra Tungården har en webbshop också, blir det hetsigt?

– Nej, det går jättebra, fan vad roligt det är. Det känns som vi hållit på med byPM hur länge som helst fast vi började i augusti. Jag tror att det har blivit så lyckat eftersom det inte ligger någon press på det projektet. Jag och Petra jobbar dessutom väldigt bra ihop. Vi är olika. Hon är väldigt kreativ, duktig på styling och att få fram känsla i bild. Jag är mer affärslagd och gillar att organisera saker och ting. Vi har också väldigt duktiga delägare i byPM. Anna Kilian, vår inköpare, hon är grym.

Berätta om samarbetet med Wrangler.

– Mitt rumpsamarbete menar du? Jag har en tjejkompis som jobbar med Wranglers pr. Hon tipsade mig om ett par byxor som jag skulle gilla. När jag testade dem blev jag helt såld och fortsatte köpa Wranglers jeans. Sedan när företaget sökte en profil för en nationell kampanj så kontaktade de mig. Jag sa självklart ja.

Kampanjen gick upp i höstas, både digitalt och i form av lokalt butiksmaterial. Det är pr-byrån "A World Beneath" som står bakom konceptet. Michaela Forni berättar att många reagerat på kampanjen. Allt från att den skulle vara superretuscherad till att hon opererat brösten och fixat läpparna.

– Jag lovar, om jag hade fixat brösten skulle det nog synas mer än så här, garvar hon och blickar ner i urringningen.

Du som driver ett digitalt magasin och har bloggat sedan unga tonår, är printprodukter redan borta i din värld?

– Jag tycker att det är jättefint att folk fortfarande köper tidningar. Men jag skulle känna mig jävligt stressad om jag jobbade med print. Det finns självklart produkter som kommer klara sig fint. Alla älskar en DN på morgonen, punkt slut. Och de större glossigare modemagasinen behöver vi, än så länge går inte den känslan att få digitalt. Det är allt där emellan som ligger risigt till.

Tröttnar du aldrig på att blogga?
– Bara tanken på att inte blogga känns jättekonstig, jag började när jag var 14 år. Det betyder att jag inte har levt mitt liv som vuxen utan att berätta för folk vad jag har på mig eller äter till lunch. Det är rätt sjukt, men alla har vi olika rutiner.

Det är många unga tjejer som läser din blogg, tänker du på att vara en bra förebild?

– Jag skulle aldrig skita i att lägga ut något för att det äventyrar att jag skulle vara en bra förebild. Är man en bra förebild om man försöker dölja halva sitt liv?

– Jag skulle inte säga att man har ett ansvar som bloggare, men att man bör ha ett samvete. Det har inte alla bloggare. Jag blir väldigt upprörd när man ser hur vissa använder sina bloggar för att medvetet såra människor. Då blir arg på riktigt. Jag tog en paus från bloggvärlden ett tag, just av den anledningen. Jag höll på att tappa lusten och var äcklad av det folk skrev. Idag väljer jag att lägga fokus på de jag tycker är charmiga och kompetenta.

När är du som lyckligast?

– Vi diskuterar lycka en hel del på kontoret. En av mina redaktörer säger att hon kanske aldrig har varit lycklig. Det beror mycket på hur man definierar lycka. Jag är lycklig varje dag, kanske inte hela dagen men en stund. Det krävs inte så mycket, när jag sitter på kontoret och äter pepparkakor är jag lycklig.

– Det bästa som finns är när en bra vecka är avklarad och jag möter upp tjejerna för att äta middag. Alla har fina små klänningar och kanske nya skor. Vi dricker rödvin och snackar om allt kul som har hänt, det älskar jag.

Blanca Sjöstedt

Ämnen i artikeln:

Michaela Forni

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.