Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Helgintervjuer

”Jag slipper kontorslandskap, det är en befrielse”

Publicerad: 9 november 2012, 14:51

Brita Zackari har jobbat som copy på McCann men står nu inför nya utmaningar.

Foto: Blanca Sjöstedt

Många känner igen henne från Schulman Show, andra från bloggen på Nöjesguiden men det är jobbet som copywriter på McCann Stockholm som har betalt räkningarna. Nu har hon sagt upp sig för att göra något läskigt. För Resumé berättar hon om sina nya planer och viljan att bli bad ass.


Det är fredag och vi har bestämt möte på Boquerian. Än så länge är stället lugnt men bara om någon timme kommer det att koka av helgfirare. Damerna bredvid har redan en liten Riviera framför sig. Charkuterier, drinkar och dyra läppglans trängs om bordytan. Som tur är tar det inte lång tid innan Brita Zackari dyker upp och jag kan sluta stirra på deras mini Antibes.

Det ryktas om att du har något kul på gång, berätta.

– Ja, jag har sagt upp mig för att jag vill hålla på med flera grejer, inte bara reklam. De senaste åren har jag känt ett behov av att göra något som känns svårt och gärna lite läskigt. Jag har drömt om att få skriva manus till serier, nu kan jag äntligen göra det. Dessutom gillar jag att sätta mitt eget namn på det jag gör istället för att vara en del i ett stort maskineri. Men jag kommer fortsätta att hålla på med reklam. Just nu jobbar jag med Ikea tillsammans med Andreas Dahlqvist och Linus Karlsson från McCanns New York-kontor.

Brita Zackari berättar att den ekonomiska osäkerheten som egenföretagare är en liten risk jämfört med de fördelar som finns med att vara sin egen chef. Att själv kunna välja uppdrag som känns roliga och utvecklande är en dröm som har gått i uppfyllelse. Hon erkänner att frilansandet är en del av en 30-årskris.

– Allt har sats i rullning väldigt fort. Jag jobbar just nu med flera jätteroliga projekt och är pirrig varje dag, säger hon med iver i blicken.

Vad är det för projekt?

– Exakt vad det är kan jag inte avslöja ännu. Men jag jobbar bland annat tillsammans med Henrik Schyffert. Det är skitkul och enormt lärorikt. Sedan skriver jag på en annan grej tillsammans med en massa roliga personer, Cilla Jackert är en av dem.

Vad är den största omställningen?

– Allt blev sjukt roligt helt plötsligt. Jag slipper kontorslandskap, det är en befrielse. I övrigt har mina arbetsdagar inte förändrats så mycket. Jag hittar på roliga idéer och skriver ner dem. Skillnaden är att idéerna kan resultera i lite allt möjligt, ett tv-format, artikel eller en hittepå-serie.

Brita Zackari berättar att hon har längtat efter att jobba med samma karaktärer och handling under längre tid. I framtagningen av reklamfilm ligger det ett hårt arbete bakom roller och miljö men man får ett väldigt litet fönster att visa vad man har åstadkommit.

– Jag funderar mycket kring karaktärerna för att det ska bli så pricksäkert som möjligt. Man vill spika allt från vad de käkar till frukost till deras rädslor och klädstil. I en reklamfilm på 30 sekunder hinner folk bara se toppen av det isberg av jobb som ligger bakom.

Brita, vad är bra reklam?

– Det är viktigt att någon har tänkt till. Det räcker inte med en slogan eller en reklamporrig annons. Jag blir provocerad av att det fortfarande finns så mycket reklam som inte är förankrad i något behov hos konsumenterna. Många stora företag med fet budget bara basunerar ut grejer för att de har råd. Bill Clinton sa en bra sak på The Daily Show; när man har folks uppmärksamhet så ska man inte slösa med den. Det gäller inte bara presidentvalskampanjer.

Kan något vara så dåligt att det blir bra, typ "där Swiffer drar fram försvinner allt damm"?

– Nej.

Brita Zackari berättar att hennes arbetsteknik går ut på att försöka underhålla sig själv. Kommer hon på något som får henne själv att garva bakom skärmen så är planen ofta vattentät.

– Jag har aldrig varit den där reklamaren som spottar ur sig reklamtävlingsannonser. Däremot kan jag få ihop konsumentens behov med min uppdragsgivares erbjudande. Helst gör jag det genom att berätta något för hen som kan göra livet antingen roligare eller enklare.

Vad är din främsta tillgång i jobbet?

– Jag är genuint intresserad av folk och hur saker fungerar, vilket gör att jag alltid har väldigt stark drivkraft i varje projekt. Och mitt huvud fungerar ganska roligt, det är aldrig fel.

Har du någon sida som sätter krokben för dig?


Brita Zackari tänker länge.

– Mina prestationskrav kan vara jobbiga men de är också en enormt bra drivkraft. Okej, det där var ett klyschigt svar. Ibland är jag lite för mån om att behaga och skulle behöva vara mer bad ass.

Brita Zackari berättar att hon tycker att det är sorgligt hur hårt omgivningen påverkar oss. Många barn börjar tidigt kompromissa på sin person för att passa in.

– Det räcker inte att föräldrarna uppfostrar en till att man kan göra vad som helst. Det är genom reaktioner från andra som man lär sig. På så sätt blir det tydligt vad som är okej för en tjej och inte. Ibland är det enklare att bara rätta sig i ledet. Det tror jag har slipat ner min person. Jag har blivit, liksom många kvinnor, lite för mån om att behaga. Jag jobbar på det.

Blanca Sjöstedt

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.