Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag02.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Helgintervjuer

”Jag tog mig själv på oerhört stort allvar"

Publicerad: 15 Februari 2013, 13:45

Mårten Andersson.

Foto: Andreas Elgstrand.

Mårten Andersson om sin barnförbjudna banan-succé, rollen som riskkapitalist och varför det skar sig med TV3 i Resumés söndagsintervju.


Ämnen i artikeln:

HelgintervjunMårten Andersson

Det är en solbränd Mårten Andersson jag möter uppe på Knakelibraks kontor i Vasastan. Han är precis hemkommen från en rundresa i Asien, där han bland annat besökt Bali. Med en kaffe framför sig har RAW comedy's grundare nu slagit sig ned snett framför mig.

Mårten Andersson grundade RAW comedy år 2004, ett varumärke under Knakelibrak Produktion. Det är idag en stor stand up klubb som blandar internationella komiker med de svenska talanger. Raw comedy har bland annat tagit hit världsstjärnor som Jerry Seinfeld.

Hur viktig är du för varumärket RAW comedy?  
– Min roll är väldigt viktig då jag ligger bakom det mesta vi gör och ju har det sista ordet,  även om jag anser mig vara bra på att lita på folk. Mitt jobb med just RAW comedy innebär ju bland annat att hitta alla komiker.  

Får du tillräckligt med credd för dina insatser tycker du?
– Nej, det tycker jag inte. Men det känns inte lika viktigt att få credd för saker nu som det gjorde tidigare. Jag har bättre självkänsla idag. Men min person kanske sticker i ögonen på folk. Jag har nog fått många dåliga recensioner på grund av min under-bältet-humor. Det hade varit kul att få nått slags pris, tycker jag.

RAW comedy agerar även som riskkapitalist inom underhållning. Kan du berätta lite om rollen som det? Hur mycket drog ditt bolag in förra året?
– Mitt bolag omsatte ungefär 14 miljoner förra året. I år kommer vi att dubbla den omsättningen. Som riskkapitalist har jag bland annat gått in med pengar i Videofyme och i långfilmsprojektet "The stranger inside" med bland andra William Baldwin, en film som säljs nu under Berlin filmfestival.  

Mårten Andersson började sin karriär på Sveriges radio som ungdomsreporter på radiokanalen P3.  
– Jag läste journalistik på Kalix Folkhögskola, hade praktik på storstadsradion och såg att de sökte folk till sommaren. Efter en intervju fick jag göra ett reportage för "unga människor" på prov, och fick jobb efter det. Jag visste redan i gymnasiet att jag ville göra radio och tv.

Efter det blev han programledare på ZTV. Och senare gjorde han "roliga nyheter" på TV3, samtidigt som han gjorde imitationer i Pippirull för P3. Att han gick från jobbet som programledare till att bli komiker var ett medvetet val.  
– Jag och TV3 blev osams då jag inte ville göra en andra säsong av Guiness rekord-tv. Första säsongen, med mig som programledare, gjorde en mindre succé, med TV3-mått ska tilläggas (skratt), och kanalen hade redan sålt in en andra säsong med mig och Linda Nygerg som programledare. Men TV3 hade sagt att jag skulle få göra andra grejer efter första säsongen, och jag ville hellre göra något annat. Jag tog mig själv på oerhört stort allvar på den tiden så tackade nej och hamnade i "frysboxen".

År 2010 signade Mårten Andersson dansaren och komikern Sean Banan till "RAW comedy", och släppte artistens första singel "Skaka rumpa" som toppade Itunes och Spotify i flera veckor under sommaren. Videon till "Skaka Rumpa" sågs av över 1.5 miljoner svenskar på mindre än en månad.  

Varför valde du att satsa på Sean Banan? Var det rent av du som upptäckte honom som musikartist?
– Ja det var jag som kom på idén att signa Sean Banan som musikartist till min dåvarande label RAW comedy på Sony Music. Det var inte många på Sony som trodde på idén ska jag säga, men jag kände att Sean hade stor potential. Jag satt ju på en egen label som chef och skulle producera humor på olika sätt, som till TV, webb och live, så steget till musik, rolig musik var inte långt. Jag hade sett Sean i "Cirkus Möller" där han var väldigt kul och visste att han var dansare, så jag tänkte att han borde ha taktkänsla och bokade ett förutsättningslöst möte. Ingen gjorde ju "barnförbjuden" musik på det viset just då och, ja, på den vägen är det.  

Mårten Andersson gjorde även debut i Melodifestivalsammanhang år 2012 som låtskrivare till låten "Sean den förste Banan", framförd av just Sean Banan.         

Vad har du bidragit med till Seans låt, jag hörde att ni var fler som skrev den? Var det något som va jobbigt med att skriva en låt tillsammans med andra?
– Jag halkade in som på ett "bananskal" skulle man kunna säga, ha ha. Sean Banan är den första artisten jag skrivit för. Det gick bra tycker jag.  

Att Sean Banan skulle gå till final i årets melodifestival är inget som förvånar Mårten. För Sean har jobbat stenhårt sedan förra året och turnerat som en galning, skrivit autografer, fotats med fans och så vidare, och därmed byggt en väldigt mycket större fan-skara som han inte hade riktigt på samma sätt under förra årets melodifestival. Men låten "Sean den förste Banan" var det inget fel på, tycker han.
– Årets låt Copacabanana är ju också väldigt "hittig" men jag tycker förra årets låt var mycket bättre, ha ha. Det var fler som rynkade på näsan förra året. Denna vända blev ju Sean hyllad av både Anders Nunstedt OCH Markus Larsson, som ju annars är rätt creddiga i sina åsikter. Vinden har vänt för bananen.  

Du har en ganska kontroversiell humor, skulle man kunna säga. Finns det något du inte  skämtar om?
– Dödsfall. Jag har gjort det misstaget men kommer inte göra om det. Jag har förändrat min stil de senaste åren och mognat både som komiker och människa. Jag mådde sämre förut och det är svårare att skämta om jobbiga saker när man är inne i en svår period själv. Nu mår jag bra och kan skratta åt det mörka. Idag är min humor mer djup än bara "under bältet".  

När du gör imitationer, som till exempel Persbrandt, krävs det att du tar på dig rollen som honom och lever dig in till hundra procent för att den ska bli bra?
– När det gäller Persbrandt är det nästan som man sätter på sig en trenchcoat och bröstar upp sig i fantasin.

Känns det lika kul att imitera när "det går" för Göran Persson?
– Nej. Men jag är nöjd med min imitation av Zlatan.

Du har ju även gjort internationella gig, bland annat i England och Australien. Är det svårt att dra skämt på engelska?
– Ja, det är svårt tycker jag, speciellt om publiken häcklar en och man snabbt måste översätta sin respons från svenska till engelska, det kan ta lite tid. Men engelska kan också ha ett skönt flow. Det är kul att få representera Sverige utomlands.

Hur mottogs det amerikanska konceptet Roast i Sverige, tycker du? Blev det som du tänkt dig? Petra Mede hällde ju till exempel ett glas vatten över en komiker som roastade henne.
– Konceptet fungerade inte, svenskar är för lättkränkta, även om Petras "kupp" nog var ett medvetet drag. "RAW" betyder ju rått, och så comedy; fast ändå på skämt. Jag har slutat att "slå" på folk. Det är roligare att slå på sig själv. Jag brukar skämta om min egen livssituation. Man vill alltid ha det man inte har, och jag får alltid sitta vid "singelbordet". Som komiker är jag mer självutlämnande idag.

Kontroversiella personer som grupp blir oftare utsatta för näthat än andra. Har du någon erfarenhet av det?0
– Jag vill själv inte bidra till näthat, folk skriver oerhört elaka saker. Förut gav jag svar på tal, men nu orkar jag inte ens längre. Dom är inte värda att bry sig om, det får rinna av en istället.

Comedy är fortfarande en ganska mansdominerad bransch. Håller det på att vända?
– Nej, tyvärr inte. Petra Mede fick och får fortfarande mycket hat efter att hennes roll som programledare för årets Eurovision offentliggjordes. En manlig komiker skulle inte få lika mycket hat tror jag. Det är mer okej att vara clown om man är kille. En rolig tjej blir lätt till pojkflicka för andra.   

Vem är Sveriges roligaste kvinna just nu?
– Petra Mede. Det är kul att hon ska vara programledare för Eurovision. Sissela Benn är också rolig. Hennes galna oberäknelighet skapar förväntningar och gör henne till en bra komiker.  

Vad gör du om 5 år?
– Om fem år så hoppas jag att Knakelibrak är ett av Sveriges viktigaste och bästa produktionsbolag inom underhållning vad det gäller TV-produktion, LIVE, event och webb.

Linda Myrin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.