Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag15.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Helgintervjuer

”Jag vet vad jag vill”

Publicerad: 6 Juli 2012, 14:09

Moa Hjelmer med nya sponsorn Ateas vd Carl-Johan Hultenheim i bakgrunden.

Foto: RYNO QUANTZ.

Hon är på väg mot ett varumärkesvärde på cirka 30 miljoner, har potential att bli folkkär och laddar för OS i London senare i sommar. Nyblivna EM-guldmedaljören Moa Hjelmer, 22, har nyligen tecknat ett kontrakt med it-företaget Atea och kan välja och vraka bland sponsorerna – men behöver inte stressa. Hon har något så unikt som en hemlig privat investerare som ger henne extra trygghet i satsningen mot det stora målet: OS-guld i Rio 2016.


Ämnen i artikeln:

Atea

Okonstlade  och sympatiska Moa Hjelmer har en personlighet som liknas vid folkkära  idrottare som Sanna Kallur och Charlotte Kalla.

Niklas  Olovzon, grundare till sponsringsbyrån Passion Lab (tidigare Sport  & Brands) menar att Moa Hjelmer är ett av de mest spännande  framtidsnamnen inom svensk idrott även ur ett kommersiellt perspektiv.

– Hon  har gjort en fantastiskt genombrott såväl idrottsligt som medialt. Hon  har allt som krävs och är den typiskt svenska idrottsprofil som, likt  systrarna Kallur, både går hem i stugorna och hos sponsorerna – genuin  och ödmjuk, men samtidigt charmig och redan professionell.

Hennes EM-guld för en vecka sedan var precis vad som behövdes för svensk friidrott som befinner sig i en svacka.

– Svensk  friidrott behöver nya fixstjärnor och när det såg som mörkast ut klev  Moa Hjelmer fram i rampljuset och därför blir uppmärksamheten ännu  större än den hade varit för några år sedan då konkurrensen var hårdare.  Varumärken som vill förknippas med friidrott kommer därför säkerligen  haka på it-företaget Atea som sponsorer till henne, säger Niklas Olovzon  och fortsätter:

– Varumärkesvärdet  är än så länge svårt att fastställa, men fortsätter hon skörda  framgångar kan det handla om siffror uppåt 20-30 miljoner kronor.

Tidigare  i veckan presenterades it-företaget Atea, med 2 000 medarbetare i  Sverige, som Moa Hjelmers nya sponsor. Företaget satsar stort på svensk  friidrott och har kontrakt även med namn som Johan Wissman, Jessica  Samuelsson, Emma Green och Mustafa Mohammed.

När  Resumé träffar Moa Hjelmer – hon kommer till Resumés redaktion – har  hon med sig sin hundvalp Vega. Moa Hjelmer är avslappnad, naturlig och ödmjuk och samtidigt en självsäker framtoning.

– Det  där om att jag påminner om Sanna Kallur, jag kan förstå det. Sanna, och  även hennes syster Jenny, var som allra bäst under min tonårstid, och  de är ju personer jag har sett upp till och identifierat mig med lite  och känt en samhörighet med – just till den avslappnade attityden. Man  måste inte gå in och vara jättekaxig hela tiden, man kan vara sig själv,  och det har jag fått med mig, säger Moa Hjelmer.

– ­ Jag är väl rätt ödmjuk liksom, men samtidigt vet jag vad jag vill och vågar ta för mig, men jag lär inte hamna i divafacket.

Efter  EM-guldet står sponsorerna i kö. Moa Hjelmers agent, Lars Kristiansson, har ett digert arbete att sålla bland alla förfrågningar. Samarbetspartners väljs med stor omsorg och noggrannhet. Atea är Moa  Hjelmers andra sponsor efter sko- och klädsponsorn Asics. Det finns ingen anledning att stressa, även om hon önskar få in ett par större samarbetspartners som vill vara med hela  vägen till OS i Rio.

– Moa  har en hemlig privat sponsor vilket är unikt i Sverige. En privatperson  har gått in i det med pengar, berättar Lars Kristiansson som är med vid  intervjun.

Kapitalet från den hemliga investeraren ger arbetsro när det gäller sponsorkontrakt. Dessutom får Moa Hjelmer nu tack vare OS-biljetten SOK-stöd. Moa kom med i SOK:s program efter EM guldet.

– När  det gäller sponsorer ska det inte bara vara pengar, pengar, pengar,  utan även handla om att få tryggheten att man har någon som står bakom  en och stöder en till hundra procent, någon som vill att man ska nå toppen  och som man kan lita på även om man får en svacka, säger Moa Hjelmer med  en imponerande självklarhet med tanke på sin ringa ålder.

Hon  kände till Atea när företaget började visa intresse, främst genom Ateas  Elitidrottsskola där hon nu ska hjälpa till som instruktör för  ungdomarna.

Hon  föll för Ateas långsiktiga tänk och support. Atea, som sponsrat  friidrotten sedan 2007, talar om att allt de gör ska hålla  "landslagsklass". Stödet till friidrottarna är en form av symbolik som  ska peppa medarbetarna.

– Vi  sätter upp tuffa långsiktiga mål och det gör Moa också, men vi ser inte  det här som sponsring utan som en integrerad del i hur vi bygger vårt  företag, säger Ateas vd Carl-Johan Hultenheim.

Sponsringsskapet  innebär att Moa Hjelmer kommer att hålla föreläsningar, vara med på  aktiviteter, och ingå i marknadsföringen. Hon kommer även att få hjälp  vid behov med utbildningar och medieträning.

– Moa  berör och det är ett kontinuerligt uppvaktande. Ett sånt här stort  intresse ha jag aldrig varit med om tidigare, säger Lars Kristiansson  som även är manager åt bland andra Johan Wissman och Michel Tornéus.

Skönt att ha en agent nu med tanke på alla förfrågningar, Moa?
– Ja,  jag har ingen aning om hur mycket förfrågningar jag får, det är Lars  som tar hand om allt sånt. Det är väldigt skönt, jag kan fokusera på  mitt.

Hon har jobbat ihop med Lars Kristiansson i över ett år.

– Min  pappa har alltid funnits med litegrann, men inte på den här nivån. Det  var min pappas idé att vi behövde kontakta Lars – han kände till hans  namn.

Vad kan du tänka dig att ställa upp på för reklamjobb?
– Vi har arbetat ut en plattform för mig som varumärke och vad jag står  för, men konkreta företag är inget vi staplat upp. Men då har man en  grund som man kan utgå ifrån när det dyker upp förfrågningar.

Carolina Klüft gör reklam för mascara nu (Max Factor), kanske något otippat. Är det något som du skulle kunna göra?
– Gör  hon? Ja, det var lite otippat, men jag vet inte riktigt. Återigen, när  det gäller riktigt stora grejer beror det på vad det handlar om och att det känns bra  och rätt.

Hur känns det att stå inför ett medieuppbåd, hur bekväm känner du dig då?
– Det  beror på vad jag ska göra, men när det gäller intervjuer är det inte så  svårt, jag är ju den som vet bäst om mig själv, det är inte alls  obekvämt. Men det klart, i början var jag nervös, men det gick över sen.

Har du fått någon medieträning?
– Nej,  men det är alltid stärkande att få tips, det finns alltid saker som man  behöver tänka på och lära sig. Så det är jag öppen för.

Många idrottare får svårt när karriären är över. Men Moa Hjelmer vet vad hon ska göra.

– Jag ska plugga till lärare.  Min mamma är lärare också, och vi är rätt lika, jag tror att det passar mig också.

I Rio 2016 är målet guld, va?
– Ja,  eller målet är egentligen att göra mitt livs bästa lopp, men sjävklart  är visionen också att ta guld. Just nu så känns det som att min  resultatkurva går i rätt riktning.

När får vi se första reklamfilmen med dig?
– Ha ha, det vet jag inte, vi får se vad som kommer in och vad som passar.

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

Atea

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.