Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag14.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Helgintervjuer

”Jag vill alltid ha revansch”

Publicerad: 15 Augusti 2014, 13:42

Greger Hagelin, vd på Keyflow.

Foto: Andreas Elgstrand

Förra året kände WeSC-grundaren Greger Hagelin att motivationen var slut. Han valde att lämna bolaget eftersom han inte delade styrelsens visioner. Då gick WeSC:s styrelseordförande ut och hävdade att Greger Hagelin hade fått sparken från sin baby. – Jag bet ihop och försökte snabbt gå vidare, säger Greger Hagelin till Resumé.


När Resumé möter Greger Hagelin ska han resa till New York och Los Angeles för att prata med internationell press och nattklubbsägare för gästlistehanteraren Keyflows räkning.

Just medierelationer är något som Greger Hagelin har blandade erfarenheter av. Ett halvår efter att han lämnade WeSC förra hösten gick bolagets styrelseordförande Theodor Dalenson ut med påståendet att Greger Hagelin hade fått sparken i en intervju med Dagens Industri.  

– Det var tråkigt när vår styrelseordförande valde att uttala sig på det sättet. Det får stå för honom, det är allt jag kan säga, säger Greger Hagelin till Resumé.  

Har du fått någon förklaring?
– Jag har inte bett om någon förklaring och kan bara prata i egen sak. Jag skulle aldrig prata skit om någon i bolaget. Jag valde att lämna själv och har inget att säga till någon annan.

Hur hanterade du informationen som kom ut?
–  Jag ska inte prata om känslor, men det var tråkigt. Samtidigt kan man inte basera sin verklighet på vad andra människor säger om en. Man får titta sig själv i spegeln. Jag förstod att det skulle bli mycket spekulationer eftersom jag har varit en ganska publik person på gott och ont.

Vad var de onda sidorna med att vara publik?
– Man kan bli citerad på fel sätt och råka ut för olustig rubriksättning. När det är positivt är det bara kul, men under svåra perioder får man gå ner i grottan och jobba sig ur det.

– I det här fallet valde jag att bara släppa det. Det var en person som uttalade sig. Jag hade redan börjat titta framåt och fundera på andra saker. Jag vet vad jag har gjort. Jag startade bolaget, byggde upp omsättningen till 400 miljoner kronor och tjänade massa pengar åt aktieägarna. Byggde dessutom upp bolaget från noll i USA till en omsättning på 15 miljoner dollar på tre och ett halvt år. Jag har gjort ett bra jobb och en intressant resa. Något som väldigt få mäktat med tillsammans med mina medarbetare.

Varför lämnade du WeSC?
– Jag hade varit med från dag ett och kände liksom flera andra av grundarna att jag hade gjort mitt. Jag var inte motiverad. Det är flera som bestämmer i WeSC och jag hade en syn på hur bolaget skulle utvecklas och styrelsen en annan. De sista åren kände jag att det inte var roligt längre.

– 13 år som vd, i synnerhet på börsen, kräver sitt. Man tänker på WeSC när man vaknar och när man somnar. Problemen snurrar i huvudet även om det går bra. Jag kunde inte njuta av resan längre.

– Flera av grundarna hade slutat och vi hade en gemensam filosofi från början och drev den ihop. Jag kände att jag bara satt och drev bolaget. Det var ju inte riktigt det jag ville. Jag är visionär. Jag är fantastiskt bra när jag trivs på ett jobb och med människorna omkring mig. Då kan jag förändra världen i vilket bolag som helst. När de andra grundarna hade lämnat och jag var ensam kvar växte tanken på att göra något annat.

Nyligen började Greger Hagelin som vd på Keyflow. Kontakten fick han via Stefan Ehrnst som var hans vd-assistent på WeSC under elva års tid. Han känner flera i bolaget och diskussionerna blev mer konkreta när han slutade som vd på WeSC förra året. Under tredje kvartalet i år togs 15 miljoner kronor in i bolaget vid en ägardelning.

Greger Hagelin beskriver bolagets affärsidé:

– Nattklubbsindustrin har i regel fem stora problem. De har en väldigt massa vip-gäster, men de vet inte om de kommer eller när de ska komma. När de väl vip-gästerna har bestämt sig för att komma vet inte arrangören om de kommer eller när de i så fall kommer. Dessutom har de en massa folk som köper biljetter, men de har ingen aning om vilka de är. Nattklubbar vet inte hur många gäster de kommer att ha när natten börjar och internationella gäster vet inte var de ska gå.  Vi har lösningen.

På WeSC byggde du upp din egen värld. Kommer du att sakna den känslan?
– Jag kommer bygga det här som vår värld också. Det vi gör nu det är precis som när någon sytt upp ett antal plagg och gör ett varumärke av det. Just nu är vi i färd med att ändra logotyp och bygga varumärket. Det finns inget att förvalta och jag och de andra grundarna känner exakt samma sak. Det här är ett litet, litet, frö och bra idéer finns det hur många som helst utav, men det krävs engagemang och ett hårt jobb för att förverkliga det.

Hade du några specifika villkor när du gick in i bolaget?
– Villkor och villkor. Jag vill att alla ska dela min vision om hur vi ska bygga bolaget i min roll som vd. Där har jag har en klar bild. Vi har alla en bild av att bygga ett bra internationellt bolag. Där är min drivkraft.  

Vad har du för relation till nattklubbsvärlden?
– På WeSC byggde vi sagan genom coola event. Alltifrån modevisningar till releasepartyn på nattklubbar över hela världen. Många av världens största dj:s har startat sin karriär på We. På det sättet har jag byggt upp en bra relation till både ägare, nattklubbschefer och dj:s. Vi har ett bra nätverk över världen.

Du beskriver tiden på WeSC som ett dygnetrunt-jobb. Hur har du hanterat familjelivet när du jobbat så mycket?
– Jag har en fantastiskt förstående fru. Vi har fyra barn och många gånger har familjen fått vara beredda på att hänga med. När vi flyttade till USA slets de upp från skolor och kompisar. Frugan fick sluta sitt jobb, vi sålde vår nya lägenhet i Stockholm. Det är det priset man får betala.

Hur hanterade du arbetsbelastningen och stressen under tiden på WeSC?
– Har man en stor tillväxt så måste man stoppa in små besparingar hela tiden och ta in kapital i flera rundor. Ibland var det på gränsen till att bolaget gick under om vi inte hade fått in pengar. Samtidigt ska man betala löner till folk. I klädbranschen har man fyra deadlines att förhålla sig till och det sätter hela vardagen. När man inte får tid till det kreativa, konstnärliga samt ta hand om sina relationer och bara ta hand om det dagliga så blir man mer stressad för att man känner att man inte gör det man borde. Jag är ingen person som lider av stress. På sätt och viss var det stress hela tiden, men så länge vi hade en långsiktig vision och bra medarbetare och som jag kunde lite på så går det bra, säger Greger Hagelin och fortsätter:

– Jag är inte särskilt bra på någonting. Jag hade mina medgrundare och fantastiska medarbetare att tacka för mycket.

Inte särskilt bra på någonting säger du. Vad är din styrka som entreprenör?
– Jag har vågat gå internationellt, ta risker och lyckats få med mig människor. Jag har förmedlat visioner som folk faktiskt har trott på. Fått med mig alla i samma båt. Det behöver inte alltid varit den bästa vägen, men det är viktigt att alla går åt samma håll.  

– Det är viktigt att alla i bolaget drivs ett stort mål, en vision och att viljan att nå ditt är på gränsen till extrem. Och att man har roligt.

Hur märks det i ditt liv att du inte längre är en del av WeSC?
– Inte så mycket faktiskt. Jag umgås med många We-aktivister och kreativa människor. Jag kräver inte så mycket och är en rätt enkel människa. Jag lever ungefär samma liv som innan och har fortfarande många resdagar.  Men jag är mycket gladare. Man måste vara glad för att kunna göra ett riktigt bra jobb.  

Greger Hagelin berättar om ungdomsåren i USA som lade grunden för hans resa som entreprenör.

– Jag åkte till USA när jag var 18 år och stannade i fyra år. Jag surfade, härjade runt, träffade en massa brudar och som 18-åring trodde jag att det var himmelen. När jag kom hem och såg hur alla mina vänner hade börjat studera på universitet kände jag: "fy fan jag har slösat bort fyra år av mitt liv". Men jag har insett att det var viktiga år. Jag fick ett otroligt nätverk av intressanta människor. När skateboard-generationen växte upp är det få som fick vanliga yrken. Många har blivit kreatörer inom olika yrken andra nattklubbsägare, designers, journalister. Eftersom det handlar om relationsbyggande människor har jag kontakten med många. En del gick åt helvete för. Andra har det gått väldigt bra för.

Varför gick det inte åt helvete för dig?
– På den tiden levde många på gränsen. Jag levde ut mellan 18-21 år när jag kom från helyllesverige och kom till USA i en värld med droger och alkohol. Under de åren provade man det mesta. Men det var inte riktigt min bag. Jag såg dessutom konsekvenserna av det. Både under min tonårsuppväxt i de dåliga delarna av Sollentuna samt det som hände i LA.  

Skateboard var en stor del av WeSC:s varumärke. Hur mycket skateboard är Keyflow?
– Egentligen ingenting överhuvudtaget när det kommer till varumärket, men människorna och relationerna från den tiden har alltid funnits kvar för mig. Dom kommer vara en del i uppbyggandet av Keyflow.

Hur mycket skateboard blir det för dig i dag?
– Inte mycket alls. Det blev en hel del förra hösten och jag ska skejta i Los Angeles nästa vecka med Jason Lee, Chris Pastras och en del andra gamla legender. Vi drar förbi Dom's backyard ramp och då blir det alltid skate.  Jag har blivit äldre och man slår sig väldigt mycket i ramperna.

Du har ibland beskrivits som en person som måste göra saker på sitt sätt. Stämmer det?
– Jag är en stark visionär som jobbar hårt för att driva igenom mina idéer. Men jag jobbar gärna ihop med andra människor och det har jag gjort jäkligt bra. WeSC handlade om vi-känsla, Superlative Conspiracy, men någon måste vara ledare. Någon måste ansvara för den där känslan. Jag har aldrig heller haft några andra jobb än vd-jobb.

Skulle du säga att du är en person med stort självförtroende?
– Det varierar. När jag tror på någonting och befinner mig i medgång har jag självförtroende. Sen finns det ju många gånger som man funderat på vad man duger till och tvivlat på sin förmåga. Så är det med alla människor. Självförtroende kommer med framgång. Självkänsla är en känsla som ligger djupare i grunden.

När kan de stunderna när du tvivlat komma?
– Det kan vara till exempel när man sitter ensam på ett hotellrum i Tokyo med jetlag och har fått en massa mejl med 19 olika problem man ska lösa. Samtidigt är man är helt fullbokad och då undrar man hur man ska klara det och hur man ska räcka till.  

Var du nära att gå in i väggen när du jobbade som mest under We-tiden?
– Det har jag känt känslan flera gånger och förstå vad det skulle innebära. Men får jag sova en natt så känner jag mig tillbaka. Jag reser mycket, samtidigt tycker jag att det är en otrolig befrielse att sitta själv på ett tyst plan och läsa en bok och få tid till egna tankar. Det ger perspektiv och andra visioner.

I skateboard måste du trilla och slå sig för att utvecklas. Hur mycket har du tagit med dig från dina år som skateboardåkare till ditt entreprenörskap?
– Framför allt har jag påverkats av mina första år som skateboardåkare eftersom det fungerar på samma sätt som att bygga bolag. Jag började med att skejta i Gallerian och i New Sport House, sen dog skateboarden över en natt 1980. Då fick vi bygga våra egna ramper och skapa nya och egna förutsättningar. Man fick bygga sina egna ramper, skapa skatetävlingar med mera. Bygga sin egen värld. Att starta ett bolag är nästan samma sak. Det finns ingen mall. Du kan ha en strategi, men det är alla små möten som tar en framåt.

Vad är din drivkraft i dag?
– Jag älskar att jobba hårt och min drivkraft är att jag alltid vill ha revansch på någonting. Jag hade mycket problem i skolan efter det att mina föräldrar skilde sig. Mamma och jag fick flytta till ett rätt dåligt område. Revanschen är att göra något ytterligare hela tiden och den känslan finns nog med mig hela tiden. Jag vill alltid förändra någonting, vilja göra saker bättre.  

Finns det någon revanschlust mot We:s styrelse?
– Nej, det måste jag släppa. Jag hade fantastiska år där. Om inte alla i bolaget delar mitt synsätt eller om någon säger ofördelaktiga saker om mig så får jag leva med det. Min revansch handlar om att fortsätta göra bra saker och moroten är att jag tror otroligt mycket på Keyflow. Jag måste tro att jag kan förändra världen.

Hur kändes det när det skedde?
– Jag bet ihop och försökte snabbt gå vidare. Jag hörde så mycket positiva saker som människor som jag respekterar sa till mig. De personerna är viktigare för mig än vad den personen var. Han kanske sa det i ett svagt ögonblick och jag valde att inte gräva ner mig.  

Du kommer från förorten (Helenelund och Malmvägen i Sollentuna). Hur har det påverkat dig?
– Förorten har påverkat mig skitmycket. Jag växte upp med en ensamstående morsa och det var jävligt tufft. Vi hade aldrig några pengar och det var ganska risigt. Det var alltid en massa bråk på Malmvägen. Där fanns folk som var idioter, men många var schyssta. Man fick visa vassa armbågar för att ta sig fram. Efter ett tag blev man ganska bra vän med de flesta. Det handlade alltid om respekt. Man trodde att det skulle gå åt helvete för många, men de flesta som jag har träffat senare är har det gått bra för. För mig var skateboarden räddningen. Det gav mig mål och drömmar.  

Under WeSC-tiden var du väldigt synlig och nästan synonym med varumärket. Vad betyder personligt varumärke för dig?
– En hel del på gott och ont. Jag har aldrig försökt spela någon annan utan har hela tiden varit ganska rak. En del har uppskattat det, vissa medier har inte gillat det. Självklart har man reflekterat över sitt personliga varumärke. Man funderar ofta på hur man beter sig. Kommer folk fram till mig när jag sitter och äter middag på Riche med min familj är det supertrevligt. Det händer att folk kommer fram och vill berätta om en idé som babblar hela kvällen. Då får man sköta det på ett bra sätt. Man vet att man är offentlig. Jag har aldrig funderat på hur jag ska bygga mitt personliga varumärke. Men jag vet att det kommer med resan.

Vad står varumärket Greger Hagelin för?
– Jag tror att det står för entreprenörskap, våga, relationer, skateboard och varumärkesbyggande. Att jag kommer från skateboardvärlden är nog den röda tråden.

FAKTA/Greger Hagelin
Ålder: 50
Familj: Fru Lotta, fyra barn, Andreas, Niclas, Michaela och Felix
Bor: Stockholm, Östermalm
Uppvuxen: På Vaxholm, Sollentuna, åkte till LA när jag var 18.
Karriär i korthet: Startade BAM , G-Spot och sedan WeSC och nu Keyflow.
Utbildning: Bygg tekniskt linje på gymnasiet, ekonomi på Komvux.
Tittar på: Serier på Netflix, National Geographic och Animal Channel
Läser: Väldigt mycket
Medievanor: Resumé, morgontidningar, skate- och surfmagasin, mode- och livsstilsmagasin.
Gör en ledig helgdag i Stockholm:  "Morgonpromenad med frun, sen springer jag tre kilometer. Lunch på Riche eller Lisa på torget på sommaren med familj och vänner. Middag med vänner. Jobbar lite.  

Nätverk: Fabian Månsson, Crister Kaiser, Patrik Brunell, Konrad Bergström, Nicke Bergström, Chris Pastras, Jason Lee, Jason Bates, Stefan Ehrnst, Fredrik Whrame, Richard Ulvengren, Pelle Sjönell, Mats Wahlberg , Håkan Ström, Peter Jansson, Joachim Kuylenstierna, Ulla och Bosse Lundewall med mera.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.