Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Helgintervjuer

”Jag vill locka fram den svarta sidan hos kvinnor”

Publicerad: 28 November 2014, 21:00

När Per Holknekt inte jobbar är han helst ensam, känner och tänker.

Foto: Yasmine Winberg.

Odd Molly-grundaren Per Holknekt har precis startat upp sitt 28:e varumärke: modeföretaget Non Sense. Nu berättar entreprenören om hur han alltid kämpat mot de stora drakarna och om varför han varit så öppen om sina livskriser i media. – Alla tror att jag har berättat allt men det har jag inte, säger Per Holknekt till Resumé.


Ämnen i artikeln:

Per HolknektHelgintervjunSveaOdd Molly

Det är ett tufft uppdrag att intervjua Per Holknekt. Modeentreprenören är van att bjuda mycket på sig själv, vilket i andra fall brukar vara guld. Men nu är det tvärtom. Tidningar har redan lagt enorma mängder tecken på Per Holknekts brokiga livsväg under åren.

Därför börjar vi i en ände som inte är synonym med urdruckna spritflaskor, skilsmässor från kända sångerskor och hur det är att sova på gatan. Men först vill jag veta varför han valt att så frikostigt dela med sig i media om sin tid som alkoholist och hemlös.

– Jag har mött så många som mår dåligt, i och med att jag själv mått dåligt. När jag lyckats ta mig därifrån har jag velat att fler ska följa med. Gällande alkoholismen till exempel – har jag velat avstigmatisera ämnet så att en familj som bor i Timrå ska kunna sitta vid middagsbordet en kväll då mannen säger: "Vet du vad älskling, jag tror att jag dricker för mycket". Att kunna kasta upp ämnet på bordet och börja prata om det gör att det är värt det, säger Per Holknekt.

Tror du att du har lyckats med det?
– Ja, det vet jag att jag har – det är lätt att se det i den enorma brevskörd jag får tillsänd till mig. Folk skriver och tackar. Det finns ingen hjältegloria i att vara en offentlig beroendepersonlighet. Det är inget man ska vara stolt över – men jag är stolt över att jag är här, finns kvar och har kämpat mig igenom alltihop.

När Per Holknekt tidigare i år gav ut sin livsberättelse i en bok skriven av journalisten Markus Lutteman var han noga med att välja ett förlag som inte var ute efter någon sensationsstory.

– Jag tackade nej till 15-20 förlag innan jag bestämde mig för att ge ut min bok på Norstedts, som hade en annan approach. De sa att jag har mycket att berätta som andra kan ha glädje av, vilket jag fått bekräftelse på efteråt. Folk har sagt att det är befriande att jag vågar ta upp saker till ytan som annars är svåra att prata om: alkoholism, bekräftelsebehov och dålig självkänsla. Nu blev jag lite vemodig, lite glansögd om du tittar noga. Det här är känslosamt, men jag har bestämt mig för att inte skämmas för att vara jag.

Vad har du tagit med dig från den jobbiga tiden in i ditt entreprenörskap?
– Att aldrig ta något för givet och att man kan förlora det man har. Många saker man har kämpat för glömmer man värdet på, något man förstår vikten av först när det är borta. Där är kärlek ett exempel.  Därför slåss jag för det jag har och vårdar de kunder jag jobbar med i dag.

Du har varit skateboardproffs, copy, drivit modeföretag, varit med i Big Brother och gått igenom tunga livskriser. Tittar man på ditt cv skulle man kunna tänka att du har levt flera liv. Känner du själv så?
– Ja, nu är jag inne på mitt nionde liv. Jag tycker om att prova saker som skrämmer mig och känns övermäktiga. Jag är till exempel sjukligt flygrädd – ändå har jag utbildat mig till pilot. Det gör jag också nu: Slåss mot stora drakar inom modeindustrin även om det bara är lilla jag. Har man väl bestämt sig för att slåss mot någon är det jävligt trist att göra det mot någon som är mindre än en själv. Då är det inte ens värt att fira efteråt. Om jag kan veva uppåt mot Goliat och se honom falla kan jag känna mig stolt.

Blir du aldrig rädd för att ta dig an slagsmålen?
– Jag är jätterädd hela tiden för har du väl sagt till någon att du vill slåss, kan du inte backa – då får du stryk.  Jag sätter mig i återvändsgränder och mopsar upp mig. Jag vill att folk ska bli peppade och tänka att om jag kan, kan dem. Jag är ingen märkvärdig eller spektakulär begåvning, men får det att funka ändå eftersom jag försöker.

I tolv år blev Per Holknekt kvar på klädmärket Odd Molly. I vår lanserar han sitt nya varumärke Non Sense, det 28:e i ordningen. Under ett års tid har han arbetat 14 timmar om dagen för att allt ska falla på plats. Tillsammans med Odd Molly-partnern Karin Jimfelt Ghatan, Marie Sjögren som också har en bakgrund inom Odd Molly, och grundaren av modebutikerna Mathilde Madeleine von Rosen hoppas Holknekt att det nya dammodemärket ska slå stort på den internationella marknaden.

– När vi ringde i börsklockan för Odd Molly hade vi utvecklat bolaget från nio spänn och åtta tomburkar till ett börsnoterat företag. Det är starkt. Odd Molly var en hyllning till kvinnans fantastiskhet – men med det nya märket vill jag tvätta bort duktig flicka-syndromet eftersom det har blivit en lavin i vårt samhälle. Jag vill locka fram den svarta sidan hos kvinnor – den är mycket coolare. Jag vill få er att släppa lös Fan i er själva.

Det låter nästan som ett feministiskt initiativ?
– Jag har alltid fått höra att jag är en sann jävla feminist – utan att jag riktigt förstått det själv. Men jag vill inte kalla det ett politiskt initiativ – utan ett humant. Har vi chansen att knyta en näve för kvinnor så är det vår plikt att göra det. Det är något som modeindustrin inte tycker så mycket om att man gör, vilket gör mig ännu mer triggad. Nu målar vi med tusch i stället för att knyta rosa sidenband.

Hur gick det till när du tog beslutet att lämna Odd Molly?
– Det var min dotter som sa: Pappa, du mår inte bra – det är jobbet va? Det var förlösande, och det som fick mig att till slut ta beslutet att gå.

Men nu ska du lansera ett nytt varumärke igen. Hur tänker du kring marknadsföringen?
– Jag tycker att det är viktigt att ägna sig åt kommunikation som ställer en fråga men som lämnar svaret öppet. Det är min teknik för att skapa nyfikenhet, och jag tror att det lyckas. I perioder då jag haft dåligt med pengar har jag skrivit krönikor för att få annonsering utan att betala. Jag blev till och med nominerad till Guldägget ett år bara för att jag har lekte runt lite. Jag tror på känslomässig kommunikation och att kommunikation i butiksmiljö är viktigare än kommersiell reklam.

Per Holknekt berättar att det inte är för att det ser snyggt ut som Odd Molly-märket är fastsytt på tröjarmarna på plaggen i butik.

– Jag vill att mina kläder ska symbolisera: Hej kom och dansa med mig, till kunden. Vill man inte ha hjälp eller om personalen är upptagen är det ett fantastiskt sätt att underhålla kunden på. Ett exempel på vad jag menar är den lilla boken med texter som kommer med mina kläder. Där ser jag också till att ställa frågan men inte svara på allt.

– Jag har slutat tänka och börjat känna. Jag jobbar inte i akademiska modeller, matriser eller formler för i slutändan handlar kommunikation bara om känslor. Jag har abstrakta tankesätt när jag försöker skapa gemenskap med människor. Det är inte så svårt – men modeindustrin sätter sig ovanför och ser ner på människor som om de vore fotfolket. Jag säger att det är vi nu.

Socialt engagemang är också något Per Holknekt tror är ett framgångsrecept och något man ska använda sig mer av som entreprenör.

– I framtiden kommer det sociala engagemanget i ett bolags varumärkesbyggande att ta mycket plats. Jag har blivit god vän med Jerry Greenfield som är halva Ben & Jerrys. Han har inspirerat mig så mycket. De gick ut på barrikaderna och sa ja till homosexuellt äktenskap i USA och protesterade mot kärnvapen.  Sådant gör de inte för att skapa pr, för ingen vet om det förrän de gripits av polisen för någon protest. Börsgubbarna som äger deras bolag får panik men marknaden älskar det och försäljningen går i taket. Det är coolt – att vara lite obstinat är roligt.

Du sa att du startat 28 varumärken och företag – då måste själva uppstartsfasen gå väldigt snabbt. Har du lika lätt för att lägga ner det du startat?
– Ännu lättare i dag än någonsin. Om jag försöker tio gånger kanske jag lyckas sju av dem. De gånger jag inte lyckas måste jag förstå att det är bättre att lägga ner i stället för att med stolthet klänga kvar och sjunka med skeppet – det har jag sett många människor göra. Det är som ett flygplan. Det finns en linje när jag ger fullt pådrag vid startbanan. Om flygplanet inte lyfter vid linjen drar jag i bromsen, annars landar jag i salladen en bit därifrån – det kommer inte att gå. Att lära sig våga bryta i tid och spara idén för det kan bara vara en fråga om tajming.

På tal om tajming: Jag hörde att du kom på idén med streetskate, att det inte blev något och att någon annan blev rik på idén ett år senare?
– Ja det är lite kul för jag visste inte om det själv. Jag fick ett protokoll från Svenska skateboardförbundet där det stod någonting i stil med att Holknekt ramlade in full som fan på ett möte och kastade ur sig förslag om att ta olika stadsobjekt som gick att skate:a på, dra ihop dem till en enda liten yta och kalla det för streetskating. Vi avfärdade Pers förslag och kastade ut honom från mötet, stod det sedan. Senare formade den idén hela skateboardindustrin. Men man har gjort lite sådana saker. Jag sydde brallor en gång i tiden som jag kallade för baggypants, som är en vara i dag. Året var 1979 och mammas syjunta fick hjälpa till för då hade jag ju ingen fabrik.

Per Holknekts tidslinje
1960: Föddes i Falun
1980: Lämnade Falun för Kalifornien och blev världsmästare i skateboard
2000: Förlorade allt. Levde som hemlös och försörjde sig genom att sälja Situation Stockholm. Han sökte hjälp för missbruket och deltog i första säsongen av Big Brother, där han blev kvar i 74 dagar
2002: Startade Odd Molly
2007: Odd Molly börsnoteras – Holknekt blir mångmiljonär
2010: Gifte sig med artisten Lena Philipsson och skiljde sig två år senare
2012: Startade magasinet Miss World tillsammans med Peace & Love-grundaren Jesper Heed, Stora journalistprisvinnaren Sofia Mirjamsdotter och numer avlidne journalisten Kristian Gidlund
2014: Släppte boken Per Holknekt 1960-2014

FAKTA / Per Holknekt
Ålder: 54
Bor: I centrala Stockholm
Familj: Dottern Julia
Är: Modeentreprenör, konsult, föreläsare
Utbildning: Marknadsekonom på IHM Business School
Medievanor: "Där blir jag tyst. Inga. Jag har sett E.T och Sound of music. Jag läste Fem söker en skatt av Enid Blyton 1972. Det är den sista skönlitterära bok jag läst"
Förebilder: Richard Branson, "Gamla obstinata jävlar" som James Dean, Andy Warhol, Vivienne Westwood, och hennes make Malcolm McLaren
Jobbar bäst när: "Det är löningshelg. Då vet jag garanterat att alla mina konkurrenter inte jobbar och att jag drar ifrån. Det kanske inte är smart eller socialt, men för mig funkar det. Jag har tv:n på som sällskap när jag känner mig ensam. Jag lever ensam och gillar att vara ensam, men ibland är det väldigt ensamt".

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.