Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag06.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Helgintervjuer

"Jag ville helst in i reklambranschen"

Publicerad: 17 Januari 2014, 15:18

Malcolm Gladwell

Foto: Krister Berntsson

Journalisten och författaren Malcolm Gladwell har rönt enorma framgångar genom att göra böcker av sin journalistik. Men journalist blev han bara för att han att han inte kunde få jobb i reklambranschen.


Malcolm Gladwell är i Sverige för att marknadsföra sin senaste bok "David och Goliat, konsten att slåss mot jättar", och det är tredje gången han är här. Och som 51 årig kanadensare har han ett speciellt förhållande till Sverige.

– På sjuttiotalet var Sverige en förebild för Kanada, säger han. Det gjordes radiospottar som berättade om hur bra Sverige var och att vi borde bli mer som svenskarna. Helt fascinerande när man tänker efter. Jag var länge övertygad om att Sverige var ett mycket större land än vad det är.  

Du har rönt enorma framgångar med dina journalistiska böcker, men det var ingen självklarhet att du skulle bli journalist.

– Nej, jag vill jobba med reklam. Men det var ingen som ville anställa mig, så när jag fick ett erbjudande om ett journalistjobb så tänkte jag att jag kunde göra det så länge. Jag flyttade till Indiana och började jobba på månadsmagasinet The American Spectator. Och sedan blev det journalistjobb efter journalistjobb.  

Vad var det som drog dig till reklamen?

– Kommunikationen. Att kunna skapa en känslomässig koppling till människor med tre rader text eller en 30-sekunders tv-spot är något helt fantastiskt. Själv använder jag 10 000 ord eller en och en halv timmes föreläsning för att få fram samma sak.

Det finns en reklamfilm för Google Chrome som är en av mina favoriter. Den beskriver en far som e-mejar sin dotter minnen, bilder och filmer som hon ska få läsa i framtiden. Och precis när han skriver "Love, Dad" så saktar texten in, som om han tvekade att skriva det.  Det är ett fantastiskt sätt att göra en känslomässig koppling till någon så trivialt och generiskt som en webbläsare.  

Annars så fördrar jag brittisk reklam framför amerikansk. Den brittiska är lite roligare, och skaver lite mer.

Hur kom du in på att skriva böcker?

– Jag hade ingen tanke på att skriva böcker men jag hade gjort en artikel som jag kallade The Tipping Point, som handlade om hur små saker kan leda till stora förändringar när ett fenomen når en kritisk massa, och en bekant tyckte jag borde utveckla den till en bok. Så jag gjorde det.

Och den blev en omedelbar succé?

– Nej det kan man inte säga. Den låg på ett litet förlag så det fanns ingen budget för marknadsföring. Den spreds med mun till mun-metoden. Det var först efter några år som den tog fart. Och sedan ökade försäljningen igen när nästa bok kom ut.  

Du tjänar mycket pengar på föreläsningar. Har du alltid gillat att stå på scen?

– Nej det har inte kommit naturligt. Men jag förstod tidigt att dagens läsare vill möta författare på ett annat sätt än förr så jag fick lära mig att föreläsa. Förr mötte författare en public som redan hade köpt deras böcker. I dag handlar det mer om att du möter människor, berättar om dina idéer och sen köper de dina böcker.  

Man kan dra en parallell till musiken. När jag växte upp upplevde man musiken genom vinylskivorna. Konserter var något som jag nästan aldrig gick på. När jag satt där med veckopengen så var det ett enkelt val att köpa en skiva i stället för att gå på en konsert. I dag är det tvärt om. Människor går på konserter och får en upplevelse som sen gör att den kanske köper musiken. Men musiken är tillgänglig gratis på ett annat sätt i dag, så konserterna är viktigare än tidigare.  

Författarrollen förändras lite på samma sätt. Det blir allt viktigare att sprida idéer och tankar på nya sätt. Boken blir bara en plattform bland många andra.

Din senaste bok "David och Goliat" hur kom den till?

– När jag arbetade med Outliers – the story of success så insåg jag att många berättade om sina tillkortakommanden snarare än sina styrkor som anledning till framgång. Det där skavde i mig och till sist kände jag att jag hade en idé som skulle hålla för en bok.  

David och Goliat handlar om hur det som betraktas som underläge gör det möjligt att förändra spelplanen. När David mötte Goliat så förväntade sig alla att de skulle mötas man mot man som brukligt var och i den situationen var David i hopplöst underläge. Men istället gjorde han det oväntade och fällde Goliat med sin slunga från ett säkert avstånd.  

Er egen Ingvar Kamprad är ett liknande exempel. Han utmanade sin Goliat, som var möbelindustrin, och gjorde det oväntade med platta paket och tillverkning i Polen. Och han vann.  

Du har fått en del kritik för dina böcker. Vissa anser att de är lättviktiga och att du förenklar och förytligar. Hur ser du på den kritiken?

– Jag förstår den inte, faktiskt. Jag är journalist och det är vårt jobb att renodla, förenkla, vinkla och förklara. Men de ska göras på ett sätt som inte förleder läsaren. Det finns en skala mellan att skriva akademiskt för akademiker och att skriva enkelt för den stora massan, och jag har lagt mig där jag trivs på den skalan.  

Hur är ditt förhållande till den akademiska världen?

– Mycket gott. De flesta förstår vad jag håller på med och hjälper mig gärna när jag ställer frågor. En del av mina böcker används till och med i utbildningar. Men inte som läroböcker utan för att väcka intresse för ämnen. Jag betraktar mig lite som en inkörsport till tyngre lärande.  

Vad ska din nästa bok handla om?

– Oj, jag har ingen aning faktiskt. Det är svårt att hitta idéer som håller för böcker. Det är det verkligt hårda arbetet. Hittills har jag ramlat över bra uppslag och jag hoppas fortsätta att göra det.

Krister Berntsson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.