Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag24.02.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Helgintervjuer

Josefine Richards flyttar till Kalifornien – blir creative director för Apples retailverksamhet

Publicerad: 16 Januari 2021, 08:13

McCanns creative director Josefine Richards lämnar för ett företag avundat världen över för sin design och kreativitet.


Ämnen i artikeln:

Josefine RichardsMcCannApple

När det kommer till kreativa människors drömarbetsplatser finns det få företag som de senaste 20 åren har kunnat konkurrera med Apple. Utöver en unisont hyllad design och formspråk har berättelserna om arbetsmiljön på företaget, och för den delen Google, nästintill utvecklats till myter. Myterna kan med stor säkerhet förklara varför det i dag finns ett pingisbord på så många företag som aspirerar på beteckningen ”kreativ arbetsplats”. När Apple hör av sig är det kort sagt svårt att tacka nej.

I börjav av förra året knackade det på Josefine Richards, vid tillfället nybliven creative director på McCann i Stockholm, Linkedin-dörr. En rekryterare frågade om hon skulle vara intresserad av en tjänst på det Kalifornien-baserade företaget. Inledningsvis trodde hon att det gällde en tjänst inom den svenska verksamheten, men blev snart varse om att hon var inblandad i rekryteringsprocessen av en gruppansvarig creative director för Apples Marcoms retail-verksamhet på huvudkontoret i Cupertino. Josefine Richards är en av Sveriges mest framgångsrika kreatörer med en rad internationella utmärkelser på CV:t. Trots det kändes det närmast overkligt. 

– I min generation är man uppväxt med Apple som en ledstjärna och jag minns fortfarande känslan när jag öppnade kartongerna med min första Imac eller lyssnade på min första Ipod. De har öppnat upp möjligheter för nya personliga erfarenheter för så många människor och sen har de också gjort världens bästa marknadsföring. Det känns som ett perfekt ställe att jobba på efter 20 år av utforskande av vad som går att göra i reklamväg, berättar hon för Resumé bara timmar innan hon gör sitt första arbetspass.

Sedan den första kontakten via Linkedin har det gått nästan ett år. I början av den rigorösa rekryteringsprocessen var Josefine Richards inte övertygad om att hon hade någon chans att få jobbet. Hon visste mycket väl hur hård konkurrensen var, om hon skulle få chansen var hon inte heller säker på om hon skulle tacka ja. Visserligen hade under perioder i livet arbetat utomlands, men utlandssejourerna var innan hon hade bildat familj. I dag finns inte bara två barn, nio och tolv år gamla, med i bilden utan även djupa rötter i form av långa vänskaps- och familjeband, häst och hus i Stockholm.

– När pandemin kom fick jag mer tid att tänka och insåg till slut att det var en för spännande chans för att tacka nej. Att bo och jobba utomlands tror jag dessutom kommer bredda hela familjens perspektiv, jag vet själv att det kommer göra mina barns liv rikare. Personligen är det en av anledningarna till varför jag i karriären sökt mig till internationella byrånätverk. Jag älskar att sitta i ett rum med människor från 17 olika länder och känna att det genom kreativiteten finns en gemensam förståelse för varandra, säger Josefine Richards.

Som del av rekryteringsprocessen har hon även fått prata med en lång rad Apple-anställda, samtal som gjort henne än mer övertygad om vad hon vill.

– Visst har jag gillat Apple sen tidigare men det är under de här samtalen som jag lärt mig att älska företaget och vad de står för. Trots att de man pratar med hör till världens främsta på sina jobb är de otroligt ödmjuka och ingen försöker hävda sig. Alla tycks ha fullt fokus på varumärket snarare än att det är särskilda personer som står i fokus. Som världens viktigaste techföretag har de dessutom möjlighet att göra verklighet av sina tankar om alltifrån jämställdhet till mångfald och inte bara prata om det.

Utifrån kan det tyckas lite udda att det var till en position inom just retail som Josefine Richards rekryterades. Hon som i hela sitt liv har jobbat med reklam. Men Apple ville ha någon som inte fyllde de typiska kvalifikationerna och tittar man närmre på många av de projekt Josefine Richards jobbat med blir det tydligt att kampanjerna ofta tagit sig uttryck i verkliga upplevelser. Tydligast blir det i ”Dill” för Lidl, där lågpriskedjan för att motbevisa kritiker öppnade en exklusiv popup-restaurang där maten tillagades med Lidl-produkter, och i jättesuccén ”The Swedish Number” där vem som helst i världen kunde ringa in och få prata med en slumpmässig svensk. 

– Det finns något speciellt i att bevisa ett syfte eller en funktion där man som konsument får uppleva något på riktigt, att det inte bara är en påklistrad story med fina bilder som ska förföra någon, säger Josefine Richards och fortsätter:

– Att kliva på inom det här området just nu, i tider av fullkomlig förändring, gör det extra spännande. Apple ligger redan långt fram i utvecklingen och om bara några år kan hela retail-världen vara vänd upp och ned, det går jag igång på.

Precis som på många andra byråer är creative director-rollen för Apples retailverksamhet uppdelad i två, Josefine Richards fokus kommer att ligga på copywriting medan en kollega sedan flera år tillbaka har övergripande ansvar för art direction. Totalt arbetar cirka 100 personer på avdelningen, en avdelning som styr cirka 500 butiker med närmare en halv miljard årliga besökare. Rollen är dock inte strikt begränsad till Apples butiker, utan ansvarsområdet sträcker sig även över appar och hemsida.

– Det känns som att jag kommer få jobba med allt vad varumärket innefattar och att idéer kan komma från alla håll och kanter inom företaget.

Rent kreativt är Apple ett varumärke som genom åren har haft extremt tydliga riktlinjer. Någt grundaren, den legendariske företagsledaren Steve Jobs, var extra mån om att hålla i.

– Det känns bra att det finns en tydlighet och självsäkerhet i hur man uttrycker sig. Samtidigt är det ett företag som vill utmana, utforska och tänka annorlunda. Det känns som en bra mix, tryggheten parat med kryddan av att ständigt försöka göra världen bättre genom kreativitet.

Flyttlasset går, på grund av pandemin, först i juni. Tills dess kommer arbetsdagarna att inledas ungefär när de i Sverige brukar avslutas. Situationen är ny för båda parter.

– Det är helt nytt för dem att installera en chef på andra sidan jorden och de har visat förståelse för att det kommer vara en speciell situation. 

Hemma i Sverige lämnar hon inte bara sitt privatliv utan även McCann, en byrå som på ett halvår tappat både sin vd och kreativa chef. För Josefine Richards var tanken att McCann-sejouren skulle bli lång. Byrån har det senaste året haft några motgångar, ofta bortom den egen kontrollen. Flera kunder har genomfört centrala förändringar som påverkat McCann negativt. Precis när pandemin bröt ut var de i tagen att lansera kampanjen som Josefine Richards kallar för sin karriärs ”galnaste”. Kampanjen som skulle bevisa att det fanns kreativ sprängkraft innanför McCanns dörrar.

– Vilken sekund som helst så flyger den kreativa proppen ur för McCann, det vet jag. De senaste åren har vi kämpat otroligt för att bygga en stabil grund och en kreativ kultur och det känns otroligt tråkigt att inte få vara med när det väl händer. Internt inom nätverket har vi fått en helt ny status och bjuds in till globala samtal och pitcher, det är bara synd att vi externt inte fått ut arbetet som skulle satt oss på kartan igen.

Jacob Stjärne, som i våras tog över ledarskapet på McCann efter att Johan Östlund lämnade för Åkestam Holst, säger till Resumé att han ser Apples rekrytering som ett tecken på att byrån är en plats där människor kan växa.

– Lika tråkigt som det är för oss att Josefine lämnar – lika stolta är vi över att vi har en kreativ chef som går vidare till kanske det starkaste varumärket i världen. För mig är det ett bevis på att McCann fortsätter vara en miljö som rymmer och växer de främsta kreativa talangerna, säger Jacob Stjärne som räknar med att ha en ersättare på plats inom de närmsta månaderna.

Så mot den amerikanska västkusten bär det av. Mot ett av världens ledande kontorskomplex som har kommit en bra bit från att bara erbjuda pingisbord för att stimulera kreativiteten. Det 260 000 kvadratmeter stora campuset, designat lika sömlöst som en av Apples egna produkter, huserar 12 000 anställda på ett område som Steve Jobs hoppades skulle kännas mer som ett utflyktsmål än ett företagskomplex. I dag rymmer området alltifrån aprikosträdgårdar till fyra kilometer långa löparspår. Det låter inte som ett ställe du flyttar ifrån.

– Oavsett hur läskigt det känns att rycka upp sina rötter känns det som en permanent flytt. Visst kan det visa sig att vi kommer sakna hemma mer än vad vi tror men nej, jag tror det finns en risk att livet där borta är lite för bra för att ge upp. Det verkar inte vara ett ställe man lämnar, säger Josefine Richards.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.