Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag27.02.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Helgintervjuer

Karin Rosell lämnar Halebop

Publicerad: 9 Oktober 2015, 13:57

Halebops marknadschef slutar.

Halebops marknadschef Karin Rosell kommer att lämna Halebop inom kort. För Resumé berättar hon om teleoperatörens grundstory, varumärkesresa och nya medieval.


Ämnen i artikeln:

ReklamkampanjKarin RosellHalebopMarknadschefSveriges Bästa Marknadschef

Med liten budget och små resurser har Karin Rosell de senaste tre åren arbetat för att göra Halebop till ”den schyssta operatören”. Nu är det dags att lämna rollen som marknadschef för nya utmaningar.

– För mig är det jätteviktigt med förnyelse och utveckling, både för företaget och som medarbetare och individ.  Därför har jag börjat se mig runt efter något nytt spännande. Jag för dialoger, men inget är signat och det ska kännas rätt hela vägen, säger Karin Rosell.

Karin Rosell började som CRM-chef på Halebop 2011. Dessförinnan var hon ansvarig inom marknad på Telia Sonera. För arbetet på Halebop har hon mottagit en hel del priser, bland annat Resumés Sveriges bästa marknadschef 2014, Titanpriset 2015 och två guld i Guldnyckeln 2013. I år är hon återigen nominerad i Sveriges bästa marknadschef.

Vad är du mest stolt över på Halebop?
– Vi har kunnat använda reklam för att göra skillnad och nått fram på ett emotionellt plan. Innan jag började handlade det om att skapa uppmärksamhet med skön och kaxig reklam. Sen skedde en förändring där vi har visat att vi är den schyssta operatören. Om man kan bygga ett varumärke på ett emotionellt plan och samtidigt hålla uppe försäljningen – det är då det blir framgångsrikt.

fdg

Halebop vänder sig till ungdomar i åldern 15-25 år och deras föräldrar. Grundstoryn är, enligt Karin Rosell, mycket tydlig.

– Vi har varit konsekventa i kommunikationen över tid, men samtidigt lyckats överraska och vara aktuella hela tiden. Sveriges bästa marknadschef prisar effektiv reklam, vilket vi har. Vi har med minskad budget lyckats hålla i och förbättra våra parametrar vad gäller kännedom och preferens.

Bolaget lämnade printannonser för cirka fem år sedan och gör inte heller så mycket reklam i linjär tv. Digitalt är det som gäller.

– Sociala medier är en jätteviktig kanal för oss eftersom vi har en så ung målgrupp. Den nya mediekonsumtionen kräver snabbhet och låga produktionskostnader. Jag hävdar att de stora budgeternas tid är förbi och att framtiden tillhör de små och snabba med bra innehåll. Det går inte längre att köpa räckvidd på samma sätt som tidigare.

Halebop valde den ”schyssta banan” på grund av de stora problemen med lurendrejeri i branschen.

– I mobilbranschen känner sig många lurade med villkor och lockpriser och det tar vi avstånd från. Vi vill dramatisera schysstheten i vår reklam.

Företaget är också känt för att ta ställning i bland annat HBTQ-frågan och mobbning. Förra året hyllade Halebop hockeylaget Kiruna IF:s val av regnbågsfärgade matchtröjor genom att göra om reklamfilmen ”Halebop hockey”. Det var ett blixtbeslut som Halebop fått mycket uppmärksamhet för.

sdfd

– Det spelar ingen roll vilken sexuell läggning, religion du har eller vilket land du kommer från. I hockeyfilmen handlade det om relationen mellan två killar och speglar samhället i stort. När vi lanserade hockeyfilmen var det inte så många som vågade prata om HBTQ.  Idag är det inte lika uppseendeväckande, säger Karin Rosell.

Just nu rullar en kampanj från Halebop som handlar om nätkärlek. Första steget är reklamfilmen Trollsvansen. Och i veckan har Halebop gett sig in i ett nytt medieval: podcast.

– Vi lanserar en podcast som handlar om ungas digitala liv där målgruppen är föräldrar. Vad gör kidsen på nätet? Vad är okej och inte okej? Det finns mycket att diskutera.

Podden spelas in i fyra avsnitt med tv-profilen och journalisten Ann Söderlund som första gäst.

– Det blir en helt annan diskussion än i reklamfilm. Vi kommer öppna möjligheten för svenska skolor att använda poddmaterialet, till exempel i föräldramöte eller i klassen. Ju fler som engagerar sig i näthatsfrågan desto bättre.

Är nya annonsmedier som Instagram och Snapchat viktiga i er marknadsföring?
– Vi jobbar mycket med Instagram idag och kommer även testa att annonsera. Vi finns på Snapchat också eftersom målgruppen finns där, men det har inte riktigt varit relevant för oss att göra några kampanjer där än, utan vi ser Snapchat mer som en kanal för aktivering.  Vi gör mycket själva i våra sociala medie-kanaler, framförallt enkla filmer. På Instagram och Facebook kan vi ha en produktionskostnad på tio kronor, säger Karin Rosell.

På torsdag kväll vet vi om Karin Rosell kammar hem priset som Sveriges bästa marknadschef.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.