Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Helgintervjuer

Maria Arnholm: ”Kommunikation är politikens kärnaffär”

Publicerad: 8 februari 2013, 14:28

Jämställdhet har varit en ledstjärna för Maria Arnholm sedan tonåren

Foto: Krister Berntsson

10 år i politiken, 20 år i PR-branschen och sedan tillbaka till politiken som jämställdhetsminister. Maria Arnholm anser att hon haft mer nytta av sin politiska bakgrund i PR-branschen än tvärt om.


Ämnen i artikeln:

Maria ArnholmHelgintervjun

Maria Arnholm hade några terminer kvar på sin juristutbildning när hon rekryterades av den då nyblivne folkpartiledaren Bengt Westerberg. Sedan följde en stadig, politisk karriär som politiskt sakkunnig och stabschef, tills hon valde att lämna politiken för en framtid i PR-och kommunikations-branschen.

Efter 20 år som kommunikatör varav de senaste sex åren som VD för Springtime, är hon nu tillbaka i politiken som minister.

Det påstås att du, redan när du blev din företrädare Nyamko Sabunis statsekreterare, var påtänkt som minister. Ligger det något i det?

– Jag kan ju förstå att det kan se ut så utifrån, men det fungerar inte så inom politiken. Jag var helt oförberedd på att få frågan, i synnerhet som de mindre partierna i alliansen helt vill ha ministrar som också sitter i riksdagen.
Moderaterna kan ha råd med det liksom socialdemokraterna, men för de mindre partierna kan det vara svårt. Jag kan säga att jag blev så förvånad över att få frågan att jag började stamma.

Tvekade du att ta jobbet?

– En klokare person hade nog tvekat längre. Jag gick hem och pratade igenom det med min man, även om jag visste att han skulle stötta mig, och sedan tackade jag ja.

Vad gör dig till en bra jämställdhetsminister?

– För mig har jämställdhetsfrågorna varit en drivkraft sedan tonåren och jag tror att det finns väldigt mycket jag kan göra för att driva frågorna framåt. Jämställdheten är en sådan grundläggande fråga. Utan den kan vi inte nå våra fulla potentialer som individer.

Och jag år ju inte ensam. Jämställdhetsaspekten är något som ligger i grunden för alla departementens arbete.

Hur såg jämställdheten ut på dina tidigare arbetsplatser?

– På Coop Norden var jag den enda kvinnan i en ledningsgrupp på 15 personer, så det går inte att säga att det var särskilt jämställt. Jag vet inte hur det ser ut nu för tiden, men då var dagligvarubranschen en mycket mansdominerad verksamhet.

På Springtime såg det helt annorlunda ut. Birgitta Ed och Sofia Strömberg hade en mycket uttalad filosofi när det gällde jämställdhet och att ge människor lika möjligheter när de drev Sagt:gjort. De ville skapa en arbetsplats dit kompetenta och skickliga kvinnor skulle söka sig. Och när den byrån utvecklades till Springtime så levde den inställningen kvar.

Springtime hade en kvinnlig storägare i Birgitta Ed, en kvinnlig VD i mig och en styrelse som var hälften män och hälften kvinnor.

Har jämställdhetsarbetet tappat tempo jämfört med förr?

– Det tycker jag inte. Här om dagen var jag och besökte Boliden och LKAB. Där är man oerhört intresserad av jämställdhetsfrågor för att kunna locka till sig kvinnor och unga män som ser det som självklart att ta föräldraledighet. De företagen måste anpassa sig för att locka till sig kompetent folk.

Och sedan har vi ju initiativet Battle of the numbers, där tio börsbolag gått samman för att resonera om hur de ska kunna göra sig mer attraktiva för kvinnor.

Så nog finns det ett fokus på jämställdheten och det är tur för mycket återstår att göra.

Du kommer från PR-branschen och blir politiker. Kommer du att ha nytta av din bakgrund nu när du är minister?

– Jag skulle nog säga att det är tvärt om. Jag hade oerhört stor nytta av min politiska erfarenhet när jag gick in i PR-branschen. Politikens kärnaffär är kommunikation. Du vill något och du vill nå ut med det du vill.

Politiska partier behöver inte PR-konsulter. De är proffs på att kommunicera. Jag tror att det är därför så många politiker blir PR-konsulter när de slutar.

Så det är inte för att de kan ge tillgång till makten?

– Nej, tillgång får kunderna fixa själva. Vad man som PR-människa kan göra är att förklara hur politiken fungerar.

Politiker är inte intresserade av vad ditt företag tycker, de har fått sitt mandat från sina väljare och är intresserade av vad DE tycker. För att fånga politikernas uppmärksamhet, måste du fundera över hur du ska formulera ditt problem på ett sätt som visar hur det berör väljarna. Det kan en PR-konsult hjälpa dig med.

Hur ser du på framtiden? Hur länge blir du kvar som minister?

– Det är naturligtvis inte självklart att allianser sitter kvar efter nästa val, men jag har gott hopp. Jag har visserligen följt de senaste sju årens politiska förändringar utifrån, men jag är som folkpartist oerhört stolt över vad alliansen åstadkommit, särskilt när det gäller att hålla den svenska ekonomin på rätt köl i en global lågkonjunktur.

Man måste ha ordning på utgifter och inkomster om man ska kunna bedriva en bra jämställdhetspolitik.

Krister Berntsson

Ämnen i artikeln:

Maria ArnholmHelgintervjun

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.