Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Helgintervjuer

Miljonpotential på Instagram

Publicerad: 17 maj 2013, 20:24

Andrea Brataas.

Foto: Pressbild.

Norska Andrea Brataas har på ett år fått 1,3 miljoner följare på Instagram. Nu hoppas hon börja tjäna stora pengar på sin trogna fan-skara. Men det är inte vem som helst som får synas i hennes kanal.


Ämnen i artikeln:

InstagramStockholmMediaWeek

I torsdags var 17-åriga Andrea Brataas i Sverige över dagen för  att medverka på Stockholm Media Week. Känner du till henne? Det borde  du.

När Resumé får en pratstund med norskan har hon redan avverkat åtta  intervjuer med bland annat Expressen, Aftonbladet, Metro och SR. Men hon  och hennes mamma (som fungerar som dotterns manager) verkar knappast  trötta. Tvärtom. Det är fortfarande en ny situation att stå i centrum  för allmänhetens intresse.

För ett drygt år sedan började Andrea Brataas instagramma under  aliaset "Fashion for all". Hennes idé var att publicera noggrant  uttänkta modebilder på plagg och accessoarer som hon själv gillar. I dag  har hon över 1,3 miljoner följare på sitt konto. För några veckor sedan  startade hon en webbshop via Topfloor som säljer grejerna Andrea lägger  ur.

Häromdagen publicerade hon en bild på en Starbucks-mugg. Den fick 40 000 likes på några timmar. Hennes mamma konstaterar:

– Det är för att hon gillar Starbucks, men vad skulle det vara värt  för dem? Det är 1,3 miljoner människor som ser den, säger hon.

Andrea själv har precis börjat utforska möjligheterna att exploatera  sitt varumärke. Trots en enorm mängd förfrågningar sköter hon alla  kontakter själv.

– Jag säger nej till väldigt många. Jag frågar vad det är som de vill  att jag ska lägga ut, och om det inte håller måttet säger jag nej. Om  det finns bilder som passar kan jag tänka mig att publicera, men jag är  väldigt noggrann med att jag vill välja bilderna själv, säger hon.

Du har väldigt bra koll på vad dina följare vill se. Hur funkar det?
– Ja, det har jag. När jag lägger ut bilder så vet jag om det kommer  att få många likes eller inte. Men när det är 1,3 miljoner människor  gäller det att ha så pass stor variation att alla kan finna något som de  gillar.

Det har gått snabbt för dig. Hur har du påverkats som person?
– Jag har har hela tiden vetat om vad jag själv gillar och inte  gillar. Men när man ser att så många andra gillar samma saker får man  ett större självförtroende. Jag tycker till exempel att det är mycket  lättare att träffa nya människor och att skaffa mig nya erfarenheter nu.  På sätt och vis får jag genom det här också många erfarenheter som  många andra inte har möjligheten att få.

Vilka möjligheter ser du att bredda ditt varumärke?
– Först och främst på Instagram, som jag tror kan göras större. Det  finns stora möjligheter, men det måste gå upp för företagen vilken stor  möjlighet det faktiskt är att synas för 1,3 miljoner människor.

Hur rädd är du för att bli överexponerad?
– Jag har haft perioder då jag tackat jag till väldigt mycket. Då har  jag stannat upp helt och tagit några veckor där jag inte har publicerat  något på uppdrag. För i grund och botten handlar det om att ge  inspiration, inte om att få folk att köpa saker. Folk vill inte bara se  reklam.

Tittar du på att bygga ut din karriär till att exempelvis vara med i reklamfilm eller spela in musikvideos?
– Vi får se. Om möjligheten dyker upp kommer jag självklart att värdera den. Men då ska det vara något som jag tycker är bra.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

InstagramStockholmMediaWeek

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.