Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag05.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Helgintervjuer

”Mitt jobb har alltid tagit en stor del av mig”

Publicerad: 6 Mars 2015, 15:12

Thérèse Lundquist

Foto: Linnéa Kihlström

Hon har en mångårig bakgrund inom detaljhandeln. Men med sitt nya uppdrag som vd på Brand Experience-byrån StudioNoc hamnar Thérèse Lundquist på andra sidan bordet – i byråvärlden. Men kundglasögonen behåller hon på.


Ämnen i artikeln:

NoaThe North AllianceGlitterLouis VuittonOriflameStudioNoc

Thérèse Lundquist växte upp i en entreprenörsfamilj i Nacka utanför Stockholm. Skola gick hon i Saltsjöbaden. Som ung ville hon bli arkeolog. Men efter ett besök på arkeologiska fakulteten insåg hon att det var mer ett intresse än en faktisk yrkeskarriär.

– Jag såg skatter framför mig men ville inte gräva i någon mossa. Det var inte det jag hade sett framför mig som barn.

Istället började hon läsa ekonomi på Stockholms Universitet.

– Under den perioden jobbade jag extra på Stockholms Auktionsverk som visningsvärdinna vilket gjorde att jag lärde mig väldigt mycket om antikviteter.

Där fick hon kontakt med ett italienskt par från Lugano. Thérèse Lundquist bestämde sig för att flytta dit och arbeta som kringresande försäljare av klockor och smycken. I Italien blev hon bekant med klädmärket Blue Marine – som hon också blev svensk agent för. Några år senare öppnade hon Tessie-butikerna tillsammans med sin dåvarande man. Därmed hade hennes resa i kläd- och modebranschen börjat.

Förutom att Thérèse Lundquist har drivit egna klädföretag har hon arbetat som regionschef på Benetton, varit Sverigechef för Louis Vuitton, tillbringat en kortare tid på Oriflame och nu senast arbetat som marknadschef på Glitter. I sina tidigare yrken har hon arbetat nära byråer men genom sitt nya uppdrag som vd på StudioNoc går hon över till andra sidan.

– Det är en fantastisk förmån att få byta bransch – det är inte alltid helt enkelt. Vi är ofta duktiga på att packa in folk i en bransch och få dem att stanna där.

Vad tar du med dig av dina tidigare yrkeserfarenheter till ditt nya jobb?
– Framförallt kundglasögonen, det är den största tillgången. Jag vet hur kunder tänker – och ser behovet hos kunden. Men också personkännedom, kunskap om företag och så den internationella inriktningen.

Hon är märkbart entusiastisk över sitt nya jobb.

– Det kliar i fingrarna! Till att börja med har jag har jättemycket att lära mig. Och teamet på SudioNoc är helt fantastiskt. Efter att ha träffat dem var det omöjligt att säga nej, säger Thérèse Lundquist.

Brand Experience-byrån StudioNoc är en del av det nordiska reklamnätverket The North Alliance (NOA). Thérèse Lundquist säger att hon gillar helhetslösningen som NOA kan erbjuda sina kunder. Att man har en kontaktperson men ändå får tillgång till flera olika byråer beskriver hon som rätt i tiden och unikt.

– Det är en fantastisk möjlighet för kunden. Och det är så roligt att få vara med i den konstellationen, som fortfarande är ganska ny.

Och hon tror att förväntningarna på henne i sin nya roll är höga.

– Jag ska leda dem och ta dem mot nya, oanade höjder. Det är det jag tycker att en ledare ska göra – hålla ihop teamet och fästa blicken rakt framåt.

Vad förväntar du dig av ditt nya jobb?
– Ett fantastiskt samarbete tillsammans med mina nya kollegor som ska leda till att den här härliga byrån går framåt. Det ligger väldigt rätt i tiden, det här med upplevelsen och skapandet av innehåll. Det är inte helt enkelt att producera innehåll hela tiden – där finns vi för att hjälpa till.

Hur gör man det?
– Genom att skapa upplevelser som sen kan spridas till alla möjliga plattformar. Tänka smart helt enkelt – så att man får ut det mesta av till exempel en lansering eller en konferens, och kan ta det vidare i ett större forum och skapa innehåll i olika kanaler.

Steget över från detaljhandeln till byråvärlden var naturligt att ta.

– Jag är, av naturen, nyfiken och positiv och tycker det är roligt med nya utmaningar – jag säger hellre ja än nej. Den nyfikenheten har lett mig framåt.

Men så har det inte alltid varit. I början av sin karriär tyckte hon att det var jobbigt med förändring, i dag är inställningen en annan. Hon beskriver hur hon numera omfamnar förändringar istället för att jobba emot dem.

– Det är resan som är det roliga, för det är där utvecklingen sker. Det är en bra lärdom – att acceptera förändringar och göra det bästa av det.

Det som gör att kommunikationsbranschen är så rolig att verka inom säger hon är att det är ett arbete som handlar om människor.

– Att skapa förståelse och skapa magi genom kommunikation, det är det roligaste. Utmaningen är att hitta rätt. Det är känslostyrt och därför finns det sällan givna svar, det är trial and error. Utmaningen är också vår omvärld – vi påverkas av andra saker som händer – det är väldigt mycket orättvisor och faror som vi inte varit exponerade för tidigare. Det är en ny realitet att ta hänsyn till.

Hur hanterar man det?
– Vad gäller till exempel miljöförstöring har man kommit långt genom att ta mindre av jordens resurser och försöka skapa ett kretslopp som blir mer beständigt. När det gäller den svåra omvärlden är vi inte riktigt närvarande ännu. Jag tror att man måste tänka på nya sätt och vara föränderlig och följsam.

Hur skapar man ett framgångsrikt team?
– Genom att lyssna mycket och ha täta avstämningar – se till så att alla har samma målbild. Och att man har väldigt roligt tillsammans, även i svåra stunder. Att skapa en känsla av att man finns där för varandra – det kommer jag att jobba för.

Hennes tidigare arbeten har krävt en del resande vilket gjort att Thérèse Lundquist har ett stort nätverk både i Stockholm och internationellt. De många resorna har också gjort att hon lärt sig flera språk.

– Jag älskar människor och jag älskar att resa – att uppleva nya smaker, kulturer och språk. Jag kan engelska, italienska, franska, tyska, lite spanska och så är jag relativt okej på hebreiska. Men det är inte så att jag påstår att jag kan språken flytande, men jag kan ta mig fram.

Men hon berättar också att det var jobbigt att vara borta från barnen när de var små. Att det ibland var tufft att balansera arbetet med tid för barnen.

– Mina jobb har alltid tagit en stor del av mig. Som tur är har mina barn alltid varit intresserade och involverade i mitt jobb. När de var små var de alltid med mig i butiken. Jag vågar nog påstå att båda två skulle kunna rådda en butik utan problem.

Hur ser du på framtiden?
– Vi på StudioNoc har stora planer – vi ser ödmjukt och förhoppningsfullt på framtiden. Det viktiga är StudioNoc, vår resa och tiden vi har framför oss. Vi har ambitionen att växa internationellt både i Norden och i resten av världen.

– Jag personligen tycker det här är jättespännande. Det är såklart läskigt att göra något jag inte gjort förut, men det är en tjusning också. Man måste våga!

FAKTA/ Thérèse Lundquist
Ålder: 46
Bor: Saltsjöbaden
Uppvuxen: Saltsjöbaden
Utbildning: Ekonomi, Stockholms Universitet – specialisering marknadsföring. Vidare många ledarskapsutbildningar som Mayer Briggs, 360 grader, Disc analys
Karriär i korthet: Tessie Chain Stores, Benetton, Louis Vuitton, Oriflame, Glitter International och nu StudioNoc
Familj: Två barn, Salomon och Isabelle och sambo Gustaf Brodin
Drivkraft: Min nyfikenhet och glädje, möten mellan människor/företag som skapar magi, att lyckas nå höga mål, skapa en bättre värld, ta hand om min familj, resa och uppleva och lära mig nya spännande saker
Hobby: Bikramyoga, löpning, laga mat och spela musik (gitarr, dragspel och piano)
Medievanor: Storkonsument av många medier; sociala, TV, Netflix, allehanda filmer, tidningar i papper – SVD, DI, älskar LinkedIn och nya spännande Salary Shark! Känns som jag har en alternativ existens i cybervärlden
Senaste bok: Trilogin om Djingis Khan av Conn Iggulden
Gör en ledig dag: Lagar god mat, tränar yoga, spelar lite gitarr, går gärna ut i skogen hämtar kraft från naturen, löser alla gåtor i Illustrerad Vetenskap tillsammans med Gustaf
Lyssnar på: Country – klart underskattat! Sing och songwriters – First Aid Kit även mycket 60tal och 70tal, tycker så klart även om modern musik – gillar musik med budskap och bra text. Bowie har också alltid varit en stor favorit. Favorit just nu är First Aid Kits tolkning av America plus Rhianns, Kanye West och Paul McCartney's ûbercoola Four Five seconds.

Linnéa Kihlström

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.