Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Helgintervjuer

"Myten att Facebook skulle sälja ut information är helt fel"

Publicerad: 12 januari 2013, 16:03

Facebook har gått från ett socialt experiment till ett världsomspännande socialt nätverk och ett börsnoterat företag. Det senaste året har rapporteringen i media alltmer bytts från nyfikenhet till kritik. För Resumé berättar Jan Fredriksson, talesperson för Facebook i Norden, om hur företaget ska hantera resan utan att tappa användare.


Ämnen i artikeln:

Facebook

Umeåsonen Jan Fredriksson tecknade upp sig på Facebook i oktober 2007. Han har 253 vänner på det sociala nätverket. Precis som många andra använder han tjänsten primärt för att intetagera med nya och gamla vänner.

Samtidigt har Jan Fredriksson även konton på LinkedIn, Yelp, Twitter, Youtube och Spotify. Pr-konsultens uppdrag för Facebook har följt med sedan tiden på Text100. När han bytte till Northern Link PR i januari 2011 blev Facebook byråns kund i april.

2012 var ett år då Facebook introducerades på börsen. Redan innan noteringsdatumet 18 maj beskrevs aktien som en flopp. Månaderna som följde präglades av svarta rubriker och rapporteringen kring aktiens ras i affärspressen har även skapat ett större tryck gentemot Facebook i användarfrågor.   

Hur upplever du att mediebevakning av Facebook förändras sedan börsintroduktionen?
– Intresset är extremt stort och har varit det under flera år. Börsintroduktionen var förstås en nyhet i sig, men ännu viktigare ur ett mediaperspektiv är att Facebook utvecklats så snabbt både vad gäller antalet användare och hur privatpersoner och företag använder Facebook, säger Jan Fredriksson

Hur ser du på mediernas bevakning av Facebook?
– Genom att vi är så många som använder Facebook för många olika saker är det naturligt att media är intresserade av olika aspekter. Många har åsikter och en del rapportering kring Facebook är mer korrekt än annan. Även journalister har naturligtvis en press på sig att vara snabba, men vi uppskattar dock att fler och fler använder de resurser som finns på sajten samt vänder sig till oss som kommunikationsbyrå så att de kan rapportera på ett så faktamässigt korrekt sätt som möjligt.

Varför tror du att det tog sådan fart för bevakningen av Facebook och sociala medier under 2012?
– Genom att internet generellt blir allt viktigare för personer och företag är det naturligt att de ledande aktörerna drar till sig mycket uppmärksamhet. Facebook är dessutom ett exempel där användarna både är många och jämnt fördelade på kön och ålder, vilket bidrar till ett allmänintresse. Det är förstås också intressant för många företag att användardemografin ser ut så. Men igen, medieintresset har varit stort under flera år, inklusive 2012.

Hur har ditt uppdrag förändrats under året som gått?
– Uppdraget präglas av en samarbetsrelation snarare än en köpare/säljare-relation, vilket är gör uppdraget extra kul. Så har det varit hela tiden. I takt med att Facebook växer, växer även kommunikationsavdelningen för EMEA och marknadsföringskontoret i Sverige, vilket bidrar till att vi kan ha en ännu tätare relation med mycket interaktion.

Men det är inte bara Facebooks börsintroduktion  som blivit föremål för rapportering under förra året december var en intensiv månad för Jan Fredriksson. Först försvann Jonas Gardells statusrad från den december. Den folkkäre komikern hade skrivit:

"Sverigedemokraterna vill ju värna det svenska och vad kan vara mer svenskt än Årets Svensk? En bög som är gift med en invandrare!”.

Några timmar senare hade budskapet försvunnit utan någon förklaring. Jonas Gardell var rasande och hävdade att det sociala nätverket ägnar sig åt censur.

Har ni fått något klarhet i varför Jonas Gardells status försvann i december?
– Ja, uppdateringen rapporterades till Facebook av andra användare och rapporten hanterades som alltid via kontoret i Dublin (Emea HQ). Uppdateringen i fråga bröt inte mot Facebooks regler och skulle därmed inte heller ha tagits bort. Facebook utvecklar kontinuerligt även denna funktion, och även om vi Facebook har mycket höga krav på sig själva, vilka stöds av moderna system och processer, så är svårt att helt eliminera alla misstag.


Den 18 december hettade det till rejält när över 500 ungdomar flockades kring Plusgymnasiet i Göteborg. Ungdomarna skapade upploppsstämning och ett stort polispådrag fick komma till skolan som sedan spärrades av orsaken var att en elev på skolan hade hängt ut personer, främst unga tjejer på Instagram. Bildtjänsten som Facebook köpte i våras.

I december skedde oroligheter på en skola i Göteborg efter att en person hade hängt ut elever på Instagram. Vad innebar de här händelserna för er kommunikationsavdelning?
– Det innebar att vi gjorde vårt bästa för att vara så tillgängliga som möjligt för media för att svara på Facebook-relaterade frågor kring anti-mobbning, åtgärder mot hot, exempelvis vad systemet i sig kan göra för att förhindra saker som detta och vad vi alla måste tänka på oavsett om vi är online eller offline.

Vad är ditt bästa tips till en förälder som är orolig för att sina barn ska råka illa ut genom Facebook?
– Först skulle jag ta till mig faktumet att integritet och säkerhet är topprioritet hos Facebook. Jag skulle också ta del av den information som finns på Facebook.com och som är särskilt utformad för att ge svar på frågor som är särskilt relevanta för föräldrar. Dessutom är det förstås viktigt att tala med sina barn om hur man bör använda internet och Facebook.

Många kritiserar förändringarna i er layout, varför är ni så frekventa i förändringar av funktioner och utseende?
– Facebook är fokuserade på att vara snabbrörliga utifrån användares och företags efterfrågan. Innovation av högsta klass är avgörande här. Måste säga att jag är oerhört imponerad av Facebook som innovatör. Gillar skarpt deras uttryck "What would you do if you were not afraid?".

Instagrams ändrade användarvillkor har stötte på viss kritik, bland annat för fotografförbundet som hävdade att policyn gjorde intrång i upphovrätten. Hur ser ni på den typen av kritik?
– Facebook välkomnar feedback och lyssnar noga till den. I det här fallet insåg Instagram att uppdateringen av användarvillkoren först formulerades på ett sätt som kunde missförstås. Därefter har Instagram förtydligat villkoren. Det har aldrig varit Instagrams avsikt att sälja någons foton till någon annan part. Vi hoppas det är tydligare i de uppdaterade nu.  

Hur diskuterar ni integritetsfrågor på Facebook?
– Här ligger Facebook mycket långt fram och integritet och säkerhet är absoluta topprioriteter. Företaget här både väl utvecklade system och processer för att skydda användares integritet och bevara informationssäkerheten. En viktig del av kommunikationsarbetet är att utbilda och svara på frågor kring hur detta fungerar. Detta är ett arbete som dessutom utvecklas löpande då det är avgörande för användarna att känna till hur de själva kan kontrollera vad de delar med sig av och till vem. Det finns avancerade funktioner som gör att varje användare kan styra detta i detalj.

Upplever du att den allt intensivare bevakningen har gjort ditt uppdrag tuffare?
– Vi tycker att det är fantastiskt att jobba med ett så dynamiskt företag som driver utvecklingen på så många sätt. Mediebevakningen är intensiv men det är både kul och naturligt då både företaget Facebook och användningen av Facebook utvecklas så snabbt.

Vilken är det vanligaste klagåmålet du möter från allmänheten gentemot Facebook?
– Ur ett användarperspektiv har det funnits en myt om att Facebook skulle sälja information till tredje part. Det är helt fel och vi börjar äntligen se att denna myt börjar förvinna. Ur ett företagsperspektiv finns det fortfarande en del företag som jobbar med enstaka Facebook-kampanjer – för dem vill vi gärna nå ut med att framgång på Facebook som marknadsföringsplattform bygger på långsiktighet. Det gäller att vara ”Always on”.

Reklammängden på sidan har tredubblats på fyra år, men många användare upplever reklamen i nyhetsflödet som irriterade. Hur ska ni växa som annonsplattform utan att tappa användare?
– Facebooks sätt att presentera annonser och sponsored stories i en social kontext är unik. Det i kombination med möjligheten att rikta sina budskap till specifika målgrupper gör att även annonser och sponsored stories ger användare värde, särskilt när det balanseras noggrant med obetalt innehåll.

I USA har Facebook tvingats betala sammanlagt miljontals dollar till användare som känt sig utnyttjade av den sociala marknadsföringen. Samtidigt har konsumentombudsmän från Sverige, Danmark och Norge tillsammans lämnat in klagomål om annonseringen på Facebook till EU-kommissionen. Detta för att pröva om den nya metoden för reklamannonsering är illegal, en överträdelse av vår personliga integritet på nätet. Hur nära är vi samma utveckling som i USA i Sverige?
– Facebook är transparant även kring hur annonsering och sponsored stories fungerar, och är agerar helt enligt de lagar och regler som gäller. Det understryks exempelvis i en genomlysning som den irländska datamyndigheten genomfört. Med detta sagt uppskattar vi den konstruktiva dialog som vi har med nordiska myndigheter för att tydliggöra eventuella frågetecken.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Facebook

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.