Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Helgintervjuer

"ÖoB-manusen är inte Lars Norén precis"

Publicerad: 15 Mars 2013, 18:29

Tobias Persson i en Av ÖoB:s reklamfilmer

Tobias Persson blev Sveriges bästa ståupp-komiker 2008. Han bor i England och ståuppar där sedan tre år tillbaka. Till Sverige åker han då och då för att bland annat spela in nya ÖoB-filmer: – Jag blev förvånad över att alla plötsligt känner igen mig. Jag hade ändå gjort "Babben & Larsson" och allt möjligt, men jag hade ingen pejl på hur bred genomslagskraft ÖoB-reklamen har haft i Sverige, säger han till Resumé.


Ämnen i artikeln:

Överskottsbolaget

Än så länge har han bara märkt positiva effekter av att medverka i reklamen:
– Jag har fått fler förfrågningar. Min pappa är född i Göteborg och jag har hållit på med ståupp i tio år. Nu hoppar han på tåget och säger att mina ordvitsar kommer från honom. Det tycker jag är lite gulligt, säger Tobias Persson.

Han tar dock inte vilka reklamuppdrag som helst, den röda tråden är humor:
– Jag skulle inte kunna gå runt som Samuel Fröler med kavaj och tala om pensioner.

Han tycker också att det blev lite i mesta laget då han var både ÖoB-mannen och Findus frysmannen samtidigt – karaktären som Findus ställde i frysboxen bokstavligt talat.

– Magkänslan säger mig att det är bra att vara sparsam med reklamuppdrag.

Findus har hudflängts i media då man hittat hästkött i deras lasagne. Tobias Persson förstår inte upprördheten:

– Då kan man väl lika gärna kolla allt som finns i godis också. Det känns som lite som ett von oben-perspektiv á la Socialstyrelsen gamla rekommendation 6-8 brödskivor per dag, säger han.

Han vill heller inte göra reklam för reklamens skull - det måste vara ett bra manus som kan tillföra något. Tobias Persson tycker också att det är märkligt med personer som ägnar sin tid åt att ondgöra sig över ÖoB:s reklamfilmer:

– Det är något Roy Anderssonskt över att man blir irriterad över se min nuna i rutan. Jag menar, vi lever kanske 80 år på den här planeten. Läs en bok, spela gitarr eller se på en film i stället. Du kan också blunda i 20 sekunder så är mitt leende borta, säger

Han tycker inte heller att man ska underskatta ÖoB-reklamens buskishumor och tar Stefan & Krister som exempel:

– De gör det naket, osminkat och med hjärtat och har miljontals tittare. Jag tror ibland att folk är lite häpna över att billiga skämt går hem, men många gånger är skämten inte så billiga som man tror, utan kräver viss finess.

Var du klassens clown?
– Med risk för att låta pretentiös så var jag dålig på att laga mat, inte särskilt teknikintresserad. Jag har hela tiden ritat, skrivit sketcher och uppträtt i olika former, säger Tobias Persson.

Hur ser du på ÖoB-manusen?
– Det är inte Lars Norén precis där varje replik har 40 nyanser. Jag tycker fortfarande att det känns roligt att få vara med och pilla, säger Tobias Persson.

Han och Petra Mede är också i full färd med att dra igång en föreställning där man ska ge en känga till föreläsningsindustrin:

– De kränger ofta enkla sanningar typ tänk positiv eller välj att bli lycklig, men alla kan inte välja lycka. Så den branschen känns som många lycksökare med headset.

Vilket tycker du är ÖoB-reklamens bästa skämt hittills?
– Jag kom på ett skämt med det här att man på verktygsavdelningen har lås- och skruvsvårigheter. Det skämtet var lite gulligt, säger Tobias Persson.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Överskottsbolaget

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.