Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Helgintervjuer

Per Schlingmann: Företag måste agera som samhällsmedborgare

Publicerad: 16 augusti 2013, 13:36

Per Schlingmann.

När Per Schlingmann lämnade politiken var det inte för att dra sig tillbaka och leva på pensionen. I stället började han arbeta med det som han brann för under sin tid som politiker: förändringsarbete och kommunikation.


Den 22 augusti släpper han boken ”Stå aldrig still” som summerar hans erfarenheter av att förändra Sveriges mest konservativa parti till något helt nytt i svensk politik.

Till skillnad från de flesta andra som lämnar politiken har Per Schlingmann varit väldigt tydlig med att han inte vill jobba som lobbyist.

– Nej, jag har varit väldigt noga med att stänga dörren mellan mig och det politiska livet, säger han. Dels för att jag inte vill att människor ska kunna misstänka att jag missbrukar mina forna kontakter och dels för att jag faktiskt vill hålla på med annat.

Man skulle också kunna se det som en möjlighet för dig att återvända till politiken?
– Det är inte uteslutet att jag gör det någon gång i framtiden.  Jag tycker politik är roligt och intressant, inte minst ur ett kommunikationsperspektiv. Jag har till exempel ganska noga följt rapportering kring Jens Stoltenbergs taxi-äventyr.  Han har fått ett enormt genomslag genom att göra en sådan sak. Få svenskar vet vad det norska valet handlar om, men alla vet att Jens Stoltenberg har kört taxi för att få prata med vanligt folk. Det var ett bra sätt att kommunicera vad man tycker är viktigt, men frågan är om det är bra för Jens Stoltenberg.

Det var många som hoppades att din bok skulle vara en avslöjande bakom-kulisserna bok om Moderaterna.
– Många skulle nog vilja läsa en sådan bok, men den ville inte jag skriva. ”Stå aldrig still” är en bok i skärningspunkten mellan politik/samhälle och ledarskap/kommunikation, baserad på de erfarenheter jag fick av att vara med att förändra Moderaterna. Och jag har kommit till en hoppfull slutsats: om det går att i grunden förändra ett närmare 100 år gammalt konservativt parti, så kan alla organisationer och företag förändra sig.

Så du menar att företag har något att lära av politiska partier?
– Ett politiskt parti består av väldigt många röster och väldigt många representanter och istället för att få alla att säga samma sak och citera partiprogrammet så handlar det om att många röster pratar utifrån samma tonalitet. Företag måste idag förhålla sig till att deras varumärke inte längre kommuniceras av vd eller genom sin reklam utan av alla anställda och alla kunder.  Den typen av assymetri bidrar till styrkan i kommunikationen. Och då är det enda verktyg man har att entusiasmera sina anställda och kunder.

Hur gör man det?
– Man brukar tala om story telling, men jag föredrar story building, att bygga historien om ditt företag eller organisation genom att göra saker. Ta till exempel Malmö Aviation som införde köttfri måndag på sina flygningar eller när H&M började med klädinsamling i sina butiker. Då gör man saker på allvar och bygger historien på det viset.

Men hur hanterar man de kunder som inte gillar sådana saker?
– Man kan inte bli älskad av alla, men när man visar att man menar allvar så bygger man respekt. Vad jag förstod reagerade också kunderna på den köttfria måndagen, men bolaget visade att man faktiskt ville något och då får man respekt även av dem som verkligen gillar kött.

Finns det inte en risk att företag och organisationer förändrar för förändringens skull?
– Det finns det absolut. Men då blir det ganska snabbt genomskådat. Man måste vilja något med sitt förändringsarbete. I boken har jag hämtat exempel från många olika branscher och företag.  Musikindustrin har förändrats under hårt tryck, Ica har trots sin marknadsledande ställning genomfört framgångsrika förändringar. Och TCOs ”Facket förändras” är också värt att lyfta fram.

Vad är det viktigaste att tänka på när man vill få förändring till stånd?
– Man måste våga misslyckas. Utvecklingen drivs av trial and error och det är det som lyckas som för världen framåt. Men det är ingen katastrof att misslyckas. Under förändringsarbetet med Moderaterna gjorde vi fel många gånger. Men då gäller det att konstatera att det inte fungerade, dra lärdomar och ta nya tag.

Krister Berntsson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.