Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Helgintervjuer

Peter Siepen: "Jag kan ta bättre betalt än en svenne"

Publicerad: 22 februari 2013, 12:11

Peter Siepen lever på sitt personliga varumärke

Foto: Krister Berntsson

Trash-tv-veteranen Peter Siepen byggde sitt personliga varumärke långt innan någon visste vad det var. I dag kan han leva på att vara Peter Siepen.


Ämnen i artikeln:

Helgintervjun

– Jag är väldigt priviligierad, säger Peter Siepen. Mitt kändisskap gör att jag får jobb som jag kan ta väldigt bra betalt för, samtidigt som jag har tid att göra vad jag vill. Förutom lite teknik, kläder, nagellack har jag inga stora utgifter.

Du slog igenom på 90-talet när tv-monopolet bröts upp. Det känns lite som om att det var en tid som var klippt och skuren för dig.


– Ja, det var en helt fantastisk tid. Jag stod vid en korvkiosk på Hornsgatan, nar det kom Peter Cartier fram till mig och undrade om jag var intresserad av att jobba som programledare. Det var så på den tiden. Så jag började på Nordic Channel som sedan blev TV5.

Det var väldigt trevande i början. När jag började på ZTV frågade jag producenten vad jag skulle göra fick jag svaret: "det får du komma på själv, du har ju tackat ja till jobbet". Så är det inte i dag. Den där känslan av att allt var möjligt finns inte idag, nu är allt så uppstyrt och professionellt.

Så du fick fria tyglar alltså?

– Ja det var en galen tid men många var oansvarsvariga, till exempel med tekniken. Till sist tröttnade jag på all den dåliga utrustningen som alltid hade slut på batterier och inte funkade, så köpte en egen liten videokamera, en High8, och började filma själv. Det var strunt samma om bild och ljudkvalitet var bristfälligt så länge innehållet rockade.

Och sedan startade du produktionsbolag?

– Ja, tillsammans med Michael Bohman och Fredrik Heinig. Vi startade Spader Knekt och gjorde program för ZTV & SVT. Bland annat gjorde vi Efter Plugget för SVT och Estrad för ZTV. När jag lämnade Spader Knekt började jag som resereporter för När & Fjärran på TV4. För mig som älskar att resa var det ett otroligt kul jobb.

Efter att du lämnade Spader Knekt så har produktionsbolaget förvandlats till mycket framgångsrika B-reel. Ångrar du att du sålde din del?

– Ja känner mig väldigt bitter, ha ha. Nej, allt har sin tid. Jag är väldigt priviligierad och kan göra lite som jag vill nu för tiden. Jag har en lägenhet och ett sommarställe och väldigt lite skulder. Jag har inga stora utgifter och försöker resa en del. Samtidigt kan jag genom mitt kändisskap ta bättre betalt än en svenne för de jobb jag gör. Jag gör en hel del DJ-jobb och annat, men annars äger jag min tid.

Du har en mycket egen stil. Hur länge har du odlad den?

– Det började i 20-årsåldern då jag tröttnade på att klä mig som alla andra. Jag gillade färger och prövade mig fram med blommiga kavajer och färgglada byxor. Mina föräldrar tog sig för pannan, så jag fick inte så mycket stöd för min klädstil hemifrån. Jag började också hänga på gayklubbar vid den tiden också eftersom jag fick uppskattning för min stil där. På vanliga klubbar blev folk så jäkla provocerade.

Men fördelen är att jag är tydlig och lätt att känna igen och eftersom jag har varit konsekvent i det jag gör får jag respekt från oväntade håll. Det kan komma fram bastanta bikersnubbar som säger att de gillar att jag står för att vara som jag är.

På google finns det fler bilder på dig än det finns texter och du har olika outfits på alla bilder. Hur mycket kläder har du egentligen?

– Mycket. Jag brukar säga att jag inte kan bli bög eftersom jag inte ens kommer in i garderoben. Men jag rensar ibland. Bara här om dagen lämnade jag in en rejäl hög till myrorna.

Du har till och med utsetts till Sveriges bäst klädde man.

– Ja, det var lite otippat. Det var tidningen Elle som gjorde det. Men jag gjorde en kul grej av det där och bokade en kvartsida i Metro och satte in en annons på mig själv utan kläder med texten "Vi gratulerar Peter Siepen, Sveriges bäst klädde man". Så kan man också bygga varumärke.

Bingo Rimér tog Peters annonsbild

Din kropp är också en stor del av ditt varumärke.

– Jag har tränat i 30 år och är i fantastisk form. Min kropp är lika viktig för mitt varumärke som mina kläder.

Senast man såg dig på TV var i Ica-reklamen där du gjorde parodi på dig själv. Tvekade du att framställa dig så?

­– Jag var lite orolig för hur manuset skulle funka, men jag har inga problem med att driva med mig själv. Och det var otroligt kul att få jobba med ett superproffs som Hans Mosesson som gör Ica-Stig.

Tror du att folk uppfattar dig som en kaxig jävel?

– Det är möjligt, men jag är väldigt ödmjuk när jag jobbar. Tycker det är viktigt att hälsa på och vara trevlig mot alla jag jobbar med. Enkelt och uppskattat att inte bara slicka uppåt. Man måste vara lyhörd för vad kunderna vill ha. Svenska medelålders män är ofta väldigt fasta i vad de tror att de vet och det är ingen bra grund för kommunikation. Man måste lyssna, lära och leverera.

Krister Berntsson

Ämnen i artikeln:

Helgintervjun

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.