Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Helgintervjuer

”Reklambranschen är den segaste av alla branscher”

Publicerad: 9 augusti 2013, 10:48

Bianca Kronlöf

Foto: Anna Classon

Bianca Kronlöfs Youtube-video "Så jävla pk" har visats en halv miljon gånger. Resumé har pratat med skådespelaren bakom Sveriges största virala succé som har huvudrollen i Aftonbladet-profilen Ronnie Sandahls regidebut.


Ämnen i artikeln:

Youtube

Hon gick ut teaterhögskolan i Göteborg för två år sedan. Bianca Kronlöf kanske mest är känd för Youtubeklippet "Så jävla pk", som blev en riktig nätsnackis och Sveriges största virala succé någonsin. I höst har hon huvudrollen i Aftonbladet-skribenten Ronnie Sandahls långfilmsdebut "Svenskjävel.

Hur fick du idén till Youtube-klippet "Så jävla pk"?
– Jag ägnar mig åt normkritik i min scenkonst sedan tiden på Teaterhögskolan. Alla scener och konstnärliga platser är genomsyrade av hierarkier - så är det inte på nätet där du kan lägga upp vad som helst. Du kan göra din grej och om folk gillar det eller har åsikter om det så sprider dem det. Jag har aldrig skrivit blogginlägg innan, aldrig varit någon nätaktivist. Grunden med den första "snubbenfilmen" var att jag ville skapa uppmärksamhet efter kvinnodagen. Det tog väldig fart, tyckte jag då. Jag hade 2000 visningar på en dag! Sedan lade jag upp ytterligare fem filmer som fick stor spridning. "Så jävla pk" släpptes dagen innan Kvinnodagen för att jag ville att den skulle visa på hur vardagen är de andra 364 dagar om året.

Klippet har setts av över en halv miljon människor och är Sveriges största virala succé. Vad hade du för förväntningar?
– Jag blev genuint överraskad. Jag var och spelade en pjäs när tidningen QX ringde och sade att klippet hade nått 25 000 visningar. Jag var chockad och var kanske inte det mest givande intervjuobjektet. Sen såg snabbt hur över 100 000 hade sett klippet på några några dagar. Det bästa är att jag har gjort det helt själv. Jag behövde inte be någon maktperson om lov.

Hur mycket erbjudanden fick du efter "Så jävla pk"?
– Från alla möjliga håll. Jag har föreläst med "snubben" och jag har börjat göra stand-up. Det har gett mig större möjlighet att göra normkritiskt hantverk utifrån min politiska drivkraft. Jag blev även inbjuden att uppträda Pride, det hade aldrig skett utan Youtube-klippen.

Har du fått några reklamerbjudanden?
– Nej, däremot är det många företag som vill att "snubben"-karaktären ska prata om deras produkter. Det är jag inte särskilt intresserad av.

Hur ställer du dig till reklamuppdrag?
– Man ska vara försiktig med att klanka ner på skådespelare som tar reklamuppdrag alla behöver mat på bordet. Själv skulle jag tänka efter för vilken produkt jag marknadsför. Det är ingenting som står högt upp på listan över det jag vill göra.

Som normkritisk har du kritiserat rasismen och kvinnosynen i teaterpjäser. Vad säger du om reklambranschen?
– Reklambranschen är den segaste av alla branscher när det kommer till att förändra normer. Trots att de ska ligga i framkant. Det handlar om att allt bygger på identifikation. När man ska skapa drömmen om det lyckliga livet blir det med samma bilder gång på gång. Det finns en seghet som bidrar till att om man gör en reklam för en säng så är det alltid en man och en kvinna som ska ligga där, aldrig samkönade par. Skulle jag jobba med reklam skulle jag göra precis tvärtom: Istället för att låta en smal tjej bada i en poolreklam skulle jag låta en tjockis ha huvudrollen. Hur svårt kan det vara? När man tittar på vitheten i reklamen sker det vissa framsteg, men de vågar sällan gå hela "mörka" vägen".  När Ikea ska skildra bilden av Sverige så är det viktigt att det inte bara är purvita som får plats.

När fick du huvudrollen i "Svenskjävel"?
– Förra hösten, innan "Så jävla pk". Jag vill inte bara vara Youtube-personen. Som skådespelare är det farligt att bli alltför förknippad med en roll. Man är rädd för "Pippi-fenomenet".

Hur är Ronnie Sandahl som regissör?
– Helt jävla fantastisk. Han är väldigt intresserad av maktanalys. Vi har diskuterat makt, kön, ursprung. Han är en person som gärna vill hålla producenterna och makthavares fingrar borta, men är inte rädd för att släppa in mig som skådespelare att påverka. Han frågade mig direkt om vad jag inte tyckte om med manuset, han ville veta vad jag tyckte var konstigt.

Hur mycket använder du dig av sociala medier?
– Väldigt mycket. När jag jobbade med min teatergrupp så kom vi fram till att det inte var någon idé för oss att skriva ut tusentals med flyers. Då är det mycket bättre att använda sig av bloggar, Twitter och Facebook. Det ger oss även möjlighet att experimentera. De sociala medierna blir en del av den kreativa processen när vi kan lägga ut klipp från föreställningen och testa dem på publiken. Där har de stora institutionerna som Dramaten stora problem – att nå ut till den yngre publiken som använder sig av sociala medier.

Läser du det som skrivs om dig på Flashback?
– Nej, ingenting alls. Jag gjorde det kort efter att "Så jävla pk" lades upp, men jag blev så jävla ledsen. Jag tar verkligen åt mig. Hatet var ett typexempel på de patriarkala strukturerna det handlade om hur ful jag var eller hur de skulle sätta på mig, aldrig om vad jag gjorde.

Vad är ditt tips till för att skapa en Youtube-succé?
– Mitt tips är att göra något som du tycker är roligt och saknar, för då saknar förmodligen andra det. Gör gärna något som involverar fler än dig själv, till exempel en grupp du vill stötta. Du når ut till flera om du är en kollektiv person. Till sist; var inte blyg och gå gärna över gränsen.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Youtube

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.