Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Helgintervjuer

Så ska hon rädda TV3

Publicerad: 22 Augusti 2014, 12:18

Karin Stjärne, promgramdirektör MTG TV.

Foto: Susanna Sköld

Sjunkande tittarsiffror för TV3 och tidigare programdirektörer som tvingats lämna posten. Nu är det Karin Stjärne som ska att rädda kanalen. –Min uppgift är att vända TV3. Vi måste tänka om, säger Karin Stjärne till Resumé.


Ämnen i artikeln:

Karin Stjärne

Hon började som praktikant i sminket på SVT. I dag är hon en av tv-Sveriges mäktigaste chefer.

Karin Stjärne har tagit sig an uppdraget som programdirektör på MTG TV. En position som hennes föregångare inte varit särskilt långlivade på. Flera personer har fått lämna posten. Nu är det hennes tur att försöka vända de sjunkande tittarsiffrorna.  

–De program som tidigare har hamnat i tablån har inte riktigt lyft. Där måste vi tänka om, säger Karin Stjärne till Resumé.

Uppdraget beskrivs inifrån MTG som "att försöka styra en oljetanker".

Hon har tidigare arbetat som exekutiv producent på TV4 och varit vd för Nordisk Film. Som programdirektör på MTG TV blir Karin Stjärne den första att ha det ekonomiska ansvaret för alla plattformar.    Utmaningen blir att våga tänka nytt och göra det som ingen annan gjort.

Karin Stjärne har radikalt förändrat hela processen för hur man på MTG TV hittar nya program.

–I dag ser vi mycket kopior av program som varit lyckade i andra kanaler, även hos MTG. Om det funkat bra någon annanstans vill man göra samma resa. Det är där vi behöver mod att istället testa nytt.   En av utmaningarna blir att hitta de nya programtitlarna som ska ta för sig bredvid trotjänare som "Ensam Mamma", "Svenska Hollywoodfruar" och "Lyxfällan".

Men hon tänker inte vänta på att produktionsbolagen kommer med nästa stora programidé, istället ska MTG TV själva ta fram idéerna tillsammans med produktionsbolagen.

–Vi kommer arbeta tätt med produktionsbolagen för att ta fram nya idéer. Vi har lämnat det som kallas för "catwalk pitch" där marknaden får komma till oss med förslag på nya tv-satsningar. Istället jobbar vi mer med riktade uppdrag och att bli bättre beställare.

Hur kommer det att synas i tablåerna?
–MTG kommer investera stort i att göra fullskaliga piloter. Till våren 2015 kommer de färdiga programmen sändas och sedan är det tittarna som får tycka till om programmen ska vara kvar.

Under tiden som exekutiv producent på TV4 arbetade hon bland annat med "Let's Dance". Det var många som inte trodde på programmet, trots att det redan prövats i 30 länder.  

–En marknadschef på TV4 tyckte att programmet absolut inte kunde sättas upp som en utomhuskampanj. "Varför skulle svenska folket vilja se ett program där de har fula kläder, dansar någon dans som ingen känner till och har en casting med Anna Book i spetsen? Hur tänker du?" var frågor jag fick. Då svarade jag bara att jo, det kommer fungera.

I dag har TV4 hunnit sända hela nio säsonger av programmet.

Trots flera succéprogram har det blivit en del floppar. Karin Stjärne jobbade även med produktionen av dokusåpan "Trälen" som sändes i TV4. Tittarsiffrorna sjönk snabbt, men Karin Stjärne nämner det som en av de produktioner som varit mest lärorika att jobba med.

–Det har varit flopparna och de program som har varit lite jobbiga att göra som jag har lärt mig mest av.

– "Arga Snickaren" har också varit ett sånt program. När vi (Nordisk Film, reds anm) körde igång var det flera kanaler som ville ha Anders Öfvergård, men vi lyckades vinna över honom till oss eftersom en medarbetare i produktionen hade anlitat honom som hantverkare. Det var en ren slump egentligen.

Karin Stjärnes 13-åriga dotter Tea Stjärne har redan gjort karriär i branschen. 2011 blev hon utvald att spela huvudrollen i SVT:s julkalender "Tjuvarnas jul". Till hösten kommer en fortsättning på kalendern i form av en långfilm - distribuerad av Nordisk Film.

–Det var många som trodde att jag hade något att göra med den processen, men det var helt och hållet SVT själva som ville ha henne i huvudrollen och Tea valde att tacka ja. Det kändes tråkigt att behöva bli ifrågasatt och inte bara få vara en stolt mamma.  

Tv har alltid varit det självklara valet för Karin Stjärne. Hon kan inte tänka sig att jobba med något annat.

–Jag skulle inte kunna ha ett jobb där man behöver plugga sig till en utbildning. Jag har aldrig varit särskilt bra i skolan.  

Istället har hon jobbat sig upp från praktikant i sminket på SVT, till att bli en av tv-Sveriges mäktigaste kvinnor.

Är det ett tufft arbetsklimat på MTG?
–Det är klart att det finns ett rykte om att klimatet är tufft på MTG, men jag älskar att vara på en arbetsplats där man är rak och ställer tydliga krav. Det är så mycket lättare när man vet vart man ska springa.

Hur ska ni slå er fram i tv-kriget i höst?
–Vi har en rad spännande premiärer till hösten. Bland annat programmet "Inte OK" där Felix Herngren och Brita Zackari Wahlström kommer bjuda på en helt ny typ av igenkänningshumor. Sen kommer även "Jagad av hundar" som vi verkligen sticker ut hakan med. Det kommer vara lite som "Hunger Games" fast på tv och på riktigt.

Vad tror du om framtiden för linjärt tv-tittande?
–Ryktet om linjär-tv:s död är kraftigt överdrivet. Samtidigt som konkurrensen från andra plattformar ökar är det linjära tittandet fortfarande stort. Men det är klart att kraven på fler program som är lokala, relevanta och live ökar.

Och om du blickar längre fram?
–  Intresset för rörlig bild och starka,  bra berättade historier kommer alltid att finnas. Framöver kommer det att finnas fler distributionsformer, men jag är inte orolig. Vi kommer alltid att kunna erbjuda våra tittare de alternativ som de önskar.

Vad kollar du själv på?
–Jag har alltid gillat nischkanalerna, framförallt TV6. Jag älskar "Simpsons" och "Family Guy". Jag är lite som en 25-årig kille i mitt tv-tittande.

Fakta/Karin Stjärne
Ålder: 41
Bor: Stockholm, Vasastan
Uppvuxen: Nacka
Familj: Döttrarna Tea, 13 och Polly, 7. Hunden Nacho, 4.
Tittar på: Allt. Jag älskar crime, faktaprogram och barnprogram.  Lyxfällan är också en stor favorit.
Läser: SvD, DN, inredningsmagasin, modemagasin och mamma-tidningar.  
Medievanor:
Jag finns på alla sociala medier, men jag har inga problem att checka ut, stänga av mobilen och försvinna några timmar.
Karriär i korthet: MTG TV, vd Nordisk Film, exekutiv producent TV4, kanaldirektör för Nickelodeon, arbetat i Stockholm, London och Singapore för Viacom MTV networks.  
Nätverk: Annie Wegelius f.d. programdirektör SVT, Anna Rydin vd Elk Entertainment, Eva Brännström vd Plus Licens AB, Ylva Hulten – Strix, Åsa Sjöberg programdirektör allmäntv TV4, Robert Aschberg - tv-profil, Björn Rosengren styrelseledamot, Lars Beckung - vd Mexiko Media, Jules Borkent - SVP Nickelodeon International, Jakob Mejlhede chief content officer MTGx & SVP Acquisition and Programme MTG

Susanna Sköld

Ämnen i artikeln:

Karin Stjärne

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.