Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

fredag07.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Helgintervjuer

Så skapar Hanna Stjärne ett nytt SVT

Publicerad: 13 april 2017, 08:53

SVT:s vd Hanna Stjärne.

Foto: Lindsten & Nilsson

Efter två som SVT-chef kan Hanna Stjärne stoltsera med prisade produktioner, flera stjärnrekryteringar och toppbetyg som chef. Men hoten är många – värst är mordhoten mot hennes medarbetare och henne själv.


Ämnen i artikeln:

SVTHanna Stjärne

Tv-landskapet förändras i rask takt, men vissa saker består. I SVT-chefens rum högst upp i tv-huset på Gärdet hänger Peter Dahls "Färg-tv och konjak till kaffet", som föreställer ett sällskap som tittar på Lennart Hyland. Tavlan var ursprungligen en gåva till dåvarande SVT-chefen Sam Nilsson och har sedan gått i arv till i tur och ordning Maria Curman, Christina Jutterström och Eva Hamilton, innan Hanna Stjärne tog över förvaltarskapet, och vd-stolen, 2015.
– Jag har kontakt med alla mina företrädare, faktiskt även Sam Nilsson. Givetvis är det mycket som förändrats, men till en viss grad brottades de med samma frågor som jag gör i dag. Det ger proportioner och perspektiv att höra hur de tänkte och resonerade, säger Hanna Stjärne.

Få SVT-anställda jublade när Hanna Stjärne, med en bakgrund som chefredaktör på UNT och programdirektör på SR, presenterades som ny vd.
Hon kom visserligen med de bästa vitsorden som ledare och strateg, men hade aldrig jobbat med tv. Även externt var reaktionerna avvaktande. Hade hon vad som krävdes för att leda Sveriges största medieföretag in i framtiden?

Efter två år på posten är nog de flesta branschkännare ense om att svaret är "ja, det har hon". Hon får saker och ting gjorda och internt på SVT har hon kommit att bli en uppskattad och omtyckt chef, enligt alla dem som Resumé pratat med.
– Hanna är modern på det sättet att hon aldrig utstrålar att hon är någon som folk borde se upp till. Men hon är inget socialt geni, det är aldrig Hanna som lyfter stämningen i rummet. Hon fnissar mer med, än är den som resten samlas kring, säger en långväga SVT-medarbetare.

Just att sätta medarbetarna i centrum återkommer Hanna Stjärne till flera gånger under intervjun:
– Jag tänker mycket på hur medarbetarna ska komma till sin rätt. Att fler tänker bättre än en. Jag ser ingen egenvärde i att själv vara i fokus, jag drivs mer av att få andra att lysa.

Samtidigt vittnar såväl anställda som Hanna Stjärne själv om att under den lågmälda ytan döljer sig en ledare som inte är rädd för att peka med hela handen om så krävs.
– Det gjorde jag till exempel efter terrorattentatet i Paris, som inträffade en fredagskväll och som vi fick berättigad kritik för att ha varit sena med att få igång rörlig livebevakning kring. På måndagen stod jag inför hela nyhetsgruppen och var skarp och allvarlig och berättade vad jag inte tyckte funkat med vår bevakning. Då presenterade jag också en plan, som vi utarbetat under helgen, om hur vi skulle förändra vårt arbetssätt vid stora nyhetshändelser.

Just inom nyhetsdivisionen har det hänt en hel del sedan Hanna Stjärne tillträdde. Även om det inte sades rakt ut kickade hon snabbt ut nyhetsdivisionens mångåriga chef Olov Carlsson och ersatte honom med den välrenommerade Ekot-chefen Anne Lagercrantz, för att sedan locka över Aftonbladets upphöjda chefredaktör Jan Helin som ny programdirektör. Tillsammans har de nu sjösatt en helt ny organisation för nyheterna där webben får större resurser. Också SVT Play har prioriterats upp i den nya organisationen.

Hur vill du själv sammanfatta dina första två år?
– Ända sedan jag tillträdde har jag varit tydlig med att SVT ska bli bättre på att följa med samhällsdebatten och ge tittarna starka berättelser. Och jag tycker att vi är på rätt väg. Ett tecken på det är alla de utmärkelser vi fått den senaste tiden. 'Eurovision 2016' vann Guldrosen i Berlin, serien 'Allt för Sverige' fick ta emot en internationell Emmy i New York, vi fick rekordmånga priser på senaste Kristallen-galan och vi hade fem nomineringar till Stora Journalistpriset.

Hanna Stjärne har också byggt sitt eget dreamteam runt sig.
– Jag har skapat en mindre och tightare ledningsgrupp. Förut var det 15–20 personer, nu är vi nio personer som jobbar väldigt nära varandra.

Rekryteringen av Jan Helin – som enligt samstämmiga uppgifter var en av slutkandidaterna när du tillsattes på vd-posten – var en bomb i Mediesverige. Det måste tyda på gott självförtroende att du tog in honom som programdirektör under dig?
– För mig är det enkelt: jag vill jobba med de absolut bästa och jag vill ha kul på jobbet. Därför rekryterade jag Janne. Han är väldigt rolig och vi funkar väldigt bra ihop.

Vad är det svåraste med att vara SVT-chef?
–Att hantera säkerhetsfrågor, det tvingas jag lägga mycket tid på och det är svåra frågor. Vi hade en situation nyligen där SVT-byggnaden i Göteborg fick evakueras efter att Janne Josefsson fått pulver över hela sig när han öppnade en försändelse med ett hotbrev. Det var inget farligt innehåll den gången, men vi har en växande hotbild mot oss som vi lever med hela tiden. För mig som vd gäller det att stötta medarbetare så att de kan utföra sina jobb utan att vara rädda.

Hon berättar sedan att hon själv i allra högsta grad är påverkad.
– För mig personligen blev det tydligt hösten 2015, då tidningen Fokus hade en stor genomgång där de lyfte fram SVT:s viktiga roll för kulturen och jag utsågs till Årets mäktigaste kulturperson. Efter det blev jag mordhotad för första gången i mitt liv. Hoten togs på allvar och jag fick livvakter.

Hur upplevde du det?
– Det var jättejobbigt i början. Det blir ett helt annat liv när du långt i förväg måste planera för allt du ska göra. Att inte ens kunna gå till tvättstugan utan att ha någon med dig. Men det blir en vardag i det också.

Av uppenbara skäl vill hon inte kommentera om det finns någon konkret hotbild mot henne i dag, eller vilka säkerhetsarrangemang hon omges med.
– Många har synpunkter på det SVT gör och jag är van att bli ifrågasatt. Men när hot kommer in i bilden har det gått över gränsen.

Tittarflykten från tablå-tv är givetvis något som sysselsätter tv-chefen.
– Tittarbeteendet har ändrats enormt mycket bara under de två år som jag varit vd. Fortfarande tar nio av tio svenskar del av vårt innehåll varje vecka, men det sker allt mer via SVT Play. I dag är det en miljon svenskar som bara ser SVT digitalt.

Hur SVT ska nå den unga Youtubegenerationen är den stora knäckfrågan. Här har det monumentala genomslaget för den norska ungdomsserien "Skam" gett lite hopp. I januari slog den rekord som den mest tittade serien i SVT Plays historia. Hanna Stjärne är, som så många andra, ett stort "Skam"-fan.
– Den tredje säsongen såg jag tillsammans med min 11-åriga dotter och hennes kompisar under jullovet. Dialogen, tonträffen, autenticiten, de fantastiska skådespelarna ... Helt magiskt! Det är lite extra kul för mig som jobbat som SR-korre i Norge under flera år, nu vet ju alla svenskar vad en 'russebuss' är.

Hanna Stjärne pekar på två megatrender som dominerar medievärlden:
– Digitaliseringen är ju på allas läppar, men den pågående internationaliseringen pratas det inte lika mycket om. Vi konkurrerar med jättar som Facebook, Youtube och Netflix om tittarnas tid. Det är en enormt tuff match för alla svenska medieföretag. Netflix lägger astronomiska summor på sina dramaproduktioner. Vi är ju inte ens nära där. Men det är också inspirerande. Med serier som 'Bron', 'Jordskott' och 'Midnattssol' tycker jag att vi kan mäta oss med dem.

Era kommersiella konkurrenter gillar inte att ni lägger ut delar av ert innehåll på Facebook och Youtube. Varför gör ni det?
– Vi använder sociala medier för att locka tittare till våra egna kanaler. Men vi är inte naiva. Vi har en väldigt restriktiv hållning och lägger bara ut klipp, nästan aldrig hela program.

Hur ser du på SVT:s public service-uppdrag?
– Ju mer fragmenterat medielandskapet blir, desto viktigare blir SVT:s roll som en samlande arena. SVT ska bidra till att folk blir mer nyfikna och insatta. Jag skulle nog vilja använda ett så gammeldags ord som 'folkbildning' för att beskriva vårt uppdrag.

Tv-branschens jakt på lägereldarna som samlar hela folket är ett kärt samtalsämne. SVT sitter på den största svenska lägerelden av dem alla, Melodifestivalen, vars fem deltävlingar och final varje år toppar listorna över årets mest sedda program.

Ser du någon risk att Melodifestivalhajpen mattas ut?
– Det är ingen hajp, Melodifestivalen är i dag en svensk tradition. Det har gjorts en undersökning vid Göteborgs universitet om vilka traditioner vi svenskar firar. Etta kom vår födelsedag, tvåa midsommarafton och trea Melodifestivalen. Det är rätt häftigt.

Vad gör ni för att förnya konceptet?
– Vi introducerade röstningsappen för två år sedan, som är enormt populär. I Almedalen retade jag TV4-chefen Casten Almqvist för att 'Let's Dance' har sett exakt likadant ut i tio år, till och med programledarna är desamma. Det skulle aldrig hända på SVT, vi vill utveckla oss hela tiden.

De europeiska tv-rättigheterna för de fyra kommande olympiska spelen köptes i fjol av Discovery för 12 miljarder kronor. Det finns väl inget som talar för att OS kommer tillbaka till SVT?
– Vi kommer alltid att fightas om det stora sporträttigheterna. Men det är klart att med sådana summor det rör sig om i dag är det tufft.

Vid Melodifestivalen och större sportevenemang är sponsring tillåtet i reklamfria SVT, vilket upprör såväl kommersiella konkurrenter som tv-recensenter, men det berör inte Hanna Stjärne nämnvärt.
– I de här större evenemangen är sponsringen mer eller mindre en nödvändighet för att inte urholka vår budget för mycket. Jag får en massa mejl om dålig hörbarhet och annat, men jag får mycket få mejl från tittare som stört sig på sponsringen.

SVT får ofta kritik för att den breda underhållningen blir allt mer likt utbudet i de kommersiella kanalerna, men Hanna Stjärne uppger att hon kan visa ett public service-värde i alla de program som SVT sänder.
– Vissa program kan säkert påminna om varandra, men vi gör det ändå annorlunda. I exempelvis Melodifestivalen har teckentolkarna blivit hjältar i Sverige. Det skulle inte hända i TV4.

Tv-licensens vara eller icke vara har debatterats länge. Det senaste budet är att ändring ska ske till 2020. Hanna Stjärne är tydlig med att hon vill att tv-avgiften ska bli teknikneutral och att den inte ska dras via skattesedeln.
– Oberoendet är centralt. Ingen ska kunna misstänka att finansminister Magdalena Andersson blir pressad i Agendastudion på söndagkvällen och får för sig att trycka till SVT på måndagen när hon sitter med finansbudgeten.

Men du förstår hur orättvist de kommersiella kanalerna tycker att det är att ni blir serverade 4,6 miljarder kronor den 1 januari varje år, oavsett vad som händer i omvärlden?
– Som kommersiell vd kan man ju hitta alternativ finansiering, vi har bara det här. Om det går dåligt för Sverige är det ju viktigare än någonsin att vi har en stark journalistik och public service.

Frågan om att slå samman SVT, SR och UR till ett enda public service-bolag aktualiserades på nytt efter att det föreslagits i Anette Novaks medieutredning i höstas. Hanna Stjärne har tidigare inte velat ge sin syn på saken med hänvisningen till att frågan inte ligger på hennes bord, men nu ger hon i alla fall en fingervisning om sin personliga åsikt:
– Det är klart om jag var chef för SR skulle jag vara frustrerad över att hållas utanför den boom för rörlig bild som vi är inne i.

Hanna Stjärne växte upp med två yngre syskon i villaförorten Enebyberg utanför Stockholm. Hennes föräldrar var med i Svenska Missionskyrkan och som barn var hon ofta i kyrkan på söndagarna, men det slutade hon med så fort hon fick bestämma själv.
– Jag kände mig aldrig hemma i kyrkan.

Någon stor föräldrarevolt ledde det dock inte till, enligt Hanna Stjärne, som i dag kallar sig "trygg agnostiker".
– Det jag framför allt tog med mig från min uppväxt är en nyfikenhet för tekniska innovationer. Min pappa jobbade med IT, innan det ens var ett begrepp, och det var mycket diskussioner om IT runt matbordet.

Lillebrodern Jacob Stjärne har en lång bakgrund från reklambranschen och är sedan i höstas strategichef för Åkestam Holst kreativa labb Round & Round. Han var tidigare gift med Karin Stjärne, i dag programdirektör på TV3, men paret skilde sig innan Hanna Stjärne tillträdde som SVT-chef.

Det låter som om ni kan ha ganska intressanta mediediskussioner över familjemiddagarna?
– Ja, men framför allt blir det mycket barnsnack. Kusinerna är väldigt nära varandra, vi syskon bor i närheten av varandra och umgås mycket ihop.

Hanna Stjärne har alltid varit ensamstående förälder till sin i dag 11-åriga dotter.
– Hon är inne i en häftig ålder, man märker hur hennes värld vidgar sig dag för dag. Hon tar in mycket, ser mycket, diskuterar mycket. Hon är också familjens största tv-konsument.

Hur har det varit att göra chefskarriär med ensamt barnansvar?
– Alla familjer behöver hjälp. Jag får mycket hjälp från mina syskon, vi täcker upp för varandra när det behövs.

Vad är du mest stolt över som SVT-chef?
– Alla medarbetare som gör saker jag inte trodde var möjligt. De två produktioner som står ut mest är 'Eurovision', där så mycket kunnat gå fel, men där allt blev så bra, och 'Experimenten', Bosse Lindquists briljant berättade dokumentär om Macchiariniskandalen.

Minst stolt?
– Att jag tycker att vi kan vara ännu snabbare ur startblocken i vissa hänseenden. Jag är en otålig person och vill att saker ska gå snabbare.

FAKTA/Hanna Stjärne
Ålder: 47.
Bor: Bostadsrätt i Vasastan i Stockholm.
Familj: 11-årig dotter.
Lön: 200 000 kronor i månaden.
Favoritprogram: "Just nu 'På spåret', 'Skam' och 'Vänligen Lars Lerin'."
Favoritprogramledare: "För alltid Magnus, Brasse och Eva."

Fotnot: Intervjun publicerades ursprungligen i Resumés magasin, nr.1 2017.

Henrik Huldscheiner
red@resume.se

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

SVTHanna Stjärne

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.