Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag10.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Helgintervjuer

Så tog sig byrå-vd:n vidare efter den oväntade konkursen

Publicerad: 20 Januari 2017, 15:37

Melina Aristiadou är vd på CP+B Scandinavia.

Melina Aristiadou tvingades uppleva när byrån hon var vd för gick i graven. Nu berättar hon om den ofrivilliga nedläggningen av Shout, nystarten på CP+B och att marknadschefer och byråer måste bli bättre på att förstå varandra.


Ämnen i artikeln:

ReklambyråerCP+BBurger KingMelina AristiadouShoutCP+B Scandinavia

Vintern 2015 är en turbulent period för den Göteborgsbaserade reklambyrån Shout. Å ena sidan producerar de hyllade kampanjer som mobilspelet "The Helix Game" för Liseberg. Å andra sidan dras de med ekonomiska bekymmer. Men vd:n Melina Aristiadou har ändå gott hopp om att de kreativa framgångarna kommer att smitta av sig på resultatet.

I slutet av april arrangeras Guldägget på Waterfront i Stockholm. I eventkategorin blir det just Lisebergs innovativa app som vinner det finaste priset. Men bara några veckor tidigare har Shout försatts i konkurs av ägaren Stefan Gustafsson. Han och tre av byråns anställda gick över till Dear Friends. Resten blev av med sina jobb.

Utåt presenterades det som ett uppköp av den framgångsrika byrån. Men Resumé kunde avslöja att personalen på Shout informerandes om att de skulle läggas ned kort innan nyheten skickades ut.
– Det var verkligen inte schyst agerat, sa en källa.

I dag, knappt två år senare, vill Melina Aristiadou inte gå in i detalj på vad som egentligen hände våren 2015, men berättar att hon inte var involverad i beslutet att lägga ner Shout. Istället var det ordföranden och ägaren Stefan Gustafsson som förhandlade fram dealen med Dear Friends.
– Det var ett renodlat ägarbeslut. Jag var inte medveten om vad som var på gång eller var delaktig i processen, säger hon.

Hur kändes det att få ett så plötsligt besked som vd för verksamheten?
– Det var fruktansvärt. Vi gjorde väldigt många bra grejer och jag kände att det fanns mycket positivt att bygga vidare på. Samtidigt är det ett ägarbeslut, och det får man respektera.

Samtidigt blev konkursen en bra läxa för hennes framtida karriär.
– Jag lärde mig hur otroligt viktigt det är att vara tydlig och transparent, och att bjuda in till delaktighet. Ensam är inte stark, säger hon.

Tiden "mellan jobb" blev kort för Melina Aristiadou. Istället för att gräva ned sig i nederlaget använde hon tiden till att blicka framåt och fundera över vad hon vill syssla med i yrkeslivet.
– Det var nyttigt för mig att få reflektera ett tag eftersom jag alltid har varit den som ångat på i karriären. Men jag var alltid trygg i att det skulle ordna sig. Det är så jag fungerar som person. Jag tror aldrig att någon annan ska lösa saker åt mig, utan jag är målmedveten och har mycket jävlar anamma i mig.

Melina Aristiadou är född och uppvuxen i småländska Hultsfred. Suget på att göra karriär uppstod tidigt och efter gymnasiet började hon plugga marknadsföring i Skövde. Vid millennieskiftet tog hon sin master vid Handelshögskolan i Göteborg. Men fascinationen för reklam och kommunikation uppstod långt tidigare.
– När jag var liten spenderade vi somrarna i Grekland (Melinas pappa kommer därifrån, reds. anm.). På den tiden hade vi bara SVT i Sverige, så när jag kollade på tv där fascinerades jag mer av reklamblocken än programmen som sändes. Sedan dess har jag alltid gillat kommunikation av olika slag.

Men att hitta ett marknadsföringsjobb direkt efter utbildningen var lättare sagt än gjort. Efter att ha fått nobben på ett antal ställen dök istället chansen upp via ett sommarjobb på Burger Kings ekonomiavdelning.
– Det blev mitt bananskal in i branschen. När sommaren var över blev jag fast anställd, säger hon.

Sejouren på Burger King kom att bli hela tio år lång. Melina Aristiadou jobbade sig igenom befattningar som varumärkeschef, marknadsdirektör och operativ chef för snabbmatskedjan i de nordiska länderna.
– Det kan låta som att jag jobbade där otroligt länge, men det var en fantastisk resa. Jag fick testa många olika tjänster, utökat ansvar och möjligheten att jobba globalt. Det var enormt utvecklande.

Burger King lärde henne också mycket om att kunna agera snabbt när omvärlden förändrades.
– Det är ett varumärke som alla har en åsikt om. När jag började på Burger King hade inte den stora hälsodebatten dragit igång på allvar. Hamburgare och pommes gick från ett accepterat mål mat till att bli oerhört ifrågasatt. Bland annat genom dokumentären Super Size Me och olika matlarm om exempelvis fett och salt. Det var väldigt intressant att följa utvecklingen och anpassa utbudet till de nya krav som ställdes. Förmågan att kunna fatta snabba beslut har jag fått därifrån, säger hon.

Det var också under åren på Burger King som Melina Aristiadou kom i kontakt med CP+B för första gången."Subservient chicken" fick stor internationell spridning som en av de tidigaste virala kampanjerna, och i byrån i Göteborg var en av de hetaste i Reklamsverige. Spola fram bandet till januari 2017, och nu är det hon som sitter i CP+B Scandinavias vd-stol.

Melina Aristiadou rekryterades som projektledare för ett knappt år sedan, och när den dåvarande vd:n Anders Davidsson fick ett nytt jobb i USA var det naturligt att hon skulle ta över.

– När jag började på byrån hade förändringsarbetet med att renodla verksamheten redan pågått ett tag. Den resan har jag fortsatt med, säger hon.

Renodlingen handlar om att gå från en digitalt orienterad byrå till att bli en fullservicebyrå med digital spets. Bland annat har CP+B avvecklat den tekniska produktionen för att fokusera på idé- och strategiarbetet.
– Man märker tydligt att det finns helt andra kravställningar på en byrå i dag jämfört med bara ett par år sedan.

CP+B:s resa i Sverige har varit allt annat än spikrak. Efter två år med svarta siffror tvingades de plötsligt säga upp personal under 2015. Detta som en konsekvens av en allt för optimistisk budget. Trots att kostnaderna minskades kraftig slutade ändå året med en förlust på drygt fyra miljoner. Melina Aristiadou kan inte ge några detaljer om 2016 års siffror, men säger att de återigen är tillbaka på plus.
– Förändringsprocesser skapar alltid turbulens och kan vara jobbiga. Självklart är det tråkigt när kollegor får sluta. Men förändringar innebär också nya möjligheter för människor att växa och ta sig an nya roller. När du kommer igenom på andra sidan är du stärkt. I dag är det en härlig stämning på byrån och det finns otroligt mycket framåtanda.

Vilken byrå är CP+B i dag?
– Vi är en utmanare som är trogen CP+B-andan att alltid hitta nya och oväntade vägar för kommunikationen. Det är vår styrka. Vi tittar inte bara på kommunikationen i sig, utan hur vi kan kommunicera genom produkter. När produkten är bärare av kommunikationen blir det väldigt starkt.

Som exempel nämner Melina Aristiadou kampanjerna för Carlberg, där de tagit fram ett schampo och andra skönhetsprodukter baserade på varumärkets öl.
– Medan många andra byråer kommer från det traditionella hållet och måste kämpa sig in i det digitala är det en naturlig del för oss. Vi vet hur man angriper digitala utmaningar och får samspelet att fungera med alla andra kanaler.

Något som hon också jobbar hårt med är att föra in sina kunskaper för köparsidan i processerna.
– Har man suttit som marknadschef förstår man den problematiken på ett helt annat sätt. Annars kan det vara svårt att förstå internpolitiken, hur beslutsvägarna ser ut och vilka hinder som kan dyka upp längs vägen. Vi som byrå kan bli bättre på att förstå det och därmed hjälpa till att hitta vägar att komma över dessa hinder.

Melina Aristiadou upplever att det generellt sett finns en bristande insikt bland byråer och marknadschefer för varandras situation. Med sin erfarenhet från båda läger hoppas hon kunna överbrygga det gapet hos CP+B.
– Byråer har inte alltid den djupa affärsförståelse som krävs för att ha möjlighet att leverera den absolut bästa lösningen, samtidigt som marknadschefen inte alltid har förståelsen för den tid som krävs för att exempelvis säkerställa hög kvalitet på hantverket. Ett nära samarbete och en ömsesidig förståelse är viktigt för att lyckas riktigt bra.

Vilka råd har du till unga i branschen som vill ta sig till din position?
– Det handlar väldig mycket om att tro på sig själv och att våga gå utanför sina komfortabla zoner. Det är inte farligt att misslyckas – man lär sig och blir starkare i nästa steg.

FAKTA/Melina Aristiadou
Ålder: 41
Uppvuxen: Hultsfred
Bor: Partille utanför Göteborg
Familj: "Världens bästa"
Tjänar: 797 000 kronor (inkomstår 2015)
Utbildning: Civilekonom med inriktning internationell marknadsföring.
Karriär i korthet: Senior Marketing Director Nordics & Netherlands Burgerking, Vd Shout, Marknadschef på Continental, Client Service Director och sedan vd på CP+B
Gör på fritiden: "Hänger med familj och vänner, tränar och jagar pokemons med mina barn."
Senaste film: Kollar mest på serier.
Lästips: Shantaram av Gregory David Roberts.
Medievanor: "Det mesta."
Oanad talang: "Spelar klassisk musik på piano."
Hissar: Oväntade lösningar.
Dissar: Negativ inställning.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.