Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag26.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Helgintervjuer

Sillas ädla plats i solen

Publicerad: 25 April 2014, 12:41

Silla Levin.

Foto: Yasmine Winberg.

Som färsk i branschen arbetade hon med Norrlands Guld klassiska "När du vill vara dig själv för en stund". Sedan dess har kampanjkreationerna avlöst varandra. I dag har Silla Levin med sin gedigna erfarenhet kammat hem ett Platinaägg – som tredje kvinna någonsin.


Ämnen i artikeln:

Silla LevinPlatinaäggetForsman & Bodenfors

Två dagar efter Guldäggsgalan är stämningen på topp på Forsman & Bodenfors kontor på Kungsgatan i Stockholm. Framgången fullkomligt haglade över reklambyrån som kammade hem fyra guldägg, fyra silverägg och ett titanpris.

Segeryra medarbetare sitter på den stora takterassen och äter frukostbuffé med solstänk i ansikten och hår. Många verkar fortfarande lite tagna efter den sedvanliga efterfesten – där det i år fanns extra anledning att fira. Förutom guldregnet tog också art directorn Silla Levin, som tredje kvinna någonsin, plats i Platinaakademin.  

Platinaägget instiftades 1975 och ska prisa "människor som med sin begåvning och personlighet mer än andra bidragit till reklamens och formgivningens utveckling i Sverige". Platinaakademin består i dag av ett gäng män – förutom Jane Bark som fick pris 1975, Anna Qvennerstedt som hyllades 2007, och nu senast också Silla Levin.

– Det kom som en fullständig överraskning för mig – det fanns inte ens i min tankevärld att jag skulle få Platinaägget, säger hon.

Varför inte?
– Jag har tänkt att vinnarna är äldre personer som startat någon fantastisk byrå – och det har ju inte jag. Men jag är glad och smickrad. Reklam är något förgängligt men nu kommer mitt namn finnas bevarat. Det känns lite overkligt. Personer som får priset ska ju ha förändrat branschen på något sätt.

Hur skulle du själv säga att du satt din prägel?
– Det är väldigt svårt att tänka så, när det handlar om mig själv. Men jag hoppas att jag varit med och bidragit till kvinnornas intåg i branschen.

Hur då?
– När jag tog examen fanns det få kvinnor som jobbade med reklam. Men vi var ett gäng som gick ut skolorna i slutet av 90-talet – vi var målinriktade och tillsammans bestämde oss för att jobba hårt. Det lönade sig – i dag är det inget underligt med duktiga kvinnliga reklamare, men det var det då.

Jobbar klasskompisarna fortfarande med reklam?
– Ja, många av dem. De finns bland annat på Garbergs och We are Group i dag. Klassföreståndaren på Beckmans, Christina Sollenberg Britton, sa alltid att det var ett mysterium var kvinnorna tog vägen. Hon utbildade ungefär lika många av varje kön – men sen var det ändå bara män som började jobba efteråt. Det känns bra att ha varit med och ändrat på det.

Hur var det när du började som ad?
Joakim Jonasson, som då var med och drev reklambyrån Paradiset, ville få in fler kvinnor i branschen. Ungefär samtidigt anställde han därför mig, Malin von Werder och Tove Langseth. Och på den vägen är det.

Hur var det att vara relativt unik som kvinna när du började?
– Det finns två sidor av det myntet. Å ena sidan har det ibland varit svårare som minoritet att få igenom idéer internt. Men samtidigt jag blivit uppmärksammad just för att jag varit kvinna och till exempel fått fina juryuppdrag män i samma position inte fått.

Sen började du på Forsman & Bodenfors 2001. Vad har förändrats sedan dess ur ett jämställdhetsperspektiv?
– Jag kan bara prata för oss, men vi gör ingen skillnad på kvinnor och män och har anställt många kvinnor. Vi hade förmånen att ha Lina Thomsgård här på Forsman & Bodenfors under en period. Hon lärde mig extremt mycket om våra egna fördomar.

På vilket sätt?
– Nej, men att det är lätt att tänka på fördomar på ett grunt vis, när så mycket ligger i ryggmärgen på oss alla. Det gäller inte bara könsfrågor utan också etnisk härkomst, ålder, utseende och beteende.

Hur tänker ni för att undvika att göra produktioner som spär på fördomar?
– Det är lätt att man som kreatör slentrianmässigt sätter en man i en huvudroll – men vi försöker hela tiden tänja på gränserna och flytta fram vad som räknas som "acceptabelt". Men för att det verkligen ska hända saker krävs en samhällsförändring.

Men man måste aktivt tänka på det i produktioner?
– Ja, och där har ju till exempel Ica-Jerry verkligen tänjt på jämställdhetsbegreppet. Att de väljer att ta in en sådan karaktär som får vara rolig och säga fel är ett stort kliv framåt.

Förutom jämställdhet då – vad är receptet för bra reklam?
– Det är viktigt att få med en dos samtid. Med det menar jag att det är viktigt att ha en fingertoppskänsla för vad det snackas om just nu. Och att vara där människor är. Sen är det viktigt att ha med någonting som skaver.

Att tänka utanför boxen?
– Ja, men att tänka utanför rätt box. Relevans är viktigt.   

Något mer?
– Hantverket är viktigt. En jättebra idé kan bli väldigt dålig i bild, men bra i rubrikreklam – och självklart tvärtom.

Vad är framgångsreceptet för er på Forsman & Bodenfors, då?
– Jag tror att det har att göra med vår kultur. Att vi hjälper varandra väldigt mycket, och även om man sitter i arbetsgrupper och har ansvar för olika kunder tar vi alltid hjälp från varandra. Det blir både hjärngympa och inspiration på samma gång som något oftast blir dubbelt så bra som det hade blivit med färre ögon.

Och för dig har det hittills blivit 13 år på byrån. Vad får dig att stanna kvar?
– Just att arbetet är så omväxlande och roligt. Att det är högt i tak och en positiv stämning. Sen tycker jag om att vi inte har fasta arbetsgrupper. Att jag blev partner gjorde också att jag har möjlighet att förändra. Nu finns det inget jag kan irritera mig på. Det är bara att kvala upp ärmarna och ändra på det då.

Vad har varit roligast att jobba med hittills?
– Mycket, men bland annat "Flicka"-kampanjen där vi skrev brev till olika personer i maktpositioner för att skapa förändring i hur kvinnor porträtterades. De skickades med bud till bland andra chefredaktören på Veckorevyn, vd:n för Kanal 5 och någon ansvarig för Paradise Hotel, samtidigt som de sattes upp på stortavlor. Sedan fick de tre veckor på sig att svara som också publicerades på stortavlor. Man såg att folk samlades i stora klungor runt tavlorna, det var mäktigt.

Är det viktigt för dig att reklam har ett högre syfte än att bara dra in pengar?
– Ja, helst ska de såklart innehålla båda bitar – men det högre syftet behöver nödvändigtvis inte vara ädelt. Det räcker med att få folk att skratta.

Vad har gått mindre bra?
– Eftersom jag har jobbat 18 år i branschen är det självklart massor av saker som inte går som man vill och sådana som hamnat i byrålådan. Men jag är en positivt sinnad person som glömmer sådant som är dåligt.

Vad är den tydligaste utvecklingen under den här tiden?
– Att medielandskapet har förändrats så mycket och öppnat nya dörrar. Men också att gränserna för vad reklam är har suddats ut. I dag vet man inte alltid om något är reklam eller inte, vilket är häftigt.

Inte farligt?
– Det beror såklart på vad det är. Sådant som försöker förklä sig till redaktionellt material är fruktansvärt dålig stil. Men det kan också handla om något så enkelt som att ett företag skapar ett instagram-konto eller att ett annat bjuder på ett event.

Du har varit länge på samma byrå och bott på samma ställe under lång tid – är du rädd för förändring?
– Jag hänger med samma vänner också. Men jag är inte rädd, snarare himla nöjd. Att vara nöjd är inte så dumt.  

FAKTA / Silla Levin
Ålder: 43
Bor: Lidingö
Uppvuxen: Vänersborg
Familj: Maken Dick Levin, döttrarna Pixie, 10, Majken, 8 och Peggy, 4. Katterna Ville och Bambi samt deras fem ungar
Är: Ad och partner på Forsman & Bodenfors
Utbildning: Beckmans designhögskola
Aktuell: Vann Platinaägget under 2014 års Guldäggsgala
Karriär: Ad på Paradiset i fem år, ad på den dåvarande Londonbyrån CAJ, ad på Forsman & Bodenfors sedan 2001  
Drivkraft: Att ha kul och vetskapen om att kommunikation är ett häftigt verktyg som påverkar andra  
Medievanor: Läser Svenska Dagbladets papperstidning, kollar lite på tablå-tv och ibland på Play
Hobbys: Veteranfriidrott, simning och trädgården  
Förebilder: Anna Qvennerstedt för att hon både är skarp, rolig och begåvad.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.