Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Helgintervjuer

Sofia Modig, Apotea och varumärkeslöftet som stått sig i 20 år

Publicerad: 18 Oktober 2019, 11:07

Mellan 2000 och 2012 jobbade Sofia Modig som marknadschef på Adlibris. Redan då insåg hon och ledningen att det viktigaste för kunden är att beställda varor kommer fram snabbt.

Foto: Pax Engström

I torsdags utsågs Sofia Modig till Sveriges bästa marknadschef alla kategorier. I fredags gjorde hon sista dag på posten. För Resumé berättar hon om varför kunderna älskar Apotea och hur lagerarbete kan vara marknadsföring.


Ämnen i artikeln:

Apotea

När reklamtävlingarna duggar tätt är det lätt att, åtminstone från branschens insida, få en skev bild av vilka företag och marknadschefer som vet hur man bygger varumärke. Apotea har aldrig nominerats i Guldägget. Fortsätter de som de gjort sedan 2014 lär det inte bli några i framtiden heller. Ändå stod marknadschefen Sofia Modig som vinnare och den som i högst utsträckning lyckats förflytta sitt varumärke när Sveriges Bästa Marknadschefer avgjordes.

Det handlar snarare om att lova och leverera en sömlöshet. När Apotea grundades 2012 var det av samma gäng som drivit e-handelspionjären Adlibris sedan 2000 och företagens varumärkeslöften är i princip identiska – "Snabbt, billigt och fraktfritt". Det är ett löfte som alla på företaget, inklusive ledningen, är villiga att gå genom väggar för att leverera på. Ett exempel som kan tyckas vara banalt är att Apoteas vd och grundare Pär Svärdson fungerar som presskontakt. Vilket annat företag med dryga två miljarder i omsättning fungerar på samma sätt?

Viljan att göra grovjobbet präglar även Sofia Modig och hennes marknadsavdelning. Kort efter att gårdagens prisceremoni avslutats var Sofia Modig redan på väg hemåt.

– Jag var redo, kände mig nöjd och tänkte på att det är en dag i dag också, berättar hon för Resumé.

Om vinsten säger hon att hon inte ser den som personlig utan att det handlar om ett lagarbete. Marknadsavdelningen är inte större än sex personer och de är precis som Pär Svärdsson inte främmande för att hugga i där det behövs. Även om det handlar om att åka upp till det nyöppnade logistikcentret i Morgongåva och packa kartonger. Det är marknadsföring det också.

– Att kunderna får sina leveranser i tid är det viktigaste för både oss och våra kunder. Skulle vi skicka ut ett nyhetsbrev om vi ligger efter i logistiken skulle det innebära missnöjda kunder. Då är det bättre att vi hjälper till att komma ikapp och väntar med att skicka ut det där brevet. Det är en lärdom från tiden på Adlibris och när vi var väldigt små. Man måste vara redo att hugga i där det behövs.

Från starten på Adlibris har de byggt den e-handel de själva skulle vilja ha. Sedan dess är det faktiskt inte mycket som har förändrats, förutom att de blivit ännu snabbare på att leverera produkterna. Ingen med torr hy eller en begynnande feber vill vänta 1-3 dagar på att produkterna landar i brevlådan, eller än värre hos det lokala postombudet.

– Sortimentet ska passa, det ska vara lätt att hitta det man behöver och det ska vara billigt. Och när man väl beställt produkterna ska det inte vara några problem eller oklarheter kring leveransen. Det visade sig att rätt många kunder känner som vi.

Hon säger att hon ibland kan bli förundrad över hur andra e-handlare tycks luta sig tillbaka efter att en kund väl lagt sin beställning. Någon förklaring till varför vissa konkurrenter gör som de gör kan hon inte se.

Enligt Xtremes varumärkesmätningar, som ligger till grund för Sveriges Bästa Marknadschefer, uppfattar kunderna Apotea precis på det sättet företaget helst vill – stort utbud, bra service och billigt. Mer oväntat är kanske att de även uppfattas som moderna och innovativa.

– Det tror jag handlar om frakterna. När kunder hör av sig till oss är det just leveransen som de oftast hyllar. Vad som får oss att uppfattas som innovativa tror jag har att göra med att vi konstant inför små förändringar. Det kan handla om att vi bygger ett klimatsmart logistikcenter, erbjuder smidiga lösningar för de som vill donera några kronor till välgörenhet eller att vi fasat ut följesedlar och fakturor i paketen. Det kan tyckas som en liten sak i sammanhanget men på ett år hinner det bli otroligt mycket papper.

Åter till reklamen. Den som alltså inte vinner några kreativa priser men faktiskt fungerar som den ska. Ren utbudsannonsering om vilka varor som just nu finns rabatterade med avslutningen "Snabbt, billigt och fraktfritt". Apotea, som inte jobbar med någon mediebyrå, har satsat tungt på tv och plöjer enligt Kantar Sifo ned 200 miljoner kronor brutto om året i mediet. Det är dubbelt så mycket som konkurrenterna Apotek Hjärtat och Kronans Apotek. Budskapet hamras in och när kunderna sitter och googlar efter hudvårdsprodukter eller Treo-rör minns de varumärket och väljer att klicka sig in hos Apotea snarare än hos konkurrenterna. Det har lett till att Apotea varje vecka lockar 12 000 nya kunder.

– Kombinationen av tv och sök har fungerat otroligt bra. Nuförtiden sitter de flesta kvar i soffan under reklampausen och tittar i sin smartphone. Hör man då reklamen är steget till att gå in och handla inte speciellt långt, berättar Sofia Modig.

Just sök är ett av få omrråden där Apotea tagit in extern hjälp. Byrån Bluebird hjälper dem att rankas högt på alltifrån symptomsökningar till hållbarhet.

Framöver hoppas Sofia Modig att Apotea ska bli bättre på att kommunicera sitt hållbarhetsarbete. Det nya logistikcentret i Morgongåva, där medarbetarna en bra dag skickar ut 37 000 paket, är klimatneutralt och drivs av solceller. E-handlaren ligger också på sina leverantörer om att minska användningen av plast och i den mån det är möjligt se till att leveransen sker på ett klimatneutralt vis.

Kanske passar det då extra bra att Sofia Modig, Sveriges bästa marknadschef 2019, i går fredag gjorde sin sista dag på posten. På måndag kliver hon på tjänsten som hållbarhetschef och ersätts av Emmelie Johansson från Air France KLM.

Firandet då? Jodå, visst dracks det under fredagseftermiddagen lite bubbel och åts tårta. Men det var inte Sofia Modig i sig som firades.

– Det här är ett pris till hela företaget.

Sofia Modig tillsammans med de övriga vinnarna i Sveriges Bästa Marknadschefer.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Ämnen i artikeln:

Apotea

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.