Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag08.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Helgintervjuer

Söta Vinnie engagerar miljoner

Publicerad: 6 November 2015, 16:19

Vinnie har gett ATG:s varumärke en ordentlig skjuts.

Foto: Press

Vinnie har totalförändrat ATG:s varumärke. Räckvidden för miniatyrhästen är uppe i 15 miljoner – bara på Facebook. Marknadschefen Sten Andersen värvades precis vid starten av konceptet.


Ämnen i artikeln:

ATGHelgintervjunVinnieSten Andersen

Trav- och galoppsportens spelbolag ATG hade satt upp ett mål att gå från fokus på hästracing till att bli Nordens största spelbolag. Den amerikanska miniatyrhästen Vinnie har varit en stor draghjälp i att bygga relation med nya kunder.

Sten Andersen tillträdde som marknadschef i maj 2014, men var redan ett par månader innan det inkallad för att titta på de nya idéerna hos reklambyrån Åkestam Holst. Han var den som skulle leda vägen mot ett bredare bolag.

– Min första dag på jobbet började innan jag var anställd. Vår vd Hasse Skarplöth frågade om jag kunde komma loss tidigare och vara med på ett möte då man hade ett nytt koncept att lansera. Jag hamnade borta på Åkestam, där bland andra Felix Herngren satt. De drog den konceptuella tankegången. Hasse sa, du ska börja här och du får avgöra, säger Sten Andersen.

Vad kände du?
– Jag tänkte att det var en stor idé med mycket potential. Efter 15 år i reklambranschen har man sett vilka idéer som har potential och vilka som inte fungerar.

Reklamkonceptet ”Vinnie the dreamer” infördes sensommaren 2014 med Felix Herngren som regissör. Det blev en rejäl skjuts för ATG, som hade backat under ett par år även om det vara med några procentenheter.

– Bakgrunden till att ATG backade var internet, som gjorde att andra spelbolag startade som inte löd under samma regelverk som i Sverige. Det är klart att de började ta andelar. Då förstod vd och styrelse att vi måste göra något för att vända utvecklingen. Vi ville sikta högre och bredare. Endast 6 av 100 visste att vi ägdes av Trav- och galoppsporten. Sen Vinnie kom är det klart många fler.

dfgd

Taktiken vid introduceringen var noga övervägd.
– När vi etablerade Vinnie sålde han inte produkter. De tre första filmerna gick ut på att berätta vem ATG är och vart överskottet går. Idag förmedlar han också tjänster, men han för aldrig säljkonversationer.

Nu har Vinnie, enligt Sten Andersen, blivit som en talesperson för att skapa relation till konsumenterna. ATG hade knappt någon röst i sociala medier tidigare, nu har de miljoner i räckvidd.
– Det har skapat möjligheter digitalt och i sociala medier. Vinnie har haft en total räckvidd om 15 miljoner bara på Facebook. Den mest populära filmen var uppe i 5,8 miljoner visningar på Facebook och Youtube.

Men det har också inneburit problem.
– När den blir så sedd så tyckte de som hade musikrättigheterna att det hade gått för långt. Det var filmen där Vinnie tränar på gym och vi var tvungna att ta bort den då det skulle bli alltför dyrt att tvingas betala.

Första filmen med Vinnie blev fälld av Spelbranschens etiska råd. Där sades det att Vinnies pappa var bipolär som en del av livets motgångar. Uttrycken skulle förstärka fördomar mot bipolära.

– Vi följer alltid rekommendationer från SPER.

Hur länge kommer Vinnie finnas kvar?
– Vad som är gemensamt för koncepten man tagit fram är storheten, men man har aldrig sagt att man tror att det kommer vara i sju eller nio år. Nu ställs man hela tiden inför nya utmaningar. Jag tycker det ska bli spännande att se hur Vinnies framtid set ut i det nya medielandskapet, säger Sten Andersen.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.