Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Helgintervjuer

Stjärnchefen på kaxiga UNT

Publicerad: 19 oktober 2013, 21:13

Hanna Stjärne.

Hanna Stjärne är, nästan som namnet antyder, en stjärna på mediehimlen. Efter stora framgångar på Sveriges Radio blev hon publisher på UNT som i veckan utsågs till Årets Dagstidning. Ett av framgångsrecepten ligger i att hon arbetar stenhårt med något som länge har varit bannlyst i mediebranschen – att knyta journalister och marknadsfolk närmare varandra.


Ämnen i artikeln:

UNTHanna Stjärne

Hanna Stjärne hade bara hunnit ha jobbet som högsta chef för UNT en vecka när hon fick ett mejl om lussefika.

Marknadsfolket skulle ha fikat på ett plan, redaktionen på ett annat – det skulle ske exakt samma tid.

– Jag mejlade och frågade var de hade tänkt att jag skulle vara eftersom jag var chef för alla och inte kunde vara på två ställen samtidigt. Jag föreslog att vi skulle fika tillsammans och fick svaret att det nog skulle bli trångt. Då svarade jag med att det är väl bara bra, säger Hanna Stjärne.

UNT har idag 160 anställda (plus drygt 400 på distribution och tryck), varav 100 på redaktionen, och lussefikat innebar bland annat att många som jobbat länge inom mediehuset och knappt ens träffats började knyta kontakt

– Mediebranschen befinner sig i en omvälvande tid och många undrar exempelvis hur det går med ekonomin. Då är det bra att journalister och övrig personal får bättre kontakt. Sedan är det klart att det alltid kan uppstå friktion, säger Hanna Stjärne.

Hanna Stjärne föddes i Stockholm och gick på Adolf Fredriks, men valde ändå att ge sig in i journalistiken och närmare bestämt radio.

– Jag har alltid varit väldigt nyfiken och samhällsintresserad och musiken finns med i radion också. Jag har också med musiken som en grundton i allt jag gör, säger Hanna Stjärne.

Hon inledde sin journalistiska karriär på Ekot som 22-åring när Ekot drog igång P4-sändningar – hon hade dessförinnan hunnit vara två år på lokalradio.

Hanna Stjärne gillar att resa och valde att lämna Stockholm. Hon ser sig dock inte som någon rotlös person, utan drivs snarare av möjligheten att få göra nya saker. Något som bland annat har lett till att hon både har klättrat i berg och paddlat kajak.

Hanna Stjärne visade snabbt prov på ledaregenskaper hos Ekot och fick bland annat rollen som daglig nyhetschef.

– Jag jobbade med direktsändningar och var den som i sista sekund avgjorde om något skulle toppa kvart-i-fem-Ekot eller ej, säger Hanna Stjärne.

Hon fick även tillbringa tre år som utrikeskorrespondent i Norge.

– Det var otroligt intressant. Jag fick täcka de allra viktigaste aspekterna med alltifrån kulturnyheter till livsport för att kunna ge en rättvis bild av ett land, säger Hanna Stjärne.

Du hade aldrig några planer på att jobba som utrikeskorrespondent i ett krigshärjat land?
– Jo, jag hade gärna åkt längre bort, men min dåvarande man kunde inte tänka sig det, säger Hanna Stjärne.

Hon var chef för inrikesgruppen på Ekot och ansvarade för bevakningen av valet 2002 innan hon tog rollen som den yngsta P1-chefen i radions historia.

Hon blev också programdirektör innan hon valde att gå över till UNT.

Vad hände egentligen, hade du en konflikt med Cilla Benkö?
– Nej, det var ingen schism. Jag fick en förfrågan från UNT och såg chansen att få vara med och utveckla ett mediehus i omvälvande tider, säger Hanna Stjärne.

Din karriär har gått som på räls. Vad är de viktigaste förklaringarna?
– Jag har ett starkt driv kombinerat med en känsla för vad publiken gillar. Jag har också ett affärstänk parat med hög journalistisk integritet, säger Hanna Stjärne.

Hur känns det att ni blev Årets Dagstidning?
–Vi blev härligt överraskade, vi tävlade ju mot Aftonbladet och DN som har helt andra resurser. Det finns mycket jävlar anamma och kreativitet på UNT och mycket smart nytänkande både när det gäller nya intäkter och framtidens journalistik. Vi var före de stora drakarna med att satsa på både tv och kundtidningar och har till exempel gjort digitala kultursatsningar där vi faktiskt troligtvis har varit först i världen, säger Hanna Stjärne.

Hon stormtrivs på UNT och menar att hon arbetar med några av de skarpaste hjärnorna som hon har stött på under sin karriär.

– Uppsala består av smarta och kreativa människor. Dels på grund av universiteten, dels på grund av alla kunskapsbaserade företag som ligger där, säger Hanna Stjärne.

UNT erbjuder idag alltifrån sju tidningar till tv-/radiokanaler samt olika mobila tjänster. Om exempelvis en frisör i Tierp vill annonsera slipper man gå i  stora  UNT och erbjuds i stället en "hyperlokal" tidning för Tierp-området  eller en  mobil lösning.

I dag kommer 40 procent av UNT:s intäkter från annat än morgontidningen.

Mediehuset har en längre tid arbetat aktivt med att lyssna av vad publiken, vilket bland annat har tagit sig uttryck i ett antal undersökningar.
– Vi jobbar mer utåtriktat nu och är kaxigare än tidigare, men vi lyssnar också mer, säger Hanna Stjärne.

Hon tycker att det som hände efter att bandyfinalen flyttades från Studenternas IP i Uppsala till Friends Arena i Solna är ett bra exempel på UNT:s kaxighet.

Mediehuset drog igång ett stort projekt tillsammans med krögare andra aktörer och satte upp gigantiska bildskärmar för att Uppsalaborna skulle uppleva bandyfinalen live och feststämningen runtomkring.

Hanna Stjärne är inte bara publisher för UNT, utan också ordförande i Guldspadejuryn. Hon ser ingen konflikt mellan den rollen och att UNT medvetet arbetar med att knyta marknad och redaktion närmare varandra.

– Jag är som publisher både chefredaktör och vd så jag arbetar med sådana frågor varje dag. Jag har journalistisk integritet i ryggmärgen efter alla år inom public service. Det viktiga är ju ändå att läsaren ser en tydlig skillnad mellan vad som är en annons och vad som är en redaktionell text, säger Hanna Stjärne.

I våras gick hela personalen under en dag ut och frågade folk i Uppsala och Uppland hur mediehuset kan bli bättre. Exempelvis en ekonomiassistent, en säljare och en reporter gav sig ut på stan tillsammans. Totalt träffade medarbetarna fler än 700 personer.

UNT arbetar efter två stora linjer – Puls och Agenda.

Puls går, som namnet antyder, ut på att erbjuda livesändningar, snabbt nyhetsvärde och digitala tjänster.

Agenda handlar mer om att få fram historier som det inte går att låta bli att sluta att prata om, enligt Hanna Stjärne.

– Då kan vi göra typ åtta sidor i tidningen och vi kombinerar också berättandet med våra andra mediekanaler, säger hon.

Hon berättar att UNT gjorde en större granskning av Livets Ord och då blev man av med både annonsörer och prenumeranter, men det tillkom också nya sådana.

Hanna Stjärne har svårt att sia om hur UNT:s erbjudande ser ut om fem år, men märker tydligt av en ökad konkurrens.

– Vi ligger nära Stockholm och Aftonbladet försöker sälja i Uppsala och vi har också stora digitala säljbolag i stan. Så vi konkurrerar med alltifrån multinationella jättar till lokala superentreprenörer. En del av utmaningen för ett lokalt mediehus består i att förstå konkurrenterna och samtidigt vara ett med sin plats, säger Hanna Stjärne.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

UNTHanna Stjärne

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.