Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag26.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Helgintervjuer

Stjärnkreatören sågar TV3:s reklam-reality

Publicerad: 13 December 2013, 14:13

Adam Kerj i New York-miljö

I veckan fick 360i priset som "Digital Agency of the Year" av branschtidningen Adweek. För Resumé berättar byråns svenske kreativa chef Adam Kerj om vad som ligger bakom framgångsåret, livet i New York och det stundande Super Bowl. TV3:s reklamsåpa "Madison Avenue" som följer svenska kreatörer i New York ger han inte mycket för. – Det blir omöjligt att komma tillräckligt nära den kreativa processen, säger han till Resumé.


Ämnen i artikeln:

Adam KerjOreoSuper Bowl

I veckan presentarade TV3 sin vårtablå. På webben kommer kanalen att satsa på bland annat en reality-serie med svenska reklamkreatörer i New York . Titeln "Svenskarna på Madison", syftar på den smått ikoniska reklambyrågatan Madison Avenue som också är skådeplats för succéserien "Mad Men". Adam Kerj är inte imponerad av konceptet:  

– En art director på jobbet var tillfrågad och tackade nej, vilket jag tror var ett klokt beslut. Jag kan inte tänka mig att det kan bli bra tv. Det verkar dessutom omöjligt att få till avtal i USA som gör att de får komma tillräckligt nära den kreativa processen och beslutsprocessen mellan byrå och kund. Vem skulle dessutom bry sig om reklamare i NYC, egentligen? No offence.

Super Bowl den 3 februari i New Orleans mellan San Francisco 49ers och Baltimore Ravens. Ett av årets stora sportevenamang i världen, men också ett inferno av högklassig reklamfilm. En chans för varumärken att hänga kvar i folks medvetanden långt senare och en chans för kreatörer att skriva in sig i den moderna reklamkanonen.  

När det mer än 34 minuter långa strömavbrottet plötsligt slog till i början av den tredje quartern och satte mörker över Louisiana Superdome uppstod ett unikt tillfälle att komma ut i bruset.  På Dentus digitala byrå 360i:s huvudkontor i Soho, New York satt den svenske kreativa chefen Adam Kerj med byråkollegorna och medarbetare från storkunden Oreos marknadsledning.

På elva minuter hade de tillsammans gått från idé till en stilren annons med copytexten: "You can still dunk in the dark".      Kexvarumärket hade då omkring 31,5 miljoner fans på Facebook, annonsen fick blixtsnabbt 12 000 retweets på Twitter.

Annonsen som 360i gjorde för Oreo under strömavbrottet i Super Bowl.

Vad kan vi vänta oss inför Super Bowl 2014?
– Jag tror inte vi kommer att se ett strömavbrott i ar. Men jag tror, tyvärr, att många varumarken kommer att försöka hitta, eller hitta på en relevant roll och många kommer att misslyckas. Jag tror vi kommer att få se idéer där konsumenten spelar en större, aktivare roll och transformera idéer helt till sina egna, och jag tror vi får se idéer som är helt integrerade där inte TV är centralt. Men vad vet jag. Det blir sakert precis tvärt om. Men det ska bli kul att se spektaklet tillsammans med de kunder vi jobbar med inför Super Bowl vilket är 4-5 just nu.

Drygt tio månader efter Super Bowl utses 360i till "Digital Agency of the Year" av amerikanska branschtidningen AdWeek.

– Det betyder mycket och är en stor ära naturligtvis. Efter allt hårt slit och tidigare ifrågasättande från omgivningen får man ett kvitto på att det vi gör är bra. Sen blir det självklart lite enklare att rekrytera talanger, inte bara kreatörer. Vi blir inbjudna till fler intressanta pitcher. Men framför allt betyder det att våra kunder som Coke, Oreo, Toyota, HBO, Uniqlo, Ben&Jerry, Oscar Mayer, Hanes, P&G blir de varumärken som leder branschen ur ett integrerat perspektiv. Det blir väl en sorts bekräftelse på att de har rätt partner. Och att vi har grymt kul på jobbet och ett helt otroligt bra gäng på 750 personer, säger Adam Kerj till Resumé.  

När Adam Kerj ska lyfta fram vilka av byråns case han är mest stolt över från året pekar han på 360i:s förmåga att sudda ut gränserna mellan traditionella och digitala lösningar.  

– Hela utmaningen att integrera de köpta, de egna och förtjänade kanalerna håller pa att förändra byrålandskapet I USA, säkert även i Sverige, och för många av våra kunder. Detta gör att vi lustigt nog får mer och mer integrerade uppdrag än någonsin. Ordet "digital agency" tror jag försvinner helt om 2-3 år för det har inget värde när i stort sett allt vi gör har en digital och social kärna.

Några specifika kampanjer du vill lyfta fram?
– Det vi gjort för Toyota "Meals Per Hour" där vi tog deras "kaizen" och skapade en kampanj som på en vecka drog in över en miljion dollar till människor drabbade av orkanen Sandy. Jag tycker det vi har gjort för Oscar Mayer (Say it with Bacon) är bra, den kampanjen var ocksa väldigt framgångsrik och direkt kopplat till att driva försäljning i en nedgående trend. Samma sak för Hanes underkläder (Soften The Blow) där vi tog position och marknadsandelar genom att göra kommunikation till yngre män, som inte ser ut som traditionell reklam for underkläder utan mer "destruction videos". Det vi gör dagligen for Oreo är grymt bra, att skapa så bra jobb varenda dag för Mondelez strörsta varumärke tycker jag är imponerande. Att hela strukturen och maskinen bakom funkar som den gör är unikt för branschen. Vi tog sex lejon i Cannes Lions inklusive ett Grand Prix, och en massa guld och silver i One Show, Clio etc. Priserna bidrar självklart till den har utmärkelsen.

Hur har ni utvecklat ert arbetssätt i år?
– I takt med att hela branschen förändras, även på kundsidan, media och produktionspartners måste vi ändra och finjustera hur vi jobbar. Med den nya kanalstrukturen måste bade den kreativa och strategiska processen ändras eftersom traditionell, digital media, social media och tech är centralt i allt vi gör funkar det inte att arbeta i silos som man har gjort tidigare. Vi måste ha kreatörer som är okej med att jobba i en mer öppen och generös modell precis som vi måste ha creative tech och UX som trivs I den kreativa processen. Det samma gäller för våra kunder som vi jobbar tätare med än hur det var hemma I Sverige, faktiskt. Vi har en struktur som gör att vi kan jobba och producera mycket effektivare.  

I maj 2012 lämnade Adam Kerj arbetet som creative director på Saatchi & Saatchi för att bli Chef Creative Officer på 360i.

Känns New York hemma för dig?
– New York börjar kännas som hemma och som en vän for mig och familjen. Allt är annorlunda men det gör också att man är helt öppen för intryck, alla talanger och kreativitet som finns i den har stan är helt enormt inspirerande och mäkligt. Man känner sig hemma i staden om man vill och vågar. Visst är det hårt och alla tänker pa sig själva, men New York är väldigt välkomnande och tillgängligt. Den blandning av människor som finns har gör att man kommer upp från tunnelbanan med ett stort leende, det är en fantastisk stad. Och antingen - barberaren, hustlern och baristan på Canal street hälsar igenkännande.

Vad har varit svårast att anpassa sig till som kreatör?
– Jag hade jobbat manga år med New York, London och andra marknader och även bott och  jobbat i Chicago och Köpenhamn. Jag visste mer eller mindre vad jag gav min in på. Svårast var nog för alla i familjen att anpassa sig till vardagen, alla praktiska saker i skolan etc. För mina tre barn, 12, 14 och 16 år ett stort äventyr men inte alltid helt enkelt i början.

Vad har varit mest utmanande yrkesmässigt?
– Att driva, göra bra jobb och få ihop kulturen på en byra med över 750 personer varav över 100 kreatörer är en utmaning. Som chef i New York måste man våga ta beslut, och vara tydlig. Det är betydligt fler personer involverade i den kreativa processen. Att skapa en kreativ process som är skalbar, att skapa rätt process mellan social, digital, traditionell content är en utmaning. Att få in tech, produktion och media i den kreativa processen är oerhört viktigt.

– Politiken hos kunden måste respekteras på ett annat satt, hierarkin är en faktor. Titlar är viktiga och får hela systemet att fungera. Jag har tillfört mycket av det som är bra hur vi jobbar i Sverige och byggt en plattare och snabbare kultur som kreatörer och strateger uppskattar. Jag har rekryterat många duktiga människor. Man måste älska den entreprenöriella utmaningen – trots vår storlek agerar vi som en startup. Vi är blixtsnabba i beslut och uppföljning. Att misslyckas är helt okej och inget konstigt alls, bara man reser sig upp lika fort och provar en ny lösning.

FAKTA/Adam Kerj
Ålder: 45
Familj: Fru och tre barn, 12, 14, 16 år  
Bor: Bronxville, NY
Uppväxt i; Stockholm, Ekerö  
Dold talang: Konversera med mina tre kids och min hund samtidigt  Inspirationskällor inom konsten: Jonas Frank, Yayoi Kusama, karikatyrtecknarna pa Canal Street, Philip-Lorca diCorcia
Hobbys: Åka skidor, springa.
Medievanor; Huffington Post, NY Times, Vice, The Atlantic,twitter, Mashable, Buzzfeed, Creativity, Juxtapoz, VF, Magnus Jakobssons fb-uppdateringar
Senast lästa bok: "The Horla", av Guy De Maupassant  och mer branschnara "Outliers" av Malcolm Gladwell
Lyssnar på: En musikalisk roulette eftersom mitt Spotify-konto är hackat av kidsen.  

Nätverk:
Ibland träffar han Paul Malmström (Mother), Anders Wahlqvist (b-reel), Fredrik Carlström och lite annat löst svenskfolk. Hemma i Sverige  Patrik Sehlstedt, Anna Qvennerstedt (från när vi startade TBWA), Magnus Jakobsson (fran Saatchi), Claes Kjällstrom (Le Bureau),  Jonas Frank (Saatchi & Saatchi), Krister Karjalainen (P&G), Magnus Löwenhielm, Cilla Winblad (TBW- tiden) och hans gamla Saatchi partners Fredrik Preisler, Jonas Dahlqvist, Jerker Fagerstrom.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Adam KerjOreoSuper Bowl

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.