Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Helgintervjuer

Stjärnproducenten Tina Graffman: "Man får vara på tårna hela tiden"

Publicerad: 18 januari 2013, 14:34

Tina Graffman, stjärnhanterare

Som producent för "Stjärnorna på slottet" har Tina Graffman haft stor nytta av sina studier i psykologi och att hon är utbildad sjuksköterska. Det är ingen barnlek att hålla Sveriges största stjärnor på gott humör.


Ämnen i artikeln:

HelgintervjunStjärnorna på slottet

Tina Graffman hamnade branschen av en slump. Hon började med att jaga in priser till Sveriges första gameshow, Lyckohjulet, för nystartade TV3. I dag är hon, som producent för ”Stjärnorna på slottet” och ”Moreus med mera”, en av landets främsta på att hantera storstjärnor.

– Det är tur att jag har läst psykologi, är utbildad sjuksköterska och har erfarenhet av att vara mamma, säger hon.

Hur kom ”Stjärnorna på slottet” till?

– Det började egentligen med att min gamle vän Sven von Essen träffade Lill Lindfors på en fest. Han berättade att hon ställt frågan ”varför görs det inga program om oss?” och då började jag fundera över hur en sådan produktion skulle se ut.

I början tänkte jag på Lasse Holmqvists gamla succé ”Här är ditt liv” men jag ville göra något nytt, jag ville höra Stjärnornas berättelser om sina liv. Möta någon som hade peakat och kunde berätta om allt det där som vi minns.

Men genom att använda mig av de andra med-stjärnorna som frågeställare har det blivit lättare och roligare att få fram vad vi vill få berättat.

Hur får du till mixen av stjärnor?

– Jag börjar med en central person som jag vill ha som motor eller dynamo. I första säsongen var det Börje Ahlstedt, till exempel. Sedan börjar jag fundera över vilka som skulle fungera med den personen för att få till en spännande och intressant mix. Oftast försöker jag få med två som känner varandra, som Tommy Körberg och Kjelle Bergqvist. Det ger en lite mer avslappad stämning.

Och så ska det ju vara människor som har något att berätta.

I år är jag extra stolt över att Ewa Fröling. Hon har en fantastisk historia att berätta och hennes dag, som sänds i kväll, är ett av mina absoluta favoritavsnitt. Lunchen är oerhört stark.

Hur reagerar stjärnorna när du ringer?

– Det är väldigt olika. Det finns det som säger ”jag har väntat på att du skulle ringa” och andra som blir väldigt överraskade och smickrade. Och så finns det de som tror att det är ett skämt. Nu är det inga problem, men när vi skulle göra säsong två var det svårt att få folk att ställa upp. Bråken mellan Börje Ahlstedt och Peter Harryson och alla skriverier gjorde att de jag ringde var väldigt tveksamma.

Men det är svårare att få tag på kvinnor än män. Det pratas mycket om att det lyfts fram för få kvinnor, men det är faktiskt svårare att få dem att ställa upp. De verkar som om de är mer oroliga. Kanske känner de att de har mer att förlora.

Är det svårt att hålla de medverkande på gott humör?

– Jag har redan från början gjort klart för resten av teamet att jag är på stjärnornas sida, till hundra procent. De måste känna sig trygga med mig och veta att jag vill dem väl. En del kan vara besvärliga och det måste vi lösa efter bästa förmåga. Men alla i teamet vet hur det kan vara.

Jag jobbar mycket med coachningen av stjärnorna också, att få dem att ge lite mer. Programmet behöver en balans mellan det glättiga och det svarta. Det är ju inte undersökande journalistik vi jobbar med, men samtidigt gäller det att få dem att inte väja för sådant som redan är känt.

Ta det där med Magnus Härenstams barn utanför äktenskapet till exempel. Jag lärde ju känna Magnus när jag jobbade på Jeopardy. Innan vi påbörjade vår inspelning hade det varit mycket skriverier om hans barn. Det gick inte att låtsas som om det var något hemligt.

Tyvärr visste inte Britt Ekland om att frågan skulle ställas och hon gick fullkomligt i taket. Vi var tvungna att bryta inspelningen en stund för att förklara för henne att det var överenskommet att vi skulle ta upp Magnus barn.

Hur lång produktionstid har ni?

– Jag har börjat med castingen för nästa säsong. Inte på heltid, men det är nu jag börjar jobba med att hitta centralpersonen. Sen börjar vi ringa runt till dem vi vill ha med, kopplar in researchen och hittar ett slott. De långa intervjuerna gör vi i april och filmar fem timmar per person.

Själva inspelningen gör vi i maj och då kommer stjärnorna på lördag efter lunch. Vi spelar in i fem dagar och så åker de hem på lördagen där efter.

Inspelningen låter intensiv.

– Där väldigt tajt och varje dag är minutiöst planerad. Vi har inte tid med missar. Det betyder också att jag får agera mamma och se till att alla går och lägger sig före midnatt. Vi kan inte riskera att de är för trötta när vi väcker dem klockan åtta på morgonen.

Hur ser du på ”Så mycket bättre”? Är det en kopia?

– Det finns mycket som är likt, som att alla har var sin dag. Man försöker ju hitta saker som är formatspecifika och de med en egen dag och att det är de andra medverkande som ställer frågorna, är sådana saker. Men som en god vän till mig sa: ”Det är smickrande att bli kopierad”.

Både Stjärnorna och Moreus med mera har du sålt in till SVT. Är det en slump?

– Mitt hjärta brinner lite extra för public service trots att jag jobbat på marknadssidan på både TV3 och TV4. Jag tror att det skulle vara svårt att få mina produktioner att passa i TV3 eller 5:an. Och jag har bra människor att prata med på SVT.

Och pengarna är bra?

– Det är inte lika mycket pengar som förr. Jag tror vi får samma summor i dag som vi fick när jag började för 20 år sedan. Tekniken har blivit billigare, men samtidigt så har efterbearbetningen blivit mer omfattande. Det kostar inte film längre, men ju mer material man har, desto mer tid tar det att vaska fram det bästa. Vi har 200 timmar som ska ner till fem.

Du är ju efter dina 20 år etablerad i branschen. Känner du av att konkurrensen blivit större?

– Det känns hela tiden som om någon är ute efter ditt jobb. Konkurrensen har hårdnat eftersom det görs så mycket mer teve nu. Jag har ju lite lättare än de flesta att få till ett möte för en pitch, men det gäller att vara på tårna hela tiden.

Och som kvinna är det extra besvärligt i vår bransch. Det där med att vara borta några år och sedan försöka komma tillbaka, är inget jag kan rekommendera någon.

Hur länge kan du hålla på med Stjärnorna på slottet?

– Det här är ju min baby, från ax till limpa. Jag vill hålla på många säsonger till.

Krister Berntsson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.