Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag18.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Helgintervjuer

David Droga, grundare Droga5

Stor intervju med David Droga: “Plötsligt vill alla ha kreativitet”

Förra året köptes Droga5 upp av Accenture Interactive. Den australienfödde byråbyggaren David Droga ser en reklambransch som krymper, men har samtidigt en fast tro på kreativiteten. Den holländska journalisten Nils Adriaans träffar en av Kommunikationsvärldens mest inflytelserika krafter och pratar om framtid, drivkrafter och förklarar varför han valde att sälja sitt livsverk till en konsultjätte.

Publicerad: 18 Januari 2020, 07:36

Nils Adriaans

I stället för att tas över av en större spelare, hade du tveklöst kunnat köpa upp mindre bolag med motsvarande kompetens som Accenture Interactive i stället och fortsätta verka som oberoende byrå, Varför blev det inte så?
– Det är sant att jag alltid har uttryckt en stolthet över vårt oberoende. Men om du tittar på min karriär så har jag alltid velat gå framåt i en rask takt och jag tar inte alltid de mest självklara besluten. Med det sagt, oberoendet eller inte har inte varit en stor fråga för oss. Vi har aldrig gått ut till marknaden. Samtalen med Accenture Interactive har pågått i tre år, initialt helt på informell nivå eftersom vi hade en gemensam kund. Med tiden blev samtalen mer och mer seriösa. Men det var också långa perioder när vi inte pratade alls.

– Det fanns inte heller något behov att göra det. Vi hade redan många kodare och dataanalytiker anställda. Vi var ett väldigt välmående företag med 600 anställda. Vi sa ja eftersom det kommer ta oss snabbare in i framtiden. Om du ska göra allt själv, tar det mycket längre tid, kanske för lång tid. Nu är vi en erfaren byrå som också kan tillgodose alla touchpoints för varumärken. Jag är inte heller rädd för att samarbete. Om man ska vara kortfattad: möjligheten var för stor för att inte göra det här.

Hur är det för dig som reklamman att jobba med managementkonsulter?
– Vi är bara i början. Men en stor del av dagarna ser likadana ut som tidigare. Framförallt kommer jag att få mer tid för att jobba mot kunder igen, nu efter att affären har blivit offentlig och vi har kunnat lägga mediecirkusen bakom oss. Vi försöker göra det här rätt från dag ett genom att gå igenom brieferna tillsammans kan vi gå bortom de tomtebloss som reklam ofta är och vi pratar mycket under dessa processer. Några av deras dataanalytiker sitter nu med oss i dagliga möten där vi lär oss att förstå varandra. Jag och Brian Whipple, koncernchef på Accenture Interactive, jämför, bokstavligt talat, våra anteckningar varje vecka. Om jag säger så här: Jag har mer intressanta konversationer i dag än vad jag har haft de senaste fem åren.

– Vår viktigaste drivkraft innan affären med Accenture Interactive var att göra skillnad. Men trots våra starka strategiska case kom vi bara i kontakt med en liten del av det affärsmässiga beslutsfattandet hos kunden. Vi hade inte skalan eller tyngden för att påverka på det sättet.

Storytelling är fortfarande en viktig del av våra kunder, samtidigt förstår vi vilken storytelling har. Med det menar jag att reklam bara är ett sätt för ett företag att växa, men att kreativitet – som är bredare – uppskattas på riktigt.

Vad kan vi vänta oss från Droga5 med Accenture Interactive som ägare, i kombinationen mellan strategi och kreativitet?
– Hur det vi kommer att göra kommer att se ut vet jag inte ännu, men Accenture Interactive har fler kodare än någon nätverksbyrå. Här talar vi om kampanjer med en stor digital kommunikationsapparat bakom. Eller ett komplett kundservicesystem som är bättre kreativt rustat. Fördelen med teknologi och data är att du kan erbjuda kunderna en större precision och träffsäkerhet i stället för att svara ”kampanjen kommer troligtvis att leverera bra resultat”. Du vet att du kommer med relevanta insikter till kunderna. Det här tillåter dig att att rikta kreativiteten i större utsträckning, vilket faktiskt skapar frihet genom att mindre kreativitet slösas bort på godtycklig hoppfullhet. 

Vill du läsa vidare?

Starta din prenumeration.

Första 30 dagarna utan kostnad

Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna
Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll
Magasinet direkt i brevlådan, 11 nr per år

Du har möjlighet att säga upp prenumerationen när du vill under de första 30 dagarna. Därefter övergår den till en 12 månaders prenumeration med allt vårt digitala material och magasin för 5995 kr/år (ex. moms).

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Ämnen i artikeln:

ReklambranschenDroga5

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.