Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Helgintervjuer

Succéduon bakom Modellpojkar – så gör de ”framtidens tv”

Publicerad: 6 september 2013, 12:59

Prisade Nathanel Goldman och Berker Agun

Foto: Krister Berntsson

I ett rum på 15 kvadratmeter på Söder sitter Sveriges framgångsrikaste produktionsbolag. Åtminstone om man ska tänka tittarsiffror per kvadratmeter.


Ämnen i artikeln:

Nanushka TelevisionNathanel Goldman

När Kristallenvinnaren i kategorin ”Årets Reality-program” meddelades jublades det bland publiken. Det lilla produktionsbolaget Nanushka Television tog hem segern med SVT:s Modellpojkar i konkurrens med jättar som Titan, Meter och Strix.

Och ägarna Nathanel Goldman och Berker Agun blev lika förvånade som alla andra.

– Det är stort att bli nominerad, men att vårt lilla bolag skulle kunna vinna över produktioner med jättebudgetar hade jag aldrig trott, säger Nathanel Goldman. Vi var som på moln.

Nathanel och Berker kände att de funkade bra ihop redan när de träffades på TV-producentlinjen på Medieinstitutet i Stockholm och redan då pratade de om att de borde göra något tillsammans. Så när Nathanel i 23 årsåldern , efter några år i branschen kände att han ville starta något eget, så var det naturligt för honom att kontakta Berker.

– Han var lite svårövertalad i början, säger Nathanel. Det är ju en osäker bransch.

Men idén om den första produktionen var redan klar. Det ville göra en reality-serie om publiken på nattklubben Fredsgatan 12.

– Jag hängde mycket där och kände att det var en fascinerande värld att skildra, säger Nathanel.

– Och det var faktiskt ännu roligare att vara med när man var nykter, fyller Berker i. Man ser verkligen saker på ett annat sätt då.

När de pitchade idén för SVT, så blev det grönt ljus omedelbart.  Med låg budget och stor entusiasm gav Nanushka sig in i arbetet. Resultatet blev sex 15 minutersavsnitt.

– Just det formatet tog vi med oss när vi gjorde Modellpojkar, säger Nathanel. Men det korta formatet betyder inte att det går fortare att spela in. Vi anstränger oss för att berätta så mycket som möjligt på våra 15 minuter och det känns bättre än att fylla ut med upprepningar för att fylla ut tiden. Det krävs mer tanke bakom för att berätta 15 starka minuter än 44.

Att jobba med små resurser och ny teknik har blivit ett signum för Nanushka. De filmar med DSLR-kameror, tar upp ljudet separat och får lägga ner mycket jobb på att synka i efterhand. Och de håller sig till små team.

– Det är oerhört viktigt för oss att komma nära dem vi filmar, säger Berker. Vi lär känna våra karaktärer och skapar ett starkt förtroende hos dem. Annars hade vi aldrig kunnat hänga med och filma när de varvar ner eller kör efterfest.

En av anledningarna till att de ville göra Modellpojkar var dels att det handlade om killar i en ålder som låg nära deras egen och att det var en värld som sällan beskrivs.

– Det är en värld där tjejer har bättre betalt än killar och där pensionsåldern är låg, säger Berker. Det värsta de kan tänka sig är att bli över 35 och hamna i Dressmannreklamen.

– Det är vår nisch att beskriva människor i vår egen ålder, säger Nathanel. Det hade aldrig gått att göra Modellpojkar om det hade varit ett gäng mediemänniskor i 40-års-åldern som skulle stå för produktionen. Vi är ett ungt produktionsbolag och vi gör produktioner för unga människor.

Det faktum att de jobbar med små resurser och i kort format har gjort Nanushka till ett produktionsbolag klippt och skuret för det nya tv-landskapet. De jobbar med produktioner för Bonnier Tidskrifter, Expressen TV och Nöjesguiden.

– Vi tjänar så att vi faktiskt kan ta ut en bra lön, trots att vi bara funnits i ett par år, säger Nathanel.  Det beror på att vi har ett bra budgettänk. Vi kopplar inte in åtta frilansare som jobbar per timme när vi gör något.

Arbetssättet gör att de också vågar göra saker på spekulation. Som ”Att göra en Plura.”

– Vi drog ut åtta indieartister vi kände till ett hus på landet och gav dem uppdraget att göra en skiva, säger Nathanel. Vi hade fyra egna kameror och ett nära gäng som jobbade med det här.

– Det blev lite som ”Så mycket bättre” men i indietappning och med bärplockning, säger Berker.

Den serien håller Nanushka som bäst på att med olika tv-kanaler om just nu.

– Man måste våga satsa när man känner att man har en bra idé, säger Nathanel.

Den nya tv-världen med rörlig bild i alla kanaler gör att framtiden känns ljus för Nanushka. Deras sätt att jobba fungerar väl för kanaler som inte ännu har de traditionella tv-kanalernas budgetar.

Och nästa steg är den internationella marknaden.

– Vi är sugna på att pitcha mot de stora aktörerna, säger Nathanel. Vi tror att vi skulle klara det. Vi vill göra framtidens tv.

Krister Berntsson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.