Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Helgintervjuer

Svenska pr-chefen om kampen för att bredda bilden av Huawei: ”Det gäller att få ut andra stories”

Publicerad: 13 mars 2021, 07:45

Henrik Devell, Huawei

Huaweis koppling till den kinesiska staten ledde till att bolaget portades från den svenska 5G-auktionen och frågan överskuggar allt annat i rapporteringen om bolaget.


Ämnen i artikeln:

Huawei

Striden kring utbyggnaden av det svenska 5G-nätet är, milt sagt, en soppa. Efter att Post- och Telestyrelsen, PTS, på inrådan av Säpo och Försvarsmakten i oktober 2020 valde att stänga ute aktörer som använder sig av utrustning från Huawei och ZTE har frågan om beslutet är giltigt och ska stå kvar bollats mellan en rad instanser. Slutligen kom kammarrätten fram till att intresset om rikets säkerhet vägde starkare än intresset om eventuell skada för Huawei och 5G-frekvenserna gick till Tre, Telenor och Tele2, Telia och Teracom. Det kinesiska telekombolaget sa sig ha drabbats av ”synnerligen omfattande och irreparabel finansiell skada och goodwillskada”. Mitt i allt avslöjade Dagens Nyheter det intensiva lobbyarbete från alltifrån USA till Ericsson som skett i kulisserna. Det handlar trots allt om den globala maktkampen mellan USA och Kina.

Exakt vad som står i Säpo och Försvarsmaktens rapport är fortfarande höljt i dunkelt, men i praktiken bedömer myndigheterna att det är sannolikt att Huawei samarbetar med den kinesiska staten. 

Mitt i allt står Henrik Devell, pr-ansvarig för Huaweis corporate communications, och ska försöka få medierna att bredda sin bild av bolaget.

– Det är en av mina huvuduppgifter, jag vill att vi även ska få synas och berätta mer om oss som ett innovativt företag som har kunskap inom flera områden. Det gäller att få ut även våra andra berättelser och nyheter som breddar bilden.

Från Huaweis håll betraktar man rapporten som slår fast att Huawei-komponenter i 5G-nätet skulle innebära en säkerhetsrisk som spekulationer.

– Det finns inget som presenterats och det finns inga konkreta bevis, i dagsläget är det bara ett påstående. Vi är totalt transparenta och välkomnar all sorts granskning, säger Henrik Devell.

När det kommer till den eftersträvade och lite bredare mediebilden har Henrik Devell, milt sagt, ett jobb i uppförsbacke. Utöver tekniksajternas recensioner av Huaweis mobiltelefoner, som generellt sett får skyhöga betyg, handlar det mesta om 5G-auktionen och bolagets kopplingar till den kinesiska staten och om hur sportstjärnor på löpande band hoppar av sina samarbeten med telekombolaget. Med undantag för Dagens industri propagerar samtliga stora ledarsidor för att Sverige ska fortsätta motstå påtryckningarna från Kina om att släppa in Huawei i 5G-nätet. Kinakännaren Jojje Olsson har berättat om hur Huawei assisterar den kinesiska staten i dess pågående etniska rensning av folkslaget uigurer. Huawei hävdar om och om igen att de stängs ute och skuldbeläggs bara för att de har sitt ursprung i Kina. 

Utöver att vara behjälplig när journalister hör av sig med medieförfrågningar är frågan hur mycket man som pr-ansvarig kan göra för att bredda bilden av varumärket.

– Jag tror på att berätta om goda exempel och de områden som vi jobbar med. Att lyfta fram våra olika produkter och hur många olika affärsben vi står på.

Henrik Devell säger att han aldrig hade några funderingar över Huawei som arbetsgivare. Tidigare i karriären har han lång erfarenhet från tv-produktion och drev mellan 2009 och 2012 kommunikationsbyrå med Martin Borgs, tidigare slöseriombudsman och i dag kommunikationschef hos Moderaterna.

– Det är ingen skillnad att jobba här jämfört med någon annanstans. Det är ett fristående svenskt bolag och har lika mycket eller lite kopplingar till den kinesiska staten som alla andra svenska bolag, säger Henrik Devell.

En del i den breddade bild som Huawei försöker förmedla är hur de varit verksamma i Sverige i 20 år och bidragit till utvecklingen av svensk telekom. Hittills verkar dock medieintresset svalt, även om SVT exempelvis köpt in en fransk dokumentär om bolaget.

– Vi försöker påpeka vår roll i det svenska samhällsbygget och vill gärna gå på djupet med vår roll i Sveriges digitalisering, men som du känner till är medier självklart ofta mer intresserade av snabba nyheter och då är det mer intressant med 5G-frågan än om till exempel hur vi hjälper svensk solenergiindustri. Huawei ser det som en långsiktig plan att berätta om vår roll i det svenska samhället, säger Henrik Devell som samtidigt säger att han upplever mediebilden av bolaget som orättvis:

– Vi ses som ett helt kinesiskt bolag även om vi är som vilket annat svenskt företag som helst. Det finns många svenska bolag som är helt eller delvis kinesiskt ägda och verkar i Sverige, inte minst ett väldigt välkänt bilföretag.

Om du jämför kontakten med journalister på Huawei i jämförelse med hos tidigare arbetsgivare, är det någon skillnad?

– Inte mer än att det är ett otroligt stort intresse kring de rättsprocesser som varit och fortfarande pågår. Det är inte alltid helt enkelt för alla att hänga med i turerna och då är det upp till mig att bidra med kunskap och ge vår bild av saken, säger Henrik Devell och fortsätter:

– Jag tror att de flesta har förstått att rättsprocesserna inte handlat om säkerhet utan att det är en politisk fråga. 

Sker inte den kritiska rapporteringen på goda grunder? Och är inte den kinesiska lag från 2017 som slår fast att kinesiska bolag är tvingade att samarbeta med säkerhetstjänsten omöjlig att komma runt?

– Jag tror att de flesta har förstått att rättsprocesserna inte handlat om säkerhet utan att det är en politisk fråga. 

Enligt en utredning från advokatbyrån Mannheimer Swartling finns inget i lagen som säger att den inte gäller utanför Kina.

 – Jag kan inte alla detaljer, men kan konstatera att den lagen ofta tolkas felaktigt. Lagen gäller inte utanför Kinas gränser och att vi i Sverige enbart följer svenska lagar. 

De uppgifter som framkommit om Huawei har som tidigare nämnt lett till att många kändisar som skrivit sponsoravtal med Huawei har hoppat av. I Sverige blev uppmärksamheten som störst i samband med att Zara Larsson hoppade av samarbetet. Från Huaweis sida menar man att det var ett tidsbestämt samarbete och att det inte handlade om ett kontrakt som sades upp. I Nyhetsmorgon berättade stjärnsångerskan att samarbetet inte ”var den smartaste dealen” hon gjort i sin karriär.

– Det är inget jag står för. Och även om Huawei menar att de inte har några kopplingar till det, så är det svårt att bevisa eller motbevisa. Vi vet ju att kinesiska staten, det är ingen snäll stat och jag vill ju inte stötta det de gör, sa hon i samband med att uppbrottet blev känt.

Henrik Devell, som jobbar på corporate communications-sidan och inte med pr för konsumentaffären, vidhåller att samarbetet var tidsbestämt och vill inte kommentera händelsen vidare. Han vill heller inte uttala sig om hur Huaweis interna varumärkesmätningar ser ut.

– Det är inte mitt område men jag vet att vi utöver att vara ett känt bolag utsetts till en av Sveriges bästa arbetsgivare. 

Bolaget uppmärksammades, och kritiserades, även för sin nativeannons i samband med att PTS i januari drog i gång 5G-auktionen utan Huaweis medverkan. Annonsen med rubriken ”Öppet brev till Sveriges regering” var undertecknad Huaweis nordiska vd Kenneth Fredriksen och den baltiska vd:n David Liu. I annonsen lyfter författarna fram Huaweis bidrag till svensk forskning och att de verkat på marknaden i 20 år. ”Utan bevis och utan att höra oss stängs vi ute från den svenska marknaden”. 

Hur kommer det sig att ni valde en nativeannons för att få ut budskapet?

– Vi arbetar brett med all slags media för att få ut vårt budskap. Det var ett övervägande hur vi skulle nå ut på bästa sätt, vi fick sagt vad vi ville säga och fick väldigt mycket uppmärksamhet.

Hur kommer det sig att ni inte använde den vanliga debattsidan?

– Vi har fört fram våra argument på debattsidor tidigare men gång till annan har vi valt annonser. I det här fallet såg vi ett tillfälle att nå ut med hela vårt budskap och nå ut väldigt brett. Medieuppmärksamheten blev stor så jag ser det som ett lyckat drag.

Även om medieuppmärksamheten till stor del var negativ?

– Jag ser det som att vi informerade om vår ståndpunkt. Det handlade om ägarfrågan och vårt bidrag till svensk digitalisering. 

 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Huawei

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.