Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Helgintervjuer

Svensken som brandar Al Jazeera i USA

Publicerad: 29 maj 2013, 13:52

Peter Liljenberg brandmanager på designbyrån Frame

När Al Jazeera ska branda sina program för den amerikanska marknaden vänder de sig till svenske Peter Liljenberg.


Ämnen i artikeln:

HelgintervjunAl Jazeera

En svensk som för en dansk byrå på ett brittiskt uppdrag skapar branding åt en amerikansk kanal med arabiska ägare. Det låter som ett svårslaget rekord i kulturkrock. Men för Peter Liljenberg är det vardag. Han har genom åren brandat och rebrandat över tjugo kanaler i lika många länder.

– Jag har haft kontakt med Al Jazeera de senaste fem åren och under den tiden har medieföretaget formligen exploderat, säger han. De har redaktioner över hela världen och satsar på att vara närvarande överallt när något händer.

Peter Liljenberg började sin TV-karriär i Belfast. Efter sin producentutbildning fick han ett stipendium som gjorde att han kunde söka sig utomlands.

– Jag fick först positivt besked från MTV i London, men jobbet var mer av praktikantkaraktär, så när de ringde från marknadsavdelningen UTV i Belfast så tyckte jag det lät mycket roligare. Däremot var jag inte beredd på politiska oroligheterna och hur mycket de faktiskt påverkade vardagen, från det sprängda operahuset, tågstationen och alla regelbundna beväpnade poliskontroller. Till och med våran reception besköts, men på nattetid, så ingen var där, men det spädde ändå på osäkerheten.

Efter året på UTV jobbande Peter Liljenberg ett tag på TV4 innan han plötsligt fick ett samtal från Viasats Londonkontor med ett erbjudande om att bli creative producer.

– Jag frågade hur de fått tag på mitt namn, men det visade sig att chefen på UTV i Nordirland tipsat om mej.

Det blev flytt till London och snart befordran till creative director för samtliga av Viasats kanaler i alla territorier, och plötsligt hade det gått 16 år.

– Jag har Viasat att tacka för väldigt mycket, säger han. Jag fick ordentligt med kompetensutveckling, fick jobba med spännande projekt i olika kulturer, men till sist kände jag att jag ville prova att jobba på andra sidan. Jag hade anlitat Visual Art i Stockholm flera gånger och kände att det var ett skönt gäng jag skulle vilja jobba med.

Så han bytte sida och startade upp Visual Arts Londonkontor. Det var också då han fick den första kontakten med Al Jazeera, genom en Egyptisk vän.

– Det var en stor pitch med tio internationella byråer som tävlade om att få rebranda Al Jazeera English, berättar han. Vi var med ända till sista fasen av upphandlingen, men sedan gick projektet i stå och rann ut i sanden, bokstavligen då det var i Qatar.

När familjen bestämde sig för att flytta tillbaka till Skandinavien blev det Köpenhamn. Och jobb som Brand director på byrån Frame.

Så hörde plötsligt Al Jazeera i London av sig till Peter Liljenberg och Frame bjöds in till att pitcha på att få branda hela Al Jazeera America. De förlorade i sista omgången till en amerikansk byrå. Men arbetet imponerade så stort på ledningen att de istället fick uppdraget med programbrandingen.

– Al Jazeera vill verkligen uppfattas som en amerikansk kanal, säger han. Så vi jobbar mycket med att få rätt känsla på grafisk profil, vinjetter och musik. För ett par veckor sedan var vi i Kalifornien för att spela in en av vinjetterna. Det hade förmodligen gått att spela in i Köpenhamn, men det hade blivit mycket dyrare eftersom vi skulle varit tvungna att bygga upp en bit Amerika för att få det rätt.

Att jobba med en global spelare som Al Jazeera ställer lite speciella krav på arbetet. Beställningen kommer från Al Jazeera English i London, brandingen ska vara omisskännligt amerikansk, byrån är dansk och kunden är från Qatar.

– Hemma pratar jag svenska, min fru danska och vår son engelska, så det känns nästan som hemma att jobba med ett internationellt företag som Al Jazeera, säger Peter Liljenberg. Det handlar om en mycket professionell och krävande kund, med många mellanchefer utspridda över deras globala kontor. Det krävs därför också lite utöver det vanliga av den kreativa styrningen för att slutresultatet inte ska bli kompromissat.

Peter Liljenberg har byggt upp ett stort internationellt kontaktnät genom åren. Stöter han på en kulturkrock så har han alltid någon i närheten av kunden han kan ringa för att få råd.

– Vi gjorde nyligen ett jobb åt en Indonesisk kund och jag blir alltid överraskad och fascinerad av hur olika kulturer yttrar sig i design, och här fanns en distinkt sydostasiatisk prägel, men på ett internationellt gångbart grundkoncept. Efter lite grävande fann jag en gammal kollega som nu som bodde i Djakarta, som kunde ge mig lite insikter om den lokala särprägeln.

Någon deadline för arbetet med Al Jazeera USA finns egentligen inte. Kanalen har länge försökt komma in på den amerikanska marknaden i flera år, men det var inte förrän Al Gore sålde sin kanal ”Current TV” till Al Jazeera i januari i år, som kanalen kunde förverkliga planerna på att bli en amerikansk kanal. Men det hindrar inte att kanalen skjutit på sin premiär några gånger redan. Det är högst oklart vilka datum som premiären skjutits upp från och vilka datum den skjutits upp till.

Men brandingarbetet och infrastrukturarbetet fortgår med oförminskad styrka.

– När jag pratar med ledningen för Al Jazeera i Qatar gör de ingen hemlighet av att ett av målen är att vara större än CNN, säger Peter Liljenberg. Detta kan mycket väl ske inom kort, då pengar inte är ett problem. Men USA är nyckeln för att nå dit.

Krister Berntsson

Ämnen i artikeln:

HelgintervjunAl Jazeera

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.