Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Helgintervjuer

Ted Valentin: "Jag är en laptopnomad som trivs på caféer"

Publicerad: 8 Mars 2013, 10:01

Ted Valentin jobbar hellre på caféer än på kontor

Foto: Krister Berntsson

Ted Valentin är den självlärde sajtbyggaren som slog SVT på fingrarna, erbjöds jobb och tackade nej. Han vill hellre utveckla sin sajtfilosofi på egen hand.


Ämnen i artikeln:

Helgintervjun

När Ted Valentin var pappaledig och ville titta på TV så kunde han  inte hitta det han ville se på SVTplay, så han byggde sajten bestofsvt  för att hitta pärlorna.

Sajten går helt enkelt igenom vilka av SVTplays program som delas och kommenteras mest på facebook och rankar dem där efter. Han kontaktades omedelbart av SVT som ville ta in honom som konsult, men han tackade nej.

– Det är inte min grej att konsulta, säger han. Det finns en djupare  filosofi bakom bestofsvt som jag hellre skulle vilja utveckla, gärna tillsammans  med SVT.

Vilken filosofi är det?

– Det handlar om att [företag kan uppmuntra utvecklare utanför den  egna organisationen att hjälpa till med produktutvecklingen].  Om man  tittar på vad som händer när företag delar med sig av sin  metainformation, alltså informationen om det material man har, hur  materialet hanteras av användarna, så bygger man ett ekosystem runt sig  och ur det kan man sedan hämta de smartaste människorna och de mest  spännande idéerna.

Det är så företag som Google Apple och Facebook fungerar. Men jag har  inte sagt nej till SVT helt. Om dom är intresserade skulle det vara  väldigt kul att vara med och organisera en gemensam ”hack day” för SVT,  SR och UR.

Tänker du ta din idé vidare?

– Nu håller jag på att göra en liknande grej för platser. Genom att  utnyttja facebookinformation om var människor checkar in kan man göra en  ”bestofplatser”. Men det var något jag hackade ihop i natt. Det är bara den egna fantasin som sätter gränser för vad man kan hitta på.

Hur kom det sig att du började med webbprojekt?

– Det var när jag gick på Handels och läste marknadsföring. Samtidigt  tog jag en introduktionskurs i webbprogrammering och så skapade jag en  sajt, tidningsbutiken.se, som sålde tidskriftsprenumerationer. Det här  var 2002 och de flesta tidskrifter var rätt dåliga på webben, så det  fanns en nisch där som jag utnyttjade. Och plötsligt var jag en kille  med laptop som satt på caféer och sålde prenumerationer för 20 miljoner  om året.

Du satt på caféer?

– Ja, det gör jag fortfarande. Tidningsbutiken växte ju fram och det  var bara jag som skötte den. Och som jag jobbade behövdes bara en laptop  och ett wifi. Jag föredrar fortfarande att jobba på det viset. Jag är  väl lite av en laptopnomad.

När jag började med att jobba på caféer var jag kanske lite unik. Det  fanns ett fik på söder vars granne hade öppet nätverk, och det var ju  praktiskt. Men nu är det snarare regel än undantag att se någon på ett  fik som sitter med sin laptop och jobbar. Det första många tänker när  det ska starta eget är att skaffa kontor på en bra adress, men det  behövs faktiskt inte.

Och behöver man träffa kunder så finns det många bra hotell som uppskattar att man har möten i deras lobbyer.

Saknar du inte att ha ett kontor och arbetskamrater?

– Jag drog faktiskt igång ett sådant projekt med Tripbirds som är en  sajt där man tipsar varandra om hotell världen över. Där gjorde vi allt  enligt den traditionella regelboken, fixade kapital, skaffade kontor,  anställde folk och sådant. Men jag har märkt att jag inte trivs med att  vara chef på det sättet. Så nu jobbar jag för mig själv på caféer igen.  Jag uppskattar friheten att kunna jobba när och var jag vill. Att  bestämma över min egen tid och kunna hämta barnen från dagis.

När du började din verksamhet så var det precis när IT-bubblan  spruckit. Var inte det en nackdel att missa den där stora uppgången?

– Jag skulle säga tvärtom. Den bästa tiden skulle jag säga var mellan  2003 och 2007. Då kunde man göra fantastiska saker på internet och  förväntningarna var väldigt låga.

Tidningsbutiken sålde jag till Tidningskungen för 10-15 miljoner och  jag har byggt kanske ett 20-tal sajter sedan dess. Och jag gillar det  där med att använda sådant som redan finns för att göra något nytt av  det. Cafékartan och Restaurangkartan är exempel på sådana sajter, där  folk även kan recensera sina favoriter.

Du har även skapat ett event?

– Ja, 2009 drog jag igång 24 Hour Business Camp som är Sveriges  största hackathon. Vi samlas ett 100-tal webbutvecklare på Hasseludden  Yasuragi, och bygger nya tjänster på 24 timmar. Det är väldigt bra för  kreativiteten att tvingas till en sådan begränsad tidsram. Man lär sig  prioritera, den hårda vägen. 24 Hour Business Camp har arrangerats  ytterligare tre gånger sedan dess, och har även gett upphov till att  många andra liknande hackathons vuxit fram i Sverige.

Sajter som Ted Valentin driver:
Restaurangkartan.se
Cafekartan.se
Sushikartan.se
Hotellkartan.se
Vandrarhemskartan.se
Annonskartan.se
Jobbkartan.se
Wifikartan.se
Slottskartan.se
Badkartan.se
Campingkartan.se
Pizzakartan.se
Hotellinspiration.se
Vintagekartan.se
Spahotellkartan.se
Kyrkokartan.se
Flygkartan.se
Minkarta.se

Sajter som Ted Valentin byggt upp och sålt:
Tidningsbutiken.se
Tidningar.info
Tidningsarkivet.se
Tidningsfakta.se
Studentprenumerationer.se
Tidningar.org
Bladbutikken.no
Opiskelijatilaukset.com
Studentabonnement.com

Krister Berntsson


Ämnen i artikeln:

Helgintervjun

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.