Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Helgintervjuer

”Tid är framtidens statussymbol”

Publicerad: 6 December 2013, 15:03

Malin Österberg vill se fler malliga landsortsbyråer.

Foto: Jonas Löfgren.

Malin Österberg, 28, utbildade sig till journalist och jobbade på Ekot, men gjorde i stället karriär på pr-byrån Prime. Efter högintensiva år i Stockholm har hon nu flyttat hem till Borlänge där hon stortrivs som copywriter på ortens största byrå Confetti. – Jag kände ett behov lugn och tid – det är en lyxvara. Tid är framtidens statussymbol.


Ämnen i artikeln:

JMKPrimeEkotRättviseförmedlingenConfetti

Malin Österberg är uppvuxen i lantbruksmiljö på en gård i den lilla byn Övre Svärdsjö, med 100 invånare, mellan Borlänge och Säter.

– Det var en fantastisk uppväxt, jag älskade det. Det var mycket barn och jag och mina tre syskon kunde vara ute och cykla i byn och leka med kompisarna.

Det gick bara en buss om dagen in till Borlänge, men Malin Österbergs föräldrar ställde alltid upp och skjutsade.

– De fick stå sitt kast för att de valde att bo där, ha ha. Men det var bra i tonåren, de hade alltid koll på var jag var.

När Resumé pratar med Malin Österberg gläds hon över att den första snön, runt en decimeter, precis fallit i Borlänge. Hon älskar skidåkning och bodde ett tag i Chamonix. Hon är den i familjen som ”flängt runt” mest, som hon uttrycker det. Hon har även bott i Paris och London, och är den enda i familjen med universitetsexamen – en fil kand i journalistik på JMK i Stockholm.

I huvudstaden blev det en tid som nyhetsjournalist på Ekot, men via ett jobb som projektledare på Rättviseförmedlingen kom hon in på en annan bana. Hon säger att det var ”tack vare” Rättviseförmedlingen hon fick upp ögonen för pr- och reklam.

– Där jobbade jag nära pr-genier som Lina Thomsgård och Sofia Embrén. De inspirerade mig och jag lärde mig så himla mycket av dem.

En bekant på Prime kontaktade henne och tyckte att hon skulle söka jobb på pr-byrån. Hon följde rådet och plockades in av Prime där hon blev publicitetsspecialist för att sedan även anta ta rollen som copywriter i vissa projekt.

På Prime fick hon lära sig pr från grunden och fick många goda vänner. Det var högt tempo och jobb från tidig morgon till sen kväll. Tillvaron kretsade till allra största delen kring arbetet.

– Efter ett tag började jag ställa mig frågan: "Vill jag att allt ska handla om jobbet?". Det var då jag också började fantisera om hur det skulle vara att flytta tillbaka till Dalarna. Det blev allt mer lockande, jag kände ett behov lugn och tid – det är en lyxvara. Tid är framtidens statussymbol.

– Jag har alltid vetat att jag någon gång skulle flytta tillbaka, men jag trodde nog att jag skulle vara äldre, typ 40. Nu kändes det plötsligt rätt, jag längtade efter lugnet, skidåkning och frisk luft.

Hur upplever du yrkestillvaron i Borlänge?

– Väldigt rolig och vänlig, och med stort utrymme för nya idéer och delaktighet. Det är så klart speciellt att jobba i en mindre stad, jag skulle säga att man kommer närmare både kunder och dem vi kommunicerar med.

Vilka är de största skillnaderna från din tid på exempelvis Prime?

– GÅR det ens att jämföra? Jo kanske. Framför allt är Prime en väldigt stor byrå och Confetti liten i jämförelse, vi är 13 personer. Jag tror att det bidrar till att alla vi som jobbar här kan vara mer delaktiga i beslut som gäller byrån och vilken riktning vi vill ta.

– Tempot är ett annat, det märks att folk prioriterar annorlunda här, man jobbar extra mycket när det behövs men de allra flesta dagar är vi klara och går hem klockan fem. Första dagen blev jag chockad när alla samlades för kafferast klockan 10, för att tappa hakan ännu mer när alla samlades för kafferast igen klockan 15. Nu har jag märkt att det är väldigt bra för effektiviteten.

Malin Österberg, som bor i en hyresrätt mitt i stan, har slutat kolla mejlen på helgerna, om hon inte gärna vill.

– Allt här är närmare också, det tar mig fyra minuter att gå hem genom stan. Första månaden hade jag ingen aning om vad jag skulle göra med all tid, jag menar från fem över fem på eftermiddagen när jag kommer hem ända till sovtid, det är ju flera timmar! Men det gick snabbt att fylla dem. Närheten betyder också att vi kan promenera till vår största kund –

bra för miljön!

Upplever du att det finns en rangordning bland byråerna i Sverige, storstadsbyråer kontra landsortsbyråer?

– För mig personligen finns inte någon sådan. Jag är glad över att vara en del av Confetti, som har sin bas i Borlänge. Jag är övertygad om att det görs bra kampanjer och produktioner på andra ställen i landet än storstäderna och vill höra om det.

– Uppfattningen att allt som kommer från Stockholm är bra finns, men som bekant görs både bra och mindre bra kommunikation där, precis som överallt. Jag upplever att det finns ett visst mindervärdeskomplex hos byråer utanför Stockholm. Det får konsekvensen att det görs mycket bra som vi inte ens vet om. Det vill jag stärka hos Confetti, att ytterligare berätta för resten av landet vad mina svinduktiga kollegor gör.

– Jag vill se malligare landsortsbyråer helt enkelt.

Varför finns det ett mindervärdeskomplex?

– Det är viktigt att prata om – få landsortsbyråer är duktiga på att berätta när de gör något bra, i Stockholm är man bättre på det. Här vill man inte sticka ut hakan lika mycket. Det kan också skapa ett behov av att hävda sig, byråer emellan. Jag ser hellre att det finns flera byråer som är grymma, konkurrens gör ju oss bättre, och så att Dalarna syns i branschen.

Confetti, som grundades 1992 är Borlänges största byrå.  Vd:n heter Annica Wenngren Andersson, omsättningen är 17,5 miljoner kronor, byråintäkten  9,5 miljoner och fjolårets resultat låg på runt 500 000 kronor. De största kunderna är SSAB EMEA, Stora Enso Skog och Infranord

Byråns ledning utgörs av tre kvinnor.

– Det känns mäktigt, det är något som få andra byråer kan skryta med. Ännu! Det känns också bra gentemot kunderna, om man pratar om jämställdhetsfrågor, att man lever som man lär.

Hur märks det på byrån?

– Vi har ett väldigt bra klimat, utrymmet för idéer är bra och alla är delaktiga i beslut som rör byrån . Jag vet inte om det beror på kvinnorna i ledningen, men vi har inte så tydliga hierarkier och gör bra affärer.

Hur blev du mottagen, med tanke på att du bott och jobbat i Stockholm? Jag är själv från Falun, och vet att det finns en viss skepsis mot ”08:or”.

– Det gick bra, det var inga problem, men jag är ju från Borlänge från början. Och jag bredde på med dalmålet direkt, jag använder dalmålet som vapen för att komma nära folk, det är mitt trick.

Malin Österberg är copywriter och tycker att hon fortsätter att utvecklas. I Dalarna finns det mycket jobb med att göra företag mer medvetna om pr och content marketing.

– Det finns så himla mycket att göra, kunskapen om kommunikation är generellt sett lite lägre här, så det finns enorma möjligheter. Det känns som ett "mission" att frälsa kunden i starkt innehåll.

Saknar du inte Stockholm?

–      Det känns helt rätt att jag flyttade hit, det enda jag saknar är vännerna i Stockholm och ”spontanhänget”. Här är det mer uppstyrt, man åker hem till varandra och dricker kaffe.

Blir det inte trist på kvällar och helger?

–      Nä, det händer saker i Borlänge. Bra artister kommer hit också och jag kan vara ute i naturen, cykla och åka skidor. Men jisses, det passar ju inte alla förstås.

Romme Alpin i Borlänge har bra backar och där kan hon nu åka varje dag, om hon vill.

Till sist, har du några tips för hur man blir en bra copywriter?

– Jag snöar in på saker – det ser jag som en jättetillgång, att kunna leva sig in i det man gör. Jobbar jag med ett skogsuppdrag så vill jag plötsligt lära mig fälla träd. Och när jag skrev manus för Posten-kampanjen för frimärkena, med filmer som har rätt torr humor, gick jag runt på kontoret och drog torra, väldigt dåliga skämt. Det gäller att lära känna uppdraget och kunderna. Var nördig och lägg tid på research. Grotta in dig. Att vara copywriter är inte bara att sitta och skriva hela dagarna, som många tror.

Fakta/Malin Österberg

Ålder: 28
Uppväxt: Övre Svärdsjö, en by utanför Borlänge i Dalarna
Bor: Borlänge
Andra platser du bott på: Paris, Chamonix Mont-Blanc, London och Stockholm.
Familj: Stor och den bästa.
Yrke:
Copywriter.
Karriär  i korthet: Efter några år utomlands flyttade jag tillbaka till Sverige  och Stockholm för att utbilda mig. Är utbildad journalist på JMK i  Stockholm och har jobbat med nyheter på bland annat Ekot på Sveriges  Radio. Bytte bana och började som projektledare på Rättviseförmedlingen,  precis när vi började bli en "riktig" arbetsplats/organisation. Lärde  mig allt jag kan av Lina och Sofia (Thomsgård och Embrén). Det är kanske  inte helt sant eftersom jag ett år senare plockades till Prime som  publicitetsspecialist, och det lärde mig också massor av. Jag började  skriva mer och ta rollen som copywriter i vissa projekt. Sedan augusti  2013 copywriter och skribent på Confetti i Borlänge.
På fritiden:
Har ett osunt behov av att vara utomhus, men tycker också om att gå på spelningar.
På nattduksbordet:
Korsord, penna och mobilen.
Oanad talang:
Är bra på att köra stora fordon, som pickup och traktor.
Senaste bok:
"Frimärken 2013", i jobbet.
Senaste film:
Dokumentären "Bröderna Salazar". Gillar för övrigt filmer som får en att leva ut hela känsloregistret.
Medievanor: Har ingen tv men älskar P1 och internet.
Nätverk:  Gulp. Finns så många i min omgivning som är så oerhört inspirerande och  kloka, men är urglad över att jag fått jobba med Lina Thomsgård och  Sofia Embrén (båda Rättviseförmedlingen), Pontus Gustavsson (Gatuslang)  och vännerna på Prime. Kan inte nämna fler namn för det blir så många.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.