Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Helgintervjuer

"Utan oss skulle otroligt mycket aldrig bli gjort"

Publicerad: 8 Februari 2013, 15:25

Annie Wegelius.

Foto: Carl-Johan Söder/SVT.

SVT spöade konkurrenterna även 2012. Och stärkte samtidigt sin ställning hos den yngre publiken på on demand-marknaden. – Roligast är att också publiktillskottet i broadcast kommer från unga och personer mitt i livet, säger programdirektör Annie Wegelius.


Ämnen i artikeln:

HelgintervjunAnnie Wegelius

Den 1 september lämnar Anne Wegelius över chefsstolen till Martin Österdahl efter drygt sex år på SVT. Hon kan då konstatera att SVT är tillbaka på 2006 års nivå i tittartidsandelar.

Det kan tyckas vara ett klent glädjeämne, men är i själva verket en prestation. På sju år har digitaliseringen avslutats och nya kanaler tillkommit, teknikutvecklingen skärpt konkurrensen om tittarnas tid och nya aktörer på on demand-marknaden tillkommit.
– Det är förvånande att tv-tittandet ökade 2012, säger Annie Wegelius. Visserligen var det ett stort sportår med OS och fotbolls-EM, men även om vi tar bort sommarsiffrorna har våra andelar ökat något.

Då pratar vi ändå enbart gammel-tv, alltså lineärt tittande. SVT håller också ställningarna i playsegmentet:
– Webben ökade med 22 procent till 2,6 miljoner unika besökare i veckan i genomsnitt. Var fjärde besökare kommer från mobil och surfplatta, som ökade enormt i fjol.

Vad ser du för trender för 2013?
– Tittandet via mobil och surfplatta ökar förstås. Vod-tjänster (video on demand/red anm) etableras.

Ett hot mot SVT?
– Nej, vod är en naturlig utveckling och störst hot mot kommersiella kanaler som lutar sig tungt mot utländsk fiktion. SVT:s huvuduppdrag är svensk originalproduktion och det får störst genomslag i broadcast.

Hur ser du på de nya konkurrenterna?
– Netflix är en global spelare som ännu så länge satsar på en begränsad del av rättigheterna. För att säkra lokala rättigheter och bygga varumärke har de i vissa fall gått in som samproducenter.
– Vi samproducerar ju mycket drama och tittar på allt från fall till fall. Vi har ännu inte gjort någon affär med Netflix, men stänger inte ute dem av principiella skäl. HBO Nordic är en annan typ av spelare. Att deras affärsmodell inom en snar framtid skulle inrymma svensk originalproduktion är svårt att se.

SVT:s drag att lägga hela utbudet på nätet sätter press på de kommersiella konkurrenterna:
– Alla kommer nog att streama allt i framtiden, konstaterar Annie Wegelius. Det är bara rättighetsfrågorna och betalmodellerna som bromsar. SVT måste ju förhålla sig till att on demand växer snabbt och ligga i fas med tittarna.

Däremot förutspår hon inte gammel-tv:s snara frånfälle:
– Nej, det lineära tittandet kommer att minska successivt år från år, men tv är rätt stabilt och det sker inget radikalt. Nyheterna blir det första som går över till nätet, allmän-tv kommer senare.

SVT satte standarden för Play och har behållit ledarpositionen, vilket Annie Wegelius har glädje av i dag:
– Vi investerade tidigt och förändrade konsumentbeteendet, det är helt i linje med vår uppgift att nå alla. Men vi gav oss aldrig in i nischkanalracet. Men på nätet är möjligheten att nischa sig stor. Vi lärde oss tidigt att ungdomsprogram i broadcast på prime time inte var någon bra idé. Det exkluderade en alltför stor del av publiken, men vi ska fortsätta göra ungdomsprogram exklusivt för webben.

De svenska produktionsbolagen ligger bra till internationellt inom webb-tv, men Annie Wegelius är inte helt nöjd:
– Produktionsbolagen blir allt bättre på det, men de är fortfarande alltför dyra. Vi måste gemensamt hitta billigare produktionslösningar om vi ska öka volymen av nischade webbsatsningar.

Ett av få orosmoln på public service-himlen heter finansieringen. Genom sitt utspel att sända allt på nätet sätter SVT press på regeringen och moderaterna att samla ihop sig kring ett förslag på modern finansiering.
– Nu har vi en stabil ekonomi, säger Annie Wegelius. Vi har rationaliserat och fått loss mer pengar till program. Vi jobbar med flerårsplanering så att vi kan satsa när oförutsedda evenemang som kungabröllop eller Eurovisionsändningar måste finansieras.

Diskussionen bland politikerna om att snäva in SVT:s uppdrag genom att begränsa den breda underhållningen har i det närmaste självdött. Och det är klokt, anser Annie Wegelius:
– De kommersiella kanalerna har gnällt på att vi är för framgångsrika. Men en trygg kund i public service skapar en bas i innehållsindustrin, en liten men stabil bricka för produktionsbranschen. Utan oss skulle otroligt mycket aldrig bli gjort.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se


Ämnen i artikeln:

HelgintervjunAnnie Wegelius

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.