Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag09.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Helgintervjuer

”Vi är nästan lite nördiga”

Publicerad: 24 Januari 2014, 14:07

Isabelle Lewenhaupt, vd för Fortune.

Foto: Magnus Helander.

Isabelle Lewenhaupt, 32, har finansbakgrunden, men älskar kreativitet och valde bort bankjobb för en reklamkarriär. För ett år sedan var hon med och grundade Fortune där hon är vd. Reklambyrån har snabbt etablerat sig och jobbar nu för högtryck, bland annat med nyckelkunden Moderaterna inför valet.


Ämnen i artikeln:

Christian HeinigOla von BahrFortune

Hon är grevinna och dotter till en av Sveriges rikaste män – finansmannen Patrik Brummer.

Men det är inte det den här texten kommer att handla om. Grevinne-titeln som Isabelle Lewenhaupt har genom äktenskapet med Adam Lewenhaupt är inget hon använder sig av och ens reflekterar över, menar hon. Hon slår vakt om sin privata sfär och har en stark integritet.

– Att jag råkar vara det är nog ingen fördel i något sammanhang, och ingenting som har med min person att göra.

Orsaken till att Isabelle Lewenhaupt är föremål för intervju är att hon är grundare och vd för den nya reklambyrån Fortune, som på kort tid har etablerat sig med en stabil kundstock i form av Moderaterna, K-Rauta, PWC och Stewart's.

När Resumé träffar henne har hon precis börjat jobba igen efter föräldraledighet, dottern Livia är snart sex månader. Det är mycket att stå i. Fortune har precis flyttat kontoret från Östermalm till Gamla Stan.

– En jättefin lokal, det är en gammal smedja faktiskt.

Isabelle Lewenhaupt gick på Handelshögskolan och läste redovisning, och finansiering, men gick en annan väg än studiekamraterna som sökte sig till de stora bankerna.

– Jag har alltid haft en fot i det kreativa – ett tag drömde jag om att bli konstnär. När jag slutade på Handels sökte alla mina studiekamrater jobb på de stora bankerna, men jag bestämde mig för att det var marknadsföring och kommunikation jag ville hålla på med.

Det ledde till ett jobb på McCann i London år 2006. Det var hennes första "riktiga" jobb.

– Jag jobbade för McCanns Europa-ledning inom new business och planning/strategi med Lotta Malm-Hallqvist, som är min mentor fortfarande i dag. Det var en jättekul tid, jag jobbade där i två år.

Sedan blev det en paus från reklamvärlden, när hon drog iväg med sin make Adam till – Bangladesh.

–      Vi jobbade på en fond (en av Patrik Brummers fonder, reds anm) med med marknadsanylser och utvärdering av potentiella investeringar och bodde där i ett och ett halvt år.

Hur var den tiden?

– Bangladesh var kaos, men det var fantastiskt lärorikt. Varje dag var olik den andra. Vi bodde i huvudstaden Dakha som har 16 miljoner invånare, en helt galen stad. Jag träffade många otroligt duktiga välutbildade människor som hade startat egna företag och som brann för det – det var verkligen en upplevelse.

– Det är ett extremt fattigt land, så det var självklart jobbigt på en del sätt. Men det var en väldigt bra erfarenhet för mig. Jag fick perspektiv på världen som jag inte hade haft förut, och såg saker från en annan sida. Och framför allt människorna och entreprenörerna i den extremt tuffa miljön var jag väldigt imponerad av. De var otroligt hängivna – mer "taggade" än vad man ser i västvärlden. Det var en kick och vara där – man kände att man levde.

Efter sejouren i Bangladesh flyttade Isabelle Lewenhaupt till Sverige och började jobba på McCann igen, dock anställd från New York.

På McCann här hemma lärde hon känna kreatörsduon Ola von Bahr och Christian Heinig. Tillsammans startade de för ett år sedan reklambyrån Fortune, och fick med sig två nyckelkunder – Moderaterna och K-Rauta.

– Vi var väl alla i samma skede, att vi var på väg bort från McCann och vi hade gått i samma tankar. Vi bestämde att slå våra påsar ihop. Ola och Christian är extremt begåvade strategiska kreatöer och vi kompletterar väldigt bra.

–      Vi vill arbeta nära våra kunder och undvika långa och kostsamma processer.

Isabelle Lewenhaupt har affärssinnet med sin finansbakgrund– det är därför naturligt att hon innehar vd-posten. Hon har alltid varit intresserad av entreprenörsskap och sitter också i styrelsen för Björk & Berries – ett företag inriktat på ekologiska skönhetsprodukter.

– Det känns som en fördel på så sätt att jag inte har gått den klassiska reklambanan.

Branschorganisationen Komms vd Jessica Bjurström har efterlyst fler kvinnliga byrågrundare och vd:ar. Hur ser du på jämställdhetsdebatten?
–      Sverige har kommit en bit på vägen i den frågan men fortfarande mycket att göra för att lyfta fram kvinnor på ledande positioner. Men jag upplever att vi har bättre förutsättningar här än i de andra länder jag har jobbat i.

Än så länge är ni ju bara tre personer på byrån. Kommer ni att rekrytera framöver?
– Det är inte omöjligt, men det får framtiden utvisa, Vi är väldigt ödmjuka och glada att vi har uppnått våra mål under det första året.

Uppdraget för Moderaterna är på riksnivå, men Isabelle Lewenhaupt är förtegen om samarbetet.

– Jag kan inte säga något alls om det, tyvärr. Vi får se vad som händer helt enkelt i år, men det är fantastiskt roligt med politisk kommunikation. Vi ser fram emot det här valåret.

Hur ser ekonomin ut i byrån?

– Inget jag kan säga något om i nuläget, men vi är väldigt nöjda med starten. Vi har fått in bra kunder. Att vi vågade är vi väldigt glada för, och att behålla lugnet , tålamodet och integriteten är viktigt att hålla fast vid.

Ni håller en ganska låg profil, känns det som?

– Vi är inte så flashiga av oss, och har inte gjort något väsen av oss. Vi är nog ganska mycket så som personer, vi är nästan lite nördiga, ha ha. Vi jobbar för våra kunder och deras nytta och bästa – det är det vi fokuserar på.

Vad är ambitionerna mer långsiktigt?

–      Vi tar en dag i sänder. Just nu har vi tagit steg ett och utvärderar strategiskt hur vi ska fortsätta utvecklas.

– Gränser suddas ut mellan erbjudanden inom den här branschen.  Därför är det en öppen spelplan där vi lika gärna kan konkurrera med å ena sidan traditionella konsultfirmor, eller å andra sidan produktionsbolag. Det är en spännande tid.

Vilka är skillnaderna mellan att jobba med reklam internationellt och i Sverige?

– Allt går ju väldigt mycket snabbare där jag har jobbat utomlands på stora nätverk, men i Sverige är vi mer strategiska och eftertänksamma, kvalitet går före kvantitet, det gillar jag.

Ser du det som att du haft det väl förspänt, med tanke på din uppväxt?

– Jag har alltid varit en egen individ och velat gå min egen väg, men samtidigt är jag väldigt nära min familj. Men jag har alltid haft lätt att fatta egna beslut och göra det jag verkligen vill.

Fakta/Isabelle Lewenhaupt

Ålder: 32
Uppväxt:
Stockholm
Bor:
Stockholm
Familj:
Maken Adam Lewenhaupt och dottern Livia, snart sex månader.
Yrke:
Grundare av och vd för Fortune
Utbildning:
Handelshögskolan, redovisning och finansiering
Karriär i korthet:
McCann i London, Frontier Fund i Bangladesh och global roll på McCann
Medievanor:
Läser svenska och utländska dagstidningar, mest på Ipaden.
Favoritbok:
The Fountainhead av Ayn Rand
Intressen:
Resa och umgås med familj och vänner. Har volontärarbetat i Costa Rica, bott i LA och gått bartenderskola. Gillar också att skriva – har gått en skrivkurs på Skrivakademin.
Dold talang:
Kan spå i tarotkort

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.