Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Helgintervjuer

”Vi kan inte blunda för det”

Publicerad: 3 oktober 2014, 14:07

Vanja Wikström.

Foto: Susanna Sköld.

Att ha ett filmteam som följer med ända in i förlossningssalen är nog en främmande tanke för de flesta gravida. För Vanja Wikström blev det startskottet på karriären som Youtube-stjärna. I dag driver hon en egen kanal om vardagslivet med sonen Iggy. – Det är überdokumentärt, säger hon till Resumé.


Ämnen i artikeln:

United ScreensYoutube

Vanja Wikström slog igenom på Youtube när hon var med som en av de första deltagarna i serien "Gravid vecka för vecka". Konceptet var helt nytt. En programidé där tittaren skulle få följa ett gäng gravida mammor genom deras vardag. För Vanja Wikströms del dokumenterades allt hela vägen in i förlossningssalen.

–För mig kändes det som en rolig grej. Det var ett helt nytt format och jag hade egentligen ingen aning om vad som var grejen. Men det kunde ju inte bli som Paradise Hotel, tänkte jag. Det går inte att göra snask av ett gäng preggosar.

Under första säsongen var det hennes kanal som genererade flest visningar.

–Jag bjöd mycket på min växande mage och visade allt väldigt ingående. I början var jag lite ängslig eftersom jag hade bestämt mig för att föda med planerat kejsarsnitt. Det är många som har åsikter om planerade kejsarsnitt, men samtidigt är det inte så många som vet hur det egentligen går till. Med serien ville jag visa exakt hur det är att genomgå ett kejsarsnitt. Jag gjorde ett klipp där jag visade upp ärret efteråt och kamerateamet fick följa med hela vägen in i förlossningssalen.

Efter serien blev Vanja Wikström tillfrågad att starta en egen kanal så att hennes följare skulle ha någonstans att ta vägen.

–Jag hade inte haft en tanke på att starta en egen Youtube-kanal innan dess. Jag visste knappt att det fanns om jag ska vara ärlig.

I dag är hon en del av kanalnätverket United Screens som jobbar med några av de största Youtube-kanalerna i Sverige. Sammanlagt genererar deras 200 kanaler över 70 miljoner visningar i månaden och mer än två miljoner visningar per dag.

När ett klipp visas på Youtube spelas en kort reklamfilm upp. Det är något som ingår i Youtube, även om kanalen inte tillhör ett nätverk. United Screens ser till att reklamen är relevant för innehållet och tittarna på just din kanal, vilket kan generera större reklamintäkter

–Youtube har tidigare varit lite vilda western, folk har snott varandras material och det har varit väldigt okontrollerat. United Screens ser till att allt material jag lägger upp är upphovsrättsskyddat. Det funkar lite som med ett förlag i musikbranschen.

Klippen på Vanja Wikströms kanal produceras på ett så enkelt sätt som möjligt. Allt material filmas av sambon Niklas Malmqvist med en vanlig mobilkamera.

–Det blir überdokumentärt. Vi har inte ens en mikrofon eller en selfie-stick. Min sambo filmar det mesta eftersom han inte tycker lika mycket om att vara framför kameran och jag redigerar allt material själv.

Ser du något problem med att exponera din son på internet?
–Jag och min sambo Niklas har pratat om det väldigt mycket. När vi pratar om det har vi svårt att hitta vad det är som är så farligt med att han är med i bloggen och i Youtube-kanalen. Vi dokumenterar ett extremt vardagligt liv. Det är inte några konstiga saker vi gör. Vi går på babysim, klappar grisar och gör helt vanliga saker.

När hennes son Iggy blir gammal nog att själv ta ställning till om han vill vara med eller inte, så kommer han få bestämma det helt själv. Fram till dess ser Vanja Wikström inte något problem med att lägga upp klipp och bilder på honom så länge det inte är nakenbilder.

–Har man någonsin hört talas om någon som grävt fram gamla bilder eller filmer på någon för att man vill reta den personen? Vi har verkligen försökt tänka på alla bitar och vad är som kan bli jobbigt. Jag tror inte att det är någon som kommer bry sig om de här bilderna i framtiden. Vi lever i ett digitalt samhälle strösslat av bilder. Vi kan inte blunda för det utan måste hitta något som vi själva känner oss bekväma med.

Är du en typisk tv-personlighet?
–Det fina med Youtube är att alla får plats. De som inte är klassiska tv-personligheter hittar sin publik ändå. Det finns ingen programchef som säger vad som funkar, istället är det hela världen som får avgöra det. Jag är helt mig själv framför kameran.

Tidigare har Youtube dominerats av män. Utvecklingen har gått mot en något äldre publik och i dag är det nästan lika många män som kvinnor på Youtube. Vanja Wikström tycker att det nya medielandskapet kan liknas vid de förändringar som skett i musikbranschen.

–Man kan dra en parallell till när musikbranschen släpptes fri och musik började laddas ner på nätet. Det var både bra och dåligt. Du har ingen skivbolagschef eller programdirektör som säger att "den här tjejen ska vi ha" och så ska folket tycka om det. Du kan släppa vad du vill, när du vill, men du har också hela världen som potentiella konkurrenter. På så sätt är det både lättare och svårare att nå ut.

Hur gör man för att nå ut?
– Det enda som består, och som kommer göra det om 50 år till, det är att du ska göra något bra, göra det med hjärtat och ha ett starkt driv. Den kombinationen har alltid varit det som har fått människor att lyckas. Du kan måla världens finaste tavlor, men har du inget driv att visa dem för människor så kommer ingen vilja köpa dem eftersom de inte vet att de existerar.

Vad tror du om framtidens tv-tittande?
– Jag tror att Youtube kommer ta över helt. I USA är Youtube-tittandet mycket större än det linjära tittandet. Vi ser precis samma trend i Europa och i Skandinavien där till och med playkanalernas tittarsiffror har stagnerat. Jag tror att tv helt kommer vara på tittarens villkor. Man kommer kunna välja vad man vill titta på och hur man vill titta på det.

Vanja Wikströms tre bästa tips för att slå på Youtube:

1. Hitta en nisch. Det är hela poängen med Youtube – du kan snöa in på en spindelart och ändå få 10 000 prenumeranter. Man ska inte vara rädd för att nörda ner sig. Om man tittar på de kanaler som är stört så är det precis det som de har gjort. Det är supernischat!

2. Du måste tycka att det är roligt. Det är lite av en klyscha men precis som med mycket annat så inser inte folk hur mycket jobb det ligger bakom en Youtube-kanal. Det måste produceras nya saker och komma kontinuerligt. På Youtube finns världens största möjligheter, men också världens största konkurrens. Om du inte ger tittarna det de vill ha så kommer de försvinna till någon annan kanal på ett kick.

3. Kanalen ska vara interaktiv. Du måste ha en bra kommunikation med dina tittare. Det fina med Youtube är att man skapar innehållet tillsammans med dem. Ta till dig det de säger. Innan man har så många följare så får man testa sig fram. Deras ord är så viktiga!

FAKTA/VANJA WIKSTRÖM
Ålder: 36
Bor: Södermalm.
Uppvuxen: Hässelby. Kuriosa: Jag gick i samma klass som Ken Ring.
Familj: Fästmannen Niklas Malmqvist och sonen Iggy, 7 månader.
Medievanor: Hade en massa innan jag fick barn, nu läser jag mest bloggar.
Tittar på: Aldrig på linjär-tv. Tittar jag på tv är det bara på Play och Youtube
Lyssnar på: Iggys jollrande. Jag har inte lyssnat på en enda skiva sedan han kom, av ren tidsbrist.
Dold talang: Jag är bra på att sjunga. Har tidigare haft en musikkarriär som artist och låtskrivare. Jag har släppt en skiva så den är väl egentligen inte så dold.
Intressen: Mitt jobb. Är en entreprenörssjäl, så att bygga något och se det växa är mitt största intresse.
Karriär i korthet: Har alltid jobbat med egna projekt. Jobbat som journalist i 10 år under tiden jag satsade på en musikkarriär, släppte en skiva 2009, startade företaget GlamMom.se 2011.
Förebild: Folk som vågar. Min mamma är bra på det och därför en stor inspiration.

Susanna Sköld

Ämnen i artikeln:

United ScreensYoutube

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.