Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Helgintervjuer

Viral succé på första försöket

Publicerad: 19 september 2014, 14:50

Katy Beveridge med reklam-medalj.

Katy Beveridges examensarbete på Youtube – "The Bicycle Animation" – blev viral och fick på kort tid över en miljon visningar. För Resumé berättar den prisbelönta art directorn om sitt nya liv i Sverige och hur man skapar en digital succé.


Katy Beveridge växte mestadels upp i Singapore, men skolades som kreatör i London med Blonde som arbetsplats, en byrå nischad på sociala medier. I London träffade hon sin svenska pojkvän och började i samma veva frilansa för Natrium.

– Jag hade hört mycket om Stockholm. Det gör man som digital kreatör. Stockholm är ett mecka, ett landskap för digitala idéer.

Hon gillade atmosfären, flyttade till Stockholm och började på byrån som art director. Natrium samarbetar till stor del med Granath och är byråns digitala arm, men har också egna kunder som Bytbil, Mekonomen och Lemontree.

Vad har överraskat dig mest med att jobba i Sverige?
– Balansen mellan arbete och fritid är fantastisk här. Du ges mycket utrymme vilket är bra för din kreativitet. I London jobbar du ibland till klockan tre på natten och kulturen är mycket hårdare. Jag trodde bilden av svensk design som cool och självsäker var överdriven. Sen kom jag hit och insåg att det stämmer. Det finns ett självförtroende i hur kreatörer tar sig an en idé.

– Företagskulturen är mycket mindre hierarkisk än i London. Du vet att du alltid kan ge input. Det är otroligt befriande att veta att din åsikt alltid blir hörd.

Vad särskiljer svenska kreatörer?
– Det finns en attityd att tala ur skägget här. Folk är väldigt direkta och det gör att man kommer vidare i processen mycket snabbare. Här verkar ingen vara rädd för feedback. Jag gillar när det är högt i tak.

– Eftersom jag inte talar svenska trodde jag att jag inte skulle få bidra på koncept- och strategisidan, men det har inte alls varit ett problem. Det finns inga språkbarriärer.

Hur skiljer sig dialogen med kunden?
– Det är ett mer avspänt förhållande. Med Bytbil åkte vi till Island vilket gjorde att vi fick lära insikt om hela företaget. Det är en av våra större kunder och vi håller på att skapa en stor förändring för dem.

2011 lade Katy Beveridge ut resultatet av sitt examensarbete på Youtube.  "The Bicycle Animation" blev viral och fick på kort tid över en miljon visningar. Filmen som uppmärksammades av flera brittiska branschsajter är en konstnärlig realtidsanimation där tittaren får inblick i hur animation kan skapas med hjälp av ett cykelhjul.

Du är en talang när det kommer till animation och hade säkert många alternativ. Var det naturligt för dig att söka dig till kommunikationsbranschen?
– Min första animation som jag också lade upp på Youtube var "The Bicycle Animation" som blev väldigt viral. Det var en exalterande process. Eftersom det var mitt examensarbete låg sex månader bakom succén, men jag blev ändå förvånad när jag såg spridningen.

– När jag vann priset för YCN (Young Creative Network) skulle jag göra en annons för ett företag. Det var då jag började jobba med koncept där man börjar i produktens kärna och förklarar det på ett väldigt enkelt sätt på 30 sekunder. Idén att vi kan sprida animationer så snabbt just nu, på ett experimentellt sätt, avgjorde mitt val. Mycket av det jag gör finns det ingen plats för i tv-branschen, mitt hantverk är beroende av de digitala plattformarna. Jag kan inte säga att jag är en animatör i hjärtat och har inte tålamodet för allt jobb med detaljer. Det är konceptsidan som tilltalar mig.

Hade du förväntat dig den virala effekten av "The Bicycle Animation"?
– Jag hade gjort mycket research och tittade på flera företag som lyckats få spridning för sitt innehåll för att veta vad som blir delat. Jag ville skapa något som var low-fi, som människor kunde relatera till. Jag hade lagt mycket tid på att lista ut vad som krävdes, men jag hade inte väntat mig den stora effekten.

Vilka aspekter gjorde att filmen blev viral?
– Jag tror att många fick känslan "det här kan jag göra". Jag tror att det måste se relativt enkelt ut att göra. Folk måste kunna relatera till sin verklighet och den riktiga världen. Det var också den mänskliga element; gör du saker med händerna får innehållet ett större värde. Du måste också ha en enkel berättelse i en digital animation. Kombinerar du för mycket att berätta med svåra tekniska lösningar blir det bara en röra av alltihop. Till skillnad från annan animation ville jag att tittarna skulle få ta del av processen.

I vilken utsträckning handlar ditt jobb här om att skapa saker som får spridning?
– Digital marknadsföring har en tuffare och tuffare publik. Du producerar som de inom loppet av en hundradels sekund bestämmer sig för att dela eller ignorera. Det är publiken, konsumenten, som sitter med makten. Jag tror att konsumentens makt skapar ett ökat utrymme för kreativa kampanjer som uppmuntrar människor till dialog snarare än marknadsföring som envägskommunikation.

Vad är din bild av svensk reklam?
– Jag har sett mycket bra svensk reklam, men det var först när jag var på Guldägget i våras som jag insåg hur hög den kreativa höjden var. Den finns en stolthet i den svenska reklambranschen och en öppenhet mot annorlunda lösningar.

– Det finns en bra mix av att göra sitt jobb bra, men också gå ut och umgås. I London är det väldigt hektiskt. Många sena nätter på kontoret. I Sverige har man kommit längre mot en sundare kultur där du tar hand om dig själv. I London känner man ofta att man aldrig kan köpa en lägenhet eller slå sig till ro. I Stockholm kan man ha kakan och äta den. Att bo i stan behöver inte bli hektiskt.

Vilka drömmar vill du uppfylla?
– Jag älskar att experimentera med film och animation. Jag skulle vilja göra något för en större publik. Du kan utbilda dina tittare i saker du finner intressant. Jag vill göra en kortfilm och släppa den på Youtube. Vanligtvis när du gör en kortfilm åker du runt på olika festivaler och kan inte släppa den på nätet förrän du gått varvet runt. Jag tycker det känns gammeldags.

FAKTA/KATY BEVERIDGE
Ålder: 24 år
Bor: På Östermalm
Familj: Pojkvän
Utbildning: Central Saint Martins BA Graphic Design and Moving Image, First Class Honours
Karriär: art director- Natrium, Sweden.  set och animations designer- för Adamsky i Sverige och ImagePartnership i London.  "Technical Teacher"- i animations och konsthistoria vid Central Saint Martins i London. "Content Creator" på Blonde Digital i London.
Intressen: Cykling, löpning, gallerier, utställningar, animation och rörlig bild och Helmut (vår fantastiska hund)
Medievanor: Prenumererar på magasin, läser bloggar. Beroende av Instagram. Läser nyheter på nätet. Följer Youtubekanaler som SBTV och ViceTV med flera.
Saknar i Stockholm: Pubar och pop-up restauranger.
Har bott i: Singapore, Sydkorea, Malaysia, Brunei, och Storbritannien; London and Glasgow
Favorite ad: The Bear and The Hare, Byrå: Adam & Eve DDB, Produktionsbolag: BlinkInk
Lyssnar på: Disclosure, Rudimental, brittisk grime. och Edith Piaf på morgonen.
Läser: Just nu "Thinking, Fast & Slow" av Daniel Kahneman tillsammans med kollegorna på Natrium. "Det är bra, men tungt".

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.