Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Karriärsöndag

Bsmart växte och stod inför ett vägval – flyttade in hos kunderna

Publicerad: 5 April 2020, 07:17

Akram Janzi och Tomas Lestrup

I stället för att växa ut från sina lokaler valde Bsmart att bemanna kundernas produktionsstudios med sina specialister. På så sätt kan bolaget värna och kulturen och samtidigt jobba tightare med uppdragsgivarna.


Ämnen i artikeln:

BsmartProduktionsbolag

Under 2010-talet ställde produktionsbolaget Bsmart om sitt fokus från stillbild till alltmer rörligt och animation. Det utvidgade erbjudandet har inneburit tillväxt och bolaget betraktar sig numera som ett fullservice-produktionsbolag. På fem år har bolaget dubblat personalstyrkan och omsättningen. Tillväxten har drivits av att möta den ökade efterfrågan, att växa har aldrig varit ett självändamål.

För några år sedan stod Bsmart inför ett vägval: skulle de flytta till större lokaler eller växa på annat sätt. Strategin blev flytta in hos kunderna i stället, stanna kvar på Döbelnsgatan och kunna värna företagskulturen.

I dag bemannar bolaget en handfull kunder med cirka tio personer som servar kunderna med foto, retusch och 3D-produktion. Ett sätt att komma närmare uppdragen där Bsmart i dag sköter den dagliga driften av de trognaste kundernas egna studios. På så sätt kan bolaget tillhandahålla sin spets och samtidigt minska den logistiska belastningen.

– Detta gjorde att vi fick utrymme för större produktioner i våra studios, kunde behålla familjekänslan och samtidigt växa, säger grundaren Tomas Lestrup.

Genom att vara exponerade mot inhousebyråer, direktkunder och reklambyråer bedömer Bsmart att de har en bra riskspridning och trots corona-tider går Bsmart mot ytterligare ett rekordår med bokslut 2020-04 med en omsättning närmare 30 miljoner kronor och bibehållen vinstmarginal.

– Vi såg tidigt att digitaliseringen och nätannonseringen innebar att all produktion behöver gå mycket snabbare. Då insåg vi att vi behöver komma närmare våra kunder så de inte förlorade någon tid av att vänta på oss, säger Akram Janzi, vd på Bsmart till Resumé.

Vilka risker ser ni med det här upplägget?
Inga risker alls egentligen, vi ser snarare synergier mellan våra olika studios. Vi kan avlasta varandra, fylla på med annan kompetens om det plötsligt behövs en filmproduktion på en av våra inhouse-studios och lära av varandras misstag för att bli ännu bättre.

Vilken nytta kan ni ha av det här just nu?
Tack vare denna riskspridning ser vi en mindre ekonomisk påverkan på kort sikt. Vi behöver inte sätta in några panikåtgärder och undra efteråt om det var rätt. Dessutom påverkas inte alla samtidigt, de som sitter med E-handelsproduktion är viktigare nu än någonsin för våra kunders fortsatta försäljning när fysiska butiker stänger.

Hur har er verksamhet påverkats av coronaviruset?
– Vi anar en gradvis nedgång som kommer att göra sig kännbar i maj-juni som det ser ut nu. Självklart diskuterar vi just nu korttidspermittering närmare sommaren. Det vore konstigt om vi påstod att vi inte kommer se effekten av detta när hela världen stänger ner. Men för tillfället är vi ännu inte sysslolösa så hela företaget jobbar fortsatt 100 procent.

 

FAKTA/Bsmart

I det senaste bokslutet för det brutna räkenskapsåret 2018/2019 ökar produktionsbolaget Bsmart från drygt 24msek 2018 till närmare 27,5msek 2019-04, samtidigt ökade vinstmarginalen från 12% till 15% under samma period.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

BsmartProduktionsbolag

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.