Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag14.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Karriärsöndag

”Det finns en föreställning i branschen att äldre inte hänger med – så är det inte”

Publicerad: 5 Januari 2020, 08:03

AnnKi Bryhn Jansson började på reklambyrå på 1970-talet. Då hade byråerna utrymme för seniora roller. I dag är det annorlunda. Vilket de flesta förlorar på.


Det har med nyfikenhet att göra. Inte ålder. AnnKi Bryhn Jansson är frilansande planner och strateg och 64 år. En legendar i plannervärlden och ”sjukt nyfiken på samtiden”, enligt Helena Svärd, vd på kommunikationsbyrån Aoki där AnnKi Bryhn Jansson hyr ett skrivbord.

– Vi säger till våra kunder att om de vill ha spjutspets i strategi så har vi det här, berättar Helena Svärd.

Eftertraktad spjutspets. Nyfiken som få. Men trots det håller hon på att trappa ned verksamheten. Och det har inte primärt att göra med att hon närmar sig vad de flesta kallar pensionsålder.

– Det bottnar mest i att det finns en föreställning i den här branschen att är man äldre så hänger man inte med.

– Men så är det inte.

Nej, hon kan inte lyfta fram enskilda händelser med åldersdiskriminering utan det är mer en strömning som finns under ytan. Och det räcker långt att se på byråernas åldersstruktur. Är du över 40 år är du ovanlig. Över 50 en raritet.

AnnKi Bryhn Jansson betonar att hon inte ser sig som ett offer. Det gäller, säger hon, att ta plats och visa att man hänger med trots att många tvivlar. Men det är ändå ett problem att bli äldre på arbetsmarknaden i dag. Framför allt inom kommunikation som har förändrats snabbt de senaste 25 åren. Och en bieffekt av den effektivisering som följer av digitaliseringen är det som vi i dag kallar ålderism. Därtill dopad av ett så fluffigt begrepp som samhälls­utveckling.

Det handlar inte om att det var bättre förr utan mer om att förstå konsekvenser av  en ständig  jakt på effektivisering. När AnnKi Bryhn Jansson började i reklambranschen på en småländsk b2b-byrå i slutet av 1970-talet var det inte alls ovanligt med äldre på byråerna.

– Det var nästan alltid män som hade en mer senior roll som kunde gå in i projekt och stötta.

Erfarna personer som de yngre kunde rådfråga och lära av. På beställarsidan på många marknadsavdelningar, reklambyråer och medieföretag fanns det motsvarande seniorer som ofta kallades strateger. Det öppnade för fler nyanser i både arbete och innehåll.

Sedan kom lean production, slimmade organisationer och resultatansvar ned till varje kvadratdecimeter skrivbordsyta.

– Förr fanns det mer luft i organisationerna vilket gav utrymme för seniora roller. I dag kan du vara äldre, men då förväntas du prestera lika mycket som de yngre. Men man springer inte på alla bollar i dag som 35-åringarna gör.

Även om Helena Svärd påstår motsatsen så känner AnnKi Bryhn Jansson att hon inte är lika intresserad av samtidskultur i dag som tidigare.

– Det kan ju bli lite ytligt.

Men hon imponeras av ungas för­måga att hitta egna lösningar med digitala medier och hur de har järnkoll på samtidens subkulturer. Unga har en viktig roll att spela på byråer. Det är det ingen som tvivlar på. Men forskning visar att arbetsgrupper behöver mångfald (i alla kategorier).

– Erfarenhet är en viktig sak. Möjligheten att kunna spegla fler målgrupper än den egna. Men i dag är marknads­föringen ofta väldigt stereotyp med lyckliga unga människor och lyckliga unga familjer. Det är ett problem.

Erfarenhet gör inte bara nytta när marknadsinsikterna ska mejslas fram. Helena Svärd berättar om hur unga kunder uppskattar när AnnKi Bryhn Jansson är med på möten.

– Uppdragsgivare kan uppleva det som provocerande med en alltför ung strateg som har svar på allt. AnnKi har inget behov av att använda vassa armbågar utan är trygg i sig själv. Hon har ett bredare perspektiv som gör att vi i stället kan vara nyanserade och visa på olika vägval för kunden.

AnnKi Bryhn Jansson tar ibland uppdraget som mentor till unga på väg in i branschen. Och hennes råd till dem sammanfaller med det hon själv lever efter.

– Var nyfiken. Tappa aldrig intresset för andra infallsvinklar än de som kan verka givna.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.