Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag14.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Karriärsöndag

”Det skulle betyda döden för verksamheten om alla vore som jag”

Publicerad: 5 Oktober 2018, 17:40

Marta Karlqvist.

Foto: Hampus Marcussen

Cohn & Wolfe-veteranen Marta Karlqvist liknar sig själv vid ett ånglok. Hennes personlighet har räddat byrån, men också fått henne att ta förhastade beslut. Därför ser hon nu till att både vårda sin personlighet – och att komplettera den.


Ämnen i artikeln:

Marta KarlqvistCohn & Wolfe

"Människorna runt dig bör inte vara som du"

Tre individer kikar försynt fram bakom datorskärmar. "Här är vi" utbrister en, "hej hej!"

Marta Karlqvist är ny vd för den färska byråkonstellationen Burson Cohn & Wolfe. Efter att ha presenterat en trio av tillskott från Burson Marsteller rör hon sig förbi flyttkartonger mot ett mer avskilt rum.

Hon erkänner att hon har varit osäker på hur väl de två personalstyrkorna matchar.

– Jag har tidigare upplevt stämningen på Burson som lite... tyst och 'corpig'. Här är vi mer bullriga. Även om jag nu märkt att skillnaderna är mindre än jag trott.

Men det är kanske inte så dumt ändå med tanke på Karlqvists käpphäst – att man bör omge sig av människor som är olik en själv. För egen del är hon impulsiv och ångar på till den grad att "det skulle betyda döden för verksamheten" om alla vore som henne.

Som när hon en vårdag 2006 träffade Bite Communications globala vd. Karlqvist hade lyft Stockholmfilialen till nya höjder och chefen kom därför med ett förslag: "Kan du tänka dig att göra samma med Bite i New York?" Karlqvist dröjde inte med svaret: "Absolut!" Beslutet kom dock som en överraskning för hennes sambo.

– Det var kanske inte helt idealiskt att inte kolla med honom först.

Lyckligtvis har hon Lennart Håkansson vid sin sida, seniorkonsult på Cohn & Wolfe. Han är hennes raka motsats, "en samlad, strukturerad och stabil farbror".

– Vi är som skönheten och odjuret, säger Håkansson själv, som kikar in vid dörrposten.

– Frågan är bara vem som är vem!

"Var snäll"

Den allra viktigaste aspekten i en byråkultur är snällhet, menar Karlqvist, som dessutom har goda skäl att tycka så. För hon har varit med om elakheter. När hon gick i skolan i Uppsala var hon utfryst. Hon vet än i dag inte varför. Kanske betraktades hon som en udda figur som kom med "lantbussen" från bondbyn Forkarby? Kanske berodde det på "flickors tendens att gå i par"? Själv hade hon aldrig någon bästis.

– Jag växte upp på 70-talet då alla skulle leka Abba. Jag minns att tjejerna låtsades vara Agnetha eftersom hon var så blond och snygg. Jag sa att jag var Frida, endast i hopp om att få vara med och leka.

Hon har sett samma mönster i arbetslivet, även på Cohn & Wolfe. Därför är hon extra angelägen att skapa en schysst byråkultur.

– Snällhet är den absolut viktigaste egenskapen. Här hjälps vi åt. Här snackar vi inte skit om varandra.

"Våga fatta beslut"

När Marta Karlqvist kom in i bilden, 2010, var Cohn & Wolfe illa ute. Omsättningen på dryga 21 miljoner kronor led av ett negativt rörelseresultat om 5 miljoner.

– Byrån blödde pengar.

Hon blev tvungen att sparka folk, och då kom hennes ångande personlighet väl till hands.

– Vi behövde fatta beslut, även om de påverkade människors liv. Personen som sitter framför dig blir förbannad och vill inte se en för resten av livet, och jag har full förståelse för det. Allt jag kan göra är att sköta det med respekt.

Modet att rensa i leden gjorde att byrån kunde leva kvar. Hon fick verksamheten på fötterna, och de senaste åren har trenden pekat åt rätt håll.

– Det här handlar om att ha en livskraftig verksamhet. Vågar man inte ta beslut så kommer man inte framåt.

"Kunden har inte alltid rätt"

"Vi vill ha ett pressmeddelande" säger kunden. "Absolut, vi fixar det", svarar konsulten.

– Fel! invänder Marta Karlqvist.

– Konsulter är inte ordermottagare. De är kunniga rådgivare som tar betalt för rekommendationer. Då har man en skyldighet att åtminstone försöka testa sin idé.

I New Yorks komplexa organisationer var ovanstående vanligt förekommande, berättar Karlqvist.

– "Ju fler pressklipp jag gör, desto närmare kommer jag en löneförhöjning". Sådan var inställningen, eftersom de hade begränsat inflytande på budgeten. På världens tuffaste pr-marknad – den svenska – kommer du dock inte långt på att vara en utförare. Här måste du göra affärer på riktigt.

"Ha tvåminutersfördröjning på mejlen"

En kollega till Karlqvist skickade för några år sedan iväg en inbjudan till årets kundfest när hon insåg sitt misstag: precis alla stod med i adressraden, medier, kunder och eventuella kunder. Trots mångas önskan att ligga lågt med samarbeten.

Det hela hade kunnat undvikas om hon hade använt Karlqvists knep, en inställning som gör att mejl skickas först två minuter efter att man tryckt på knappen.

– Som impulsiv person har jag oräkneligt många gånger skickat mejl till fel personer eller utan bilagan. Det är världens bästa trick, som har räddat mig så många gånger.

Fakta / Om Marta Karlqvist

Ålder: 46 år.
Bor: Vasastan, Stockholm.
Familj: Sambo och två barn.
Tjänar: 2 miljoner kronor.
Karriär & utbildning: Bland annat American River College och Uppsala Universitet. MCI, American Airlines, Bite och C&W (+Axicom).
Medievanor: Böcker. Pushnyheter i mobilen. Branschpress. Ser väldigt lite på tv, men då helst dokumentärer om rymden eller Real Housewives of Beverly Hills.
Inspireras av: Richard Branson, Cristina Stenbeck, och min f.d. svenskalärare Håkan Nesser.
Aktuell: Ny vd för BCW.

Mårten Färlin

Ämnen i artikeln:

Marta KarlqvistCohn & Wolfe

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.