Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag07.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Karriärsöndag

Digitalisera och bli glad

Publicerad: 22 Mars 2020, 07:39

Anders Welin, Bohmans Nätverk

Rekryteringsbolaget Bohmans Nätverk har frågat marknads- kommunikationsavdelningar hur långt de kommit i sin digitalisering och hur kul det är på jobbet. Och det finns en korrelation mellan svaren.


Ämnen i artikeln:

Bohmans NätverkDigitalisering

600 chefer och nyckelpersoner på, enligt Bohmans Nätverks definition, Sveriges ledande kommunikations- och marknadsavdelningar har svarat på frågor hur långt de kommit i digitaliseringen. Utvecklingstrappan har delats upp i sex nivåer från ”motsträvig” till ”innovativ och anpassningsbar”. 

Enligt svaren har 15 procent nått den högsta nivån. Det är främst inom e-handel, telekom, bank– och finans som kommit långt med sin digitalisering. 

– Vi hade förväntat oss att retail, men framför allt FMCG och sällansköpsvaror, skulle ha kommit längre i sin digitaliseringsprocess, säger Anders Welin, ansvarig för undersökningen.  

Men det är naturligtvis en flytande skala och 45 procent ligger på de tre översta stegen i digitaliseringsprocessen. 

– Många är på god väg men inte så många som vi trodde innan vi gjorde undersökningen. 

Utgångspunkten för hela undersökningen är att digitaliseringen är ofrånkomlig och absolut nödvändig. 

– Rent krasst är det så. De bolag som inte kommit tillräckligt långt kommer att få det tuffare när de utmanas av nya digitala och innovativa bolag. Men visst finns det risker om man fokuserar för kortsiktigt, och endast investerar i de digitala verktyg och processer som mestadels har en taktisk bäring.

Med bakgrund från en Gallupstudie, som visar att engagemang och arbetsglädje ger bättre lönsamhet, har Bohamns Nätverk frågat de 600 personerna om ”hur kul de har på jobbet en vanlig vardag”. Resultatet är slående. De företag som kommit längst i digitaliseringen har 15 procent högre engagemangsnivå och 33 procent högre arbetsglädje än genomsnittet.  

Så här långt har marknads- och kommunikationsavdelningarna kommit i digitaliseringen (andel inom parentes).

Fas 1) Motsträvig: Företaget är processdrivet och arbetar endast inom sin egen bekvämlighetszon. (9 procent) 

Fas 2) Medveten: Digitala lösningar testas för att förbättra och stärka specifika processer och träffpunkter. (30 procent)

Fas 3) Formaliserad: Testning blir till medveten process i arbetet och nya, modiga initiativ börjar tas vilket driver upp den digitala agendan till ledningsnivå. (14 procent)

Fas 4) Strategisk: Enheter inom företaget jobbar integrerat och bidrar gemensamt till att sätta agendan för digitalisering. (17 procent)

Fas 5) Konvergerad: Strategiska och operativa processer vävs ihop med affärs- och kundmål. Ny infrastruktur och organisation sätts på plats, där företagets avdelningar går från att arbeta i silos till mer tvärfunktionellt. (13 procent)

Fas 6) Innovativ och anpassningsbar: Organisatorisk acceptans för att förändring är konstant har etablerats, och företaget kan snabbt identifiera, testa och skala upp nya möjligheter. (15 procent)

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.