Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag14.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Karriärsöndag

Facebookgrupp ska hjälpa kvinnor i karriären

Publicerad: 16 Februari 2020, 08:07

Lovisa van der Schoot

Lovisa van der Schoot såg #metoo skapa en diskussion om orättvisor inom kommunikationsbranschen som sedan försvann. Facebookgruppen ”Kvinnor inom Kommunikation” ska bli det forum för kvinnor hon har saknat.


Ämnen i artikeln:

Jämställdhet

I november förra året gjorde Resumé en omfattande kartläggning över könsbalansen på ledande positioner i den svenska kommunikationsbranschen. På 43 av landets större byråer hade sju en kvinnlig creative director, vilket var i nivå med den senaste kartläggningen som Resumé genomförde våren 2017. 16  procent av de kreativa cheferna är kvinnor eller nästan 1 av 6. När det kommer till vd-posten är siffran mer balanserad. 17 av 55 byråerna i kartläggningen hade en kvinnlig vd, vilket ger en andel på cirka 31 procent, jämfört med 22,5 procent 2017.

– Jag tycker det är en skrämmande låg siffra. Jag skulle vilja borra ner mig ytterligare i orsakerna till att det ser ut så här. Vi behöver vara på de här frågorna eftersom det är en konkurrensfördel, sade Komms ordförande Helena Westin då.

Lovisa van der Schoot
är konsult på Assefa Communication, men har en bakgrund inom försäljning och har sett att det finns nätverk för kvinnor inom olika yrkesgrupper, en utgångspunkt för att diskutera problem, skapa ett nätverk och få rådgivning i olika arbetsrelaterade frågor.

Just obalansen mellan könen på ledande positioner i Byråsverige var en orättvisa hon ville bidra till att motarbeta. Hon upplevde också personligen en frustration efter att metoo-uppropet #sistabriefen och att frågorna kring strukturella orättvisor mellan könen i kommunikationsbranschen.

– Det blåste upp och sedan blev det väldigt tyst, liksom i många andra branscher. Trots att det uppenbart finns ett behov att driva de här frågorna. Genom att skapa ett slutet sammanhang är folk mer villiga att vara öppna och dela med sig av sina erfarenheter. Lite som ”Heja livet”, säger Lovisa van der Schoot vars långsiktiga mål med gruppen är att bygga på med mentorsprogram mellan erfarna och nya kvinnor i branschen.

Facebookgruppen ”Kvinnor inom Kommunikation” har på några veckor fått över 1000 medlemmar. Här diskuteras frågor som hur man bygger Linkedin-profilen, löneskillnader, ledarskap och andra erfarenheter. Nästa steg för Lovisa van der Schoot blir att samla ihop medlemmarna till en stor After Work för att bygga vidare initiativet.

– Det handlar inte om att hänga ut manliga chefer, snarare att det behövs en grupp för att diskutera andra typer av sakfrågor inom områden där det inte finns några tydliga riktlinjer.

Lovisa van der Schoot gick ut Berghs 2018 och hanterar Facebooksidan vid sidan av sitt jobb som projektledare på pr-byrån, i takt med att gruppen har växt har hon tagit in administratörer.

– En sådan fråga som könsbalans är väldigt viktig om man jobbar mot kunder som vill bredda sin kommunikation, på min arbetsplats har vi det omvända problemet, med åtta tjejer och en kille. Men mångfald är så klart bredare än så och jag tycker att många kunder har insikt om att vi behöver göra någonting åt det här. Inte minst hållbarhetsfrågan har blivit en väckarklocka.

Vilka frågor på temat kvinnor inom kommunikation anser du är viktigast?
– Lönefrågan, kvinnor på ledande positioner och på marknadsavdelningarna. För en kvinna är det i dag lite diffust för vad som förväntas om man vill ta steg i karriären och hur man gör för att få samma villkor som män på samma positioner. Självklart jämställdhetsfrågan i stort superviktig, men det är ett ännu större samhällsproblem som sträcker sig långt utanför kommunikationsbranschen.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Jämställdhet

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.