Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag25.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Karriärsöndag

Fick ansökningar från 800 programmerare med kodad rekryteringskampanj

Publicerad: 1 Februari 2020, 22:25

Johan Löf Cervin anser att det har blivit svårare och svårare att nå programmerare, men den aktuella tunnelbanekampanjen hittade rätt.

Foto: Petra Axelsson / Kampanjbild

Hur når man en målgrupp av kandidater som gör allt för att inte nås, på en arbetsmarknad där alla vill ha dem? För Resumé berättar it-företaget Multisofts HR-chef Johan Löf Cervin om hur man fick in ansökningar motsvarande tre år – på tre veckor – med en programmeringsutmaning i tunnelbanan.


Multisofts uppdrag växer med automatiseringen. Under 2020 ska de rekrytera 30 programmerare i en tid där systemutvecklare är en extrem bristvara, kompetensen är hårdvaluta när bolagen ska leta sätt att effektivisera sina organisationer.

I den nyligen publicerade Konjunkturbarometern uppgav 50 procent av börsbolagen att de inte kan växa i den takt de önskar till följd av bristen på systemutvecklare. Multisofts HR-chef Johan Löf Cervin som varit rekryterare i it-branschen under 12 år upplever att problemet blir värre för varje år.

– Det har krävts ständiga kanalbyten, från traditionella medier till riktad reklam i sociala medier och head hunting. Målgruppen har också blivit betydligt svårare att nå på senare år tack vare att de installerar adblockers, de tar bort sina telefonnummer från nummerupplysningssajter, de tillåter inte cookies, de behöver inte aktivt söka jobb. De är rentav trötta på att bli uppassade av rekryterare och jag förstår dem. De får jobb genom kontakter och rekommendationer och vill inte nås av reklam, säger Johan Löf Cervin som har ansvaret att lösa rekryteringen till Resumé.

Multisoft grundades 1995 och hjälper tillsammans med sina kunder, däribland Ving, Ica och Volvo, till med att se över organisationerna och ser vilka processer som kan automatiseras, därifrån tar de fram anpassade systemlösningar för att kunderna ska spara tid. Under senaste räkenskapsåret växte bolagets intäkter med 25 procent till 93 miljoner kronor rörelsemarginalen skrevs till nära 20 procent med ett resultat (EBIT) på 18,5 miljoner kronor.

Insikten med rekryteringskampanjen som gick upp strax innan årsskiftet (januari är tillsammans med september) en månad då många letar efter nytt jobb var att programmerare tar tunnelbanan till jobbet. En yta där de kunde fånga den kräsna målgruppens uppmärksamhet, men bara med rätt budskap och tonalitet.

– Den konventionella inifrån-lösningen ”här är vi” är otänkbar, de ser sånt hela tiden och det ger inget mervärde. Vi utgick från att de älskar problem. Om man inte älskar tankenötter är man inte rätt person för jobbet. Lösningen är därför ett sätt att göra dem nyfikna och aktivt vilja ta reda på mer.

– För att inte exkludera någon gällde det att skapa ett programmeringsproblem med rätt svårighetsgrad. Ett problem som attraherar signalerar intelligens och smartess, men samtidigt inte får vara för svår. Det ska kunna lösas över en tunnelbaneresa, antingen i huvudet eller i telefonen.

Hur relevant var annonsen i relation till de utmaningar som kandidaterna kommer att ställas inför hos er?
– Den är inte tillräckligt svår, vi gör programmeringstester för de som söker jobbet. Vi tror inte att du behöver kunna ett visst språk, det handlar mer om att ha ett mindset av att vara problemlösare. Vi är ute efter ett råmaterial och det tror jag att vi kan fånga här.

Problemet skapades av utvecklaren Edvin Lundberg som till på fritiden är tävlingsprogrammerare. Hans idé vann i konkurrens med tio andra i en intern omröstning. Inte minst eftersom det fanns ett så kallat påskägg i annonsen  – den matematiska gåtan Collatz conjecture.

– Det är ett problem som målgruppen är bekant med. Det tillför ett extra mervärde där de kan känna sig stolta.

Resultatet är att Multisoft med tunnebanekampanjen fick ihop tre års ansökningar på tre veckor till en 28/del av kostnaden jämfört med ordinarie rekryteringskampanjer. 27 500 klarade utmaningen, 40 000 misslyckades. Även de som hade fel svar fick mer information om verksamheten 854 personer sökte jobbet.

Vad misslyckas många med när det kommer till den här typen av rekryteringskampanjer?
– Att mata på med ett inifrån-utformat budskap som inte tilltalar målgruppen.

– Jag kan inspireras av Googles förmåga att skapa snackisar, men de har så klart helt andra förutsättningar. Vårt största problem innan är att vi har varit tragiskt osynliga. I en global undersökning (Great place to work) utsågs vi 2019 till 20:e bästa arbetsplats i Europa bland medelstora företag. Det räcker inte även om vi kommunicerar detta i annonseringen. Det här hade mycket större effekt. Just eftersom det var en oväntad lösning där vi hittade ett innovativt sätt att prata samma språk som dem.

För att kompensera it-jättarnas fördelar satsar Multisoft på att skapa en communitykänsla. Få personer att stanna på arbetsplatsen och skapa långvariga kundrelationer.  Två tredjedelar av alla som sökt sig till företaget kommer från rekommendationer eller fysiska möten på arbetsmarknadsdagar.

Hur följer ni upp den data ni samlat på er genom kampanjperioden?
– Vi använder konverteringsdatan enligt GDPR vilket begränsar vår tidscykel att nå dem. Vi försöker få dem att dela med sig av information. Inledningsvis extremt lite information, i nästa steg mest kring hur deras nuvarande arbetssituation ser ut. Alla blir kontaktade, senast i februari.

HR-chefen berättar att kampanjen också slagit brett och bland annat diskuterats i amerikanska programmerarforum sedan en amerikan fotade kampanjen och lade ut på Linkedin.

Att du inte själv kan programmera, blir det någonsin ett problem?
– Egentligen inte eftersom jag jobbar utifrån en övergripande konceptuell nivå, men det hade aldrig varit en nackdel i fall jag hade kunnat programmera. 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.