Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag25.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Karriärsöndag

Garbergs copy rankad som tvåa i världen

Publicerad: 26 Januari 2020, 07:00

Fredrik Sundqvist.

Foto: Pressbild

Fredrik Sundqvist på Garbergs har lyckats kvala in på andraplatsen på Best Ads lista över världens mest kreativa copywriters. För Resumé berättar han vilka jobb han är mest stolt över, hur hans yrkesroll utvecklas de senaste åren – och vilken copywriter han själv ser upp till.


Ämnen i artikeln:

CopywriterRambollBarncancerfondenÅkestam HolstST1Garbergs

Varje år sammanställer Best Ads, Asiens största tidning om marknadsföring, en lista över världens mest kreativa byråer och kreatörer. I den senaste upplagan av listan lyckas svenska Stendahls hamna på plats tio tillsammans med Wieden + Kennedy Portland samt tyska Serviceplan. Samtidigt hamnar byråns Martin Cedergren på åttonde plats på executive creative director-listan och regissören Andreas Nilsson på Biscuit i topp på listan över regissörer. 

Även Garbergs lyckas ta två platser på listan, när John Lundquist Coey hamnar på sjätte plats över världens mest kreativa art directors och Fredrik Sundqvist tar en andraplats på listan över världens mest kreativa copywriters. 

Under året har han varit med och lanserat Barncancerfondens nya koncept ”Barn och cancer hör inte ihop”. Ett av de jobb som bidrog till placeringen är helsidesannonsen för Barncancerfonden som symboliskt delar ordet i två kolumner, som vann andraplatsen i senaste omgången av Resumés tävling Månadens kampanj

LÄS MER: ”Barn och cancer hör inte ihop” – här är Barncancerfondens nya koncept 

Bland jobbet finns också filmerna för drivmedelsföretaget St1 som senare ställdes ut som videokonst under internationella konstfestivalen i Venedig. Han har också varit med och utvecklat det projektet Happy Commuter tillsammans med Ramboll, en tjänst som i realtid räknar fram de renaste luftvägarna i stan.

– Det är förstås väldigt kul, särskilt med tanke på hur just Best Ads är uppbyggt, här premieras du som konsekvent producerar bra saker. Det räcker inte att göra ett enda bra jobb, säger Fredrik Sundqvist till Resumé om placeringen. 

Vilka jobb som du gjort under året är du mest stolt över?
– Varje uppdrag kräver sin lösning. Det jag är mest stolt över är faktiskt att jag under året har fått visa på en bredd, tillsammans med St1 har vi gjort filmer som senare ställdes ut som konst i Venedig, tillsammans med Ramboll har vi vävt ihop kommunikation med data och skapat en innovativ tjänst som räknar fram renaste luftvägarna och tillsammans med Barncancerfonden har vi skapat ett integrerat koncept med oändliga möjligheter att hitta på nya kreativa lösningar.

”Det har lärt mig att ordlekar kan användas till mer än att bara locka skratt”

Konceptet ”Barn och cancer hör inte ihop” blev väldigt hyllat av juryn i Månadens print – berätta lite om hur ni jobbade fram det?
– Som alltid kommer de bästa lösningarna utifrån ett nära samarbete med uppdragsgivaren. Första gången vi träffade Barncancerfonden pratade vi om hur vidrig sjukdomen är och att det är ett ord som inte ens borde finnas. När vi kom tillbaka till byrån hade vi alla i arbetsgruppen gjort samma mentala notering, därifrån började vi arbeta fram ”Barn och cancer hör inte ihop”. Det är fantastiskt att se kraften i ett koncept, redan första veckan ökade insamlingen med över 400 procent.

Lärde du dig något nytt om copwriting av det jobbet?
– Senaste åren har det varit mycket fokus på anpassad och riktad kommunikation där rätt erbjudande når rätt person vid exakt rätt tidpunkt – samtidigt som forskningen visar på vikten av emotionella värden. Uppdraget för Barncancerfonden låter mig fokusera på att väcka känslor och det kan just nu kännas som en pånyttfödelse för mig. Det har också lärt mig att ordlekar kan användas till mer än att bara locka skratt.

LÄS MER: Copywriter – ett yrke i förändring: ”Äger inte varumärkets röst längre”

Hur skulle du beskriva hur copy-rollen har utvecklats under de senaste åren?
– Det har varit mycket fokus på tekniska lösningar, något jag själv anammat och gillat, men forskningen har varit tydlig med att det inte alltid har bidragit till starkare varumärkesbyggande. Jag tycker att det är bra att vi i dag är tillbaka till att vårt huvudsakliga uppdrag är att berätta ett varumärkes värde och nytta på ett emotionellt sätt. Ett gediget hantverk. 

Vilka är dina största utmaningar som copy i dag?
– Att låtsas kunna skriva lika bra på engelska som svenska. Annars känns det mesta rätt enkelt just nu. Jag är på en byrå som under 30 år byggt starka varumärken och som verkligen tror på kraften i kreativitet, vi har dessutom en kultur som är skapt för kreativt arbete. Jag kan helt och hållet fokusera på att hitta lösningar på våra uppdragsgivares utmaningar. 

Vilka copywriters inspireras du själv av?
– Jag tycker om och inspireras av kreatörer som visar att de kan göra bra saker oavsett vilken byrå de är på, oavsett vilken uppdragsgivare de har och oavsett vilken arbetsgrupp de råkar vara i just nu. Här på Garbergs har jag flera förebilder som under många år visat på just det. Ska jag nämna någon utanför egna byrån så skulle jag vilja säga Petter Nylind på Åkestam Holst, han tycks få fram bra saker oavsett förutsättningar. 

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.