Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag25.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Karriärsöndag

Greys art director tar upp miljökampen – med musikalisk aktivism

Publicerad: 9 Februari 2020, 07:00

I videon till den kommande singeln ”Fozilla” kämpar David Andréas mot det fossila beroende han själv känner sig fångad i och ger sig ut på jakt efter ”monstret” som måste besegras för att rädda planeten ”and the human condition”

Foto: Pressbild

David Andréas, art director på Grey Gothenburg, kombinerar pappaledigheten med musikprojektet ”Climate X-Press”. Med initiativet vill han generera konstruktiv energi för en hållbar framtid och göra klimatomställningen till en fest.


Ämnen i artikeln:

GreyKlimatkrisen

Till vardags är David Andréas art director på Grey Gothenburg men har en karriär som musiker i bagaget. Musiken och låtskrivandet finns fortsatt i hans liv som en passion vid sidan av reklamjobbet. När han gick på pappaledighet för några månader sedan förvandlades musikintresset till ett medel för någonting större – klimatomställningen.  

I februari släpps den fjärde singeln ”Fozilla” från kommande albumet ”Hope 2030”, som är en del av vad David Andreas kallar för sitt ”klimatkamps-pop-projekt”. Med projektet, som går under namnet ”Climate X-Press”, vill han göra den livsviktiga klimatomställningen till en fest och dela funderingar kring en hållbar livsstil. 

Han beskriver hur han för cirka ett år sedan tittade i sin musikaliska katalog i samband med hur insikten om hur det står till med miljön var större än någonsin. Både tack vare genomslag för nya forskningsrön och Greta Thunbergs kraftfulla rörelse Fridays for Future. 

– Jag kände att jag var tänd på att skriva om något som engagerar mig, att uttrycka mig temamässigt kring miljön och dela mina tankar om det. Jag fick ett slags momentum under året och skrev av mig. Därefter tonsatte jag texterna influerat av lika delar Prince-osande 80-talspop och framtiden, säger David Andréas till Resumé. 

LÄS MER: Hållbarhetskampanjerna som brutit ny mark  

”Climate X-Press” har hittills blivit omskrivet i bland annat Nöjesguiden och Djungeltrumman. David Andréas har tagit med sig sina reklamerfarenheter in i projektet, vilket enligt honom har gjort det annorlunda från tidigare musikprojekt. 

– Jag har förpackat det lite på samma sätt som vi gör med projekt på byrån, och uttryckt mig med grafik och videos. För varje singel går jag in i olika karaktärer och konceptualiserar den med en aktion.

I kommande ”Fozilla” kämpar David Andréas mot det fossila beroende han själv känner sig fångad i och ger sig ut på jakt efter ”monstret” som måste besegras för att rädda planeten ”and the human condition”. Musikvideon är inspelad under en aktion där han iförd camouflage, bandana och gitarr spelar låten i ett antal montrar på Göteborgs Bilmässa. 

Låten ”Eco Mode” fungerar som en nudgingkampanj där David Andréas på ett klimataktivistiskt sätt vill få människor att fundera över alternativa transportvägar till jobbet. Det gjorde han genom att spela en hård parkeringsvakt som lappade bilar på Göteborgs gator med upplysningar om vilka alternativ det finns att ta till bilen. Tidigare singlar har kretsat kring en köpfri jul i ”I Give U Nothing But Love 4 X-MAS”, där David Andreas spelar trött tomte och vill släppa jultomten fri.

”Det handlar mer om att genera kreativ och konstruktiv energi för en hållbar framtid”

Inför den första singeln ”Climate X-Press” fick han licens från FN att använda och sampla ett tal som Fijis egen Greta Thunberg, 10-åriga Timoci Naulusala, höll inför världens ledare under klimatmötet COP23 i Bonn 2017.

– Musik kommer inte rädda klimatet på det sätt som politiska beslut, internationella överenskommelser och regleringar kan. Men jag vet att musik inspirerar och motiverar så nu tog jag möjligheten att uttrycka mig kreativt kring klimatförändringarna. Jag har ett barn på åtta månader, det gör klimatet angeläget på ett nytt sätt.

På Grey Gothenburg säger David Andréas att han har haft fömånen att jobba i hållbarhetsprojekt med flertal kunder och dessförinnan för Göteborgsmodemärket Velour, som tog fram världens första Svanenmärkta jeans. Samtidigt ser han reklambranschen som en motor för hela det system som måste ställa om, vilket har skapat ett dilemma för honom i musikaktivismen. David Andréas anser att byråerna har ett ansvar att stötta klimatomställningen.  

– Det finns mycket greenwash i reklambranschen, säger han.  

LÄS MER: Futerras vd till att byråerna ska vakna: ”Vi använder kreativiteten till att köra planeten i botten” 

Som positiva exempel lyfter David Andréas de svenska byråer som gått ut med att de ska bli CO2-neutrala och tidningen ETC som valt att sluta med fossila annonser. 

– Jag tror att vi på byråerna kan göra en jättestor skillnad eftersom vi har samtal med vd:ar och marknadsavdelningar. Vi måste våga ställa lite obekväma frågor och genomlysa vad kunden faktiskt gör. Jag tror ingen vill lura konsumenterna med sin reklam. 

David Andréas ser det existentiella problem som klimatförändringarna gett upphov till som ett paradigmskifte för reklambranschen. 

– Det är en väldigt spännande tid att jobba med reklam. Jag har jobbat med att generera ett ökat konsumerande och nu försöker jag hitta en typ av broms, eller i alla fall en nyansering för hur och vad vi konsumerar.

Vad har du för målsättning med projektet?
– Jag ser fram mot fler uttryck inom film, musik, konst och även ”reklam” som behandlar ämnet, inspirerar och aktiverar. Det finns flera artister från Bille Eilish, Fatboy Slim och Weeping Willows som tar strid för klimatet på sociala medier. Och det finns en stark rörelse och hopp med den. Målsättningen med det här projektet är att inspirera fler att engagera sig i klimatarbete utan att känna skam. Det handlar mer om att genera kreativ och konstruktiv energi för en hållbar framtid. Att inspirera till att göra klimatomställningen till en fest tillsammans.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Ämnen i artikeln:

GreyKlimatkrisen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.