Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Karriärsöndag

I fablernas värld – animationsstudion som satsar allt på djuren

Publicerad: 8 Mars 2020, 07:00

Med hjälp av ett digitalt zoo och sitt platsoberoende sätt att jobba har Fablefx hittat ett eget hörn av den konkurrensutsatta animationsbranschen.


Ämnen i artikeln:

Fablefx

Det är grådaskig januarimorgon på Södermalm i Stockholm. Kontoret på Östgötagatan är sparsmakat och under den närmsta halvtimmen fortsätter medarbetarna att droppa in, den första kaffekoppen har ännu inte riktigt startat arbetsdagen. Mejlkorgar scannas och det utbyts inte fler trevligheter än nödvändigt. Här på kontoret sitter Fablefx, världens enda CGI och VFX-bolag som helt riktat in sig på att animera djur för reklam- och långfilm. Isbjörnar som dansar, nästintill romantiska vildsvin och tai chi-kunniga pandor. Vd:n Kaj Steveman, tidigare kreativ chef på Fido film, hälsar välkommen. Tillsammans med Janak Thakker och Anders Freij var det han som för fem år sedan grundade bolaget. Idén om hur han ville jobba kom egentligen före inriktningen på djur. Kaj Steveman hade varit i Los Angeles och träffat bolag som jobbade platsoberoende via molnet och därmed slapp bindas av geografiskt begränsad kompetens.

– Det är lättare att hitta hungriga artister utanför ens egna dörrar än att jobba med ett fast team. Med det här upplägget kan vi välja de absolut bästa för varje projekt och behövs det kan vi vara ett team på 50 pers, säger Kaj Steveman.

 

Det delvis egensnickrade molnsystemet gör att medarbetarna och frilansar kan jobba från så spridda platser som Sydkorea, Malaysia, Kanada, Oslo och Bulgarien. Och så coreteamet på Östgötagatan. Inledningsvis var det de själva som fick jaga fatt på talangerna. Lusläsa arbetsgrupper för att se vem som gjort vad bra. I dag har de jobbat upp ett så pass starkt rykte i det förhållandevis tighta community som är VFX-branschen att de får ansökningar från hela världen.

– De flesta artister är extremt projektdrivna och de mest seniora är nog de som är mest sugna på att jobba på det platsoberoende sätt som vi gör, säger Kaj Steveman.

Att fokusera på djuren kom därefter. Duktiga VFX-bolag finns det gott om, men inget som bara tar fram digitala djur. Sånt kommer man ihåg om man hört talas om det. Att se halvtaskigt animerade djur kan dessutom bidra till en uncanny valley-känsla, den känslan av obehag som infinner sig när vi ser någonting människolikt men som tydligt inte är mänskligt. Redan under tiden på Fido, som sedan dess fusionerats med två andra bolag och blivit ”Goodbye Kansas”, hade det jobbat mycket med animering av djur. 

– Alla vet hur både människor och katter ser ut, det är därför de är bland det svåraste att lyckas med digitalt. Är det någonting som är lite ”off”, som att ögonen är lite för stora, ser folk att det inte är en riktig katt eller människa, säger Janak Thakker.

Att få fram så naturtrogna muskler, päls och ögon som möjligt kan ta uppemot en månad. Affärsidén bygger på Fablefx digitala zoo. I det digitala zooet har bolaget tagit fram allsköns digitala djur som kunder, vilka kan vara både byråer och produktionsbolag, kan ”hyra” för specifika produktioner. Finns inte djuret som efterfrågas kan Fablefx rabatteras arbetet med upp till halva kostnaden, förutsatt att det får ta plats i bolagets zoo.

– Vissa tänker nog att ett animerat djur är mer kostsamt än ett riktigt men det stämmer inte alltid. Även om du ska ha med en hund i två scener kan man bli stående i fem timmar och vänta på att hunden ska göra ungefär som man vill. Det problemet har man inte med de animerade djuren, säger Kaj Steveman.

Att Kaj Steveman och Thomas Deutschmann sedan tiden på Fido hade ett brett kontaktnät på den tyska marknaden skadade inte. Inte heller att Thomas Deutschmann talar tyska. Idag kommer 90 procent av omsättningen från internationella projekt.

– Hur många svenska reklamfilmer där det finns ett sjukt stort behov av ett animerat djur produceras per år? Frågar sig Thomas Deutschmann, executive producer på bolaget och nyss hemkommen från kundbesök i Ho chi minh city. Vi måste finnas över hela världen!

– I första hand är det en relationsdriven bransch, ibland till den grad att kvalitet och pris blir sekundärt. Jag hade kontakter bland både byråer och producenter medan Janak och Anders (Freij, medgrundare och VFX-supervisor reds. anm) genom sina frilansår hade kontakt med produktionsbolagen.

På hemmaplan har de hållit relativt låg profil. Förra året prisades de visserligen med Årets bästa animation på Roygalan för sitt arbete med brittiska ITV men i övrigt är förmodligen den mest kända produktionen draken i de Comhem-filmer som det senaste halvåret gått tungt i både tv och utomhus.

Trots att bakgrunden finns inom långfilm valde de från början att jobba mot reklammarknaden. Att fastna i ofta mångåriga och stundtals snåriga projekt var inte ett alternativ för ett mindre bolag utan finansiell uppbackning. På reklamsidan hade de dessutom möjlighet att snabbt bygga en portfölj. Reklamsidan har visserligen mindre budget som sällan räcker till att ta fram ett helt nytt djur. Där kommer den tidigare nämnda ”hyrfunktionen” in. Mycket tack vare den kan Fablefx gå upp i pitch mot de globala giganterna och ändå inte vara uträknade. 

– Det är många marknader där byråerna lever under allt tightare budgetar och där kan vi komma in, vi har exempelvis märkt av ett helt annat intresse från London än vad vi tidigare upplevt. Den totala summan projekt blir inte fler men de går numera inte alltid till de stora drakarna, säger Thomas Deutschmann.

Även om reklamprojekten varit ett bra sätt att snabbt etablera sig på marknaden och bygga en stabil grund är planen att framöver rikta in sig på de lite längre projekten. Processerna är visserligen mer utdragna men långfilmer innebär också stabilare grund än en konjunkturkänslig reklammarknad. I dag omsätter Fablefx 10,5 miljoner kronor och är lönsamma, skulle utvecklingen mot långformat bli verklighet skulle den siffran stiga väsentligt.

– Att röra sig mot de längre formaten handlar både om intresse och strategi. Dessutom får man mer tid att slipa på tekniska detaljer som även kan användas på reklamsidan, säger Kaj Steveman.

– Det är skitkul att jobba med reklam. Det är bara där man kan få lägga tre långa inspelningsdagar med 100 personer på set för att få fram en 30 sekunder lång film. Samtidigt är vi inte ett team av generalister, det är helt omöjligt att få reklamgig som överlappar på ett bra sätt. Även om det blir mindre pengar per dag på långformaten är det tryggare, fyller Thomas Deutschmann i.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Fablefx

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.