Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag27.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Karriärsöndag

If lägger om sin byråstrategi som del av stor inhousesatsning

Publicerad: 4 Oktober 2019, 08:09

Maria Ziv, chief marketing officer på If.

Foto: Pressbild

Ännu en stor aktör väljer inhousevägen. Försäkringsbolaget If plockar hem en stor andel av marknadsföringen och bygger en nordisk inhousebyrå. Samtidigt uppdaterar If sin byråstrategi med nya byråpartners.


Ämnen i artikeln:

If SkadeförsäkringMaria ZivÅkestam HolstCarat

För cirka två år sedan fick försäkringsbolaget If en ny chief marketing officer i Maria Ziv, som senast kom från en topproll som global marknadschef på skönhetsjätten Oriflame. Förra våren lanserade If sin nya varumärkesposition som det "oknepiga försäkringsbolaget" och i det nya kommunikationskonceptet som togs fram tillsammans med mångåriga byråpartnern Forsman & Bodenfors var tonen mer personlig än tidigare.

Sedan dess har If flyttat hem en betydligt större del av marknadsföringen till företagets egen inhousebyrå. I våras berättade Resumé att If var påväg att byta byråpartner till Åkestam Holst, vilket nu bekräftas av If i samband med bygget av en stor, nordisk inhousebyrå som fått namnet If Creative Agency. Dessutom tar Carat över som ny mediebyrå, ett uppdrag som tidigare låg hos OMD.

Syftet med inhousebygget är att lägga mer av den kreativa processen och produktionen inom företaget väggar, vilket innebär att If bygger upp kompetensen internt så väl som att satsa på ny teknik och egen studio.

LÄS MER: "Bekräftat: Forsman & Bodenfors och If går skilda vägar"

Flera prestigefulla rekryteringar har gjorts till If Creative Agency. Robert Nygren från M&C Saatchi har anställt för att leda byrån och Ola von Bahr och Peter Eriksson, båda med bakgrund på Storåkers McCann, har rekryterats som nya kreatörer. If har även anställt Malin Källén, tidigare head of inhouse production på Tele2, och Robert Hedlund, tidigare head of creative på Visual Art.

– Jag tror att beskrivningen av vad vi vill bygga och ambitionerna vi har framåt attraherar. Många av de tyngre kreatörerna, både de vi redan rekryterat och de vi befinner oss i samtal med just nu, saknar närheten till affären på byråsidan. Jag upplever en frustration i när koncepten lämnas över till kunden, att man inte riktigt vet eller kan påverka vad som händer därefter, säger Maria Ziv till Resumé.

– Genom att kliva in på företagssidan, speciellt där kommunikation är så pass viktigt som den är hos If, får du som kreatör en helt annat påverkan och insyn. Många kreatörer vill idag sitta direkt med produktutvecklarna för att se hur de kan hjälpa till att göra produkterna bättre i linje med varumärket, fortsätter hon.

Hur kommer era byråsamarbeten ta ny form i samband med att ni satsar inhouse?
– Jag vill ha nära byråsamarbeten där affärsstrategin styr. If Creative Agency, kommer tillsammans med Åkestam Holst och Carat att bygga ett "core team" som kliver ifrån den traditionella byrå-kund-relationen, vilket innebär att vi beroende på projekt och koncept kan plocka de som är bäst lämpade för uppgiften oavsett om personerna sitter hos oss eller hos Åkestam Holst.

– I och med det kommer vi ha egna kreatörer med djup kunskap om affären vilket kommer ge oss en fördel när vi går in och briefar andra kreatörer. Jag tycker det är roligt att titta på vad det är som driver kreatörerna, och jag tror man hittar den där extra gnistan när man tar bort väggarna mellan byrå och kund.

Maria Ziv berättar att If även kommer se över sitt kommunikationskoncept.

– Vi har kört två kampanjer på konceptet som lanserades förra sommaren, och det har funkat bra och levererat. Men nu när vi har alla på plats ska vi se över kommunikationskonceptet, jag vill se om vi inte kan göra något ännu lite vassare.

I samband med bytet tar If hjälp av ett annat bolag inom Noa-gruppen – Bold – för att ta fram en ny visuell identitet.

– Den har inte börjat synas externt än, vi är ju ett stort bolag och det är otroligt många touchpoint som ska uppdateras. Men identiteten kommer börja smygas ut nu fram till slutet av mars, vilket ska bli otroligt kul.

Lina Engler, client director på Åkestam Holst, kommenterar i ett pressmeddelande:

– Vi ser mycket fram emot samarbetet med If och If Creative Agency i Norden. Det är ett modernt sätt att arbeta på. Tillsammans med Bold och Evidence, som redan samarbetar med If, så har vi alla förutsättningar att skapa en stark helhet och riktigt bra kommunikation som kommer att skapa värde för If framåt.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.