Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Karriärsöndag

Influencern som förändrar superbilvärlden

Publicerad: 12 Januari 2020, 08:15

För tio år sedan var det de flabbande gubbarna i ”Top gear” som styrde bilvärlden. I dag är det den australiska influencern Supercar Blondie som är i bilvärldens epicentrum. Det ändrar bilens färdriktning under 2020-talet.


Ämnen i artikeln:

Instagram

I ett videoklipp som publicerades i somras kör Supercar Blondie populärkulturens kanske mest legendariska bil: Batmobile i form av den Mercedez-Benz AMG Vision GT som användes i den senaste Batmanfilmen ”Justice league”. Den finns bara i ett enda exemplar och att komma i närheten av den är någonting de flesta bilentusiaster bara kan drömma om. Men Supercar Blondie är – som namnet skvallrar om – inte den vanliga bilentusiasten.    

Alex Hirschi är en 34-årig australier som tidigare var journalist på en radiostation i Dubai, men som snabbt lockade miljontals följare när hon 2015 började posta inlägg med superbilar i sociala medier. Något år senare sade hon upp sig och har sedan dess tjänat sitt levebröd på att under namnet Supercar Blondie visa upp världens lyxigaste och dyraste bilar från varumärken som Ferrari, Lamborghini och svenska Koenigsegg.

I dag har Supercar Blondie sammanlagt femton miljoner följare på sociala medier och har bidragit till att stöpa om den traditionellt grabbiga bilkulturen med en ”inget nonsens”-inställning. I stället för att recensera superbilarna med fokus på tekniska finesser – som hennes manliga branschkolleger tenderar att göra – fokuserar Alex Hirschi på själva upplevelsen av bilen.

– Bara en procent av världen bryr sig om alla de tekniska bitarna av en bil. De flesta människor vill veta hur cool den ser ut, vilka prylar som ingår i den, vad de olika knapparna gör, hur det är att köra den och hur den låter, sade hon till brittiska The Mirror i juli.

Bo Lundvang på Sportbilen.se, som har bevakat superbilsbranschen i åratal, tror att Supercar Blondie har potential att locka en ny målgrupp till bilvärlden.

– Det kryllar inte av tjejer i bilbranschen, och när någon gör det så här bra blir det nog en snöbollseffekt, säger han.

Bo Lundvang pekar på att det fortfarande finns mycket gubbighet i bilvärlden. Till exempel hyr fortfarande många biltillverkare under bilmässor i Europa in tjejer som bara ska stå vid bilarna och se snygga ut.  

– Det finns tyvärr inte så många tjejer med hjältestatus i bilvärlden, men Supercar Blondie är nog på väg dit. Jag tror hon kan funka som en bra förebild för andra tjejer som också gillar bilar och att synas i sociala medier.

Mycket pekar på att han har rätt. I mars 2018 utsågs Alex Hirschi av Arabian Business till en av de femtio mest inflytelserika kvinnorna i arabvärlden och i februari i år utsågs hon av Esquire Mellanöstern till Influencer of the Year.

FAKTA/ Supercar Blondie
Namn: Alexandra Mary Hirschi, i ­sociala medier Supercar Blondie.
Född: 21 september 1985 i Brisbane i Australien.
Bor: Dubai, Förenade arabemiraten.  
Gör: Bilinfluencer med sammanlagt femton miljoner följare i sociala medier. Nu har Alex Hirschi även sin egen tv-serie ”Car crews with Supercar Blondie” där hon utforskar olika delar av den amerikanska bilkulturen.
Priser: I Mellanöstern är hon en av regionens starkaste influencer och har vunnit massivt. Och i oktober vann hon dock vid Influencer Awards Monaco.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se


Ämnen i artikeln:

Instagram

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.