Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Karriärsöndag

Lanserar ny designbyrå: "Många varumärken underskattar det fysiska mötet"

Publicerad: 31 Maj 2019, 13:01

Ray Ateliers första uppdrag var för Tiger of Sweden och inspirationen kom från Palatset Makalös.

På JoAnn Tann Studio var Kia Lublin, Saba Gedda, Cora Hamilton och Elin Skogkvist bland annat med och skapade NK:s berömda skyltfönster. Med den nya designbyrån Ray Atelier vill de hjälpa varumärken att stärka sin fysiska dimension.


Ämnen i artikeln:

NK

Att det krävs någonting mer för att få konsumenten att vilja umgås med ditt varumärke IRL blir allt tydligare i takt med att e-handeln växer sig starkare. Det bevisas inte minst av hur allt fler varumärken får ta sitt pick och pack och flytta helt och hållet online för att få det att gå ihop, och hur de som fortsätter satsa på fysiska butiker kämpar för att erbjuda en ny butiksupplevelse. I de nya formerna av butiker blir det allt viktigare att växa samman det fysiska med det digitala och erbjuda en anledning till konsumenten att gå in i din butik som inte bara handlar om att genomföra ett köp.

LÄS MER: "Butiker anpassas till sociala medier – så tacklar du nya trenden"

Några som tar fasta på vikten av den fysiska dimensionen av varumärken är Kia Lublin, Saba Gedda, Cora Hamilton och Elin Skogkvist. De har en bakgrund på JoAnn Tan Studios, som har basen i Milano men som i Stockholm bland annat ligger bakom NK:s berömda skyltfönster.

För cirka ett år sedan lades Stockholmkontoret ned, men en förfrågan från Tiger of Sweden om att skapa varumärkets nya showroom ledde till att kvartetten fick allt fler uppdrag från modekunder och såg då en möjlighet att fylla ett tomrum på marknaden. Sedan i julas satsar de helhjärtat på den nya designbyrån Ray Atelier. Förutom Tiger jobbar byrån idag med kunder som Aplace, Steen&Ström, Haglöfs och HEM.

– Många förfrågningar har kommit in och vi har tackat ja till det mesta vilket resulterat i att vi har gjort väldigt mycket på kort tid, säger Kia Lublin till Resumé.

Ray Ateliers spaning är att den digitala hetsen lett till att många varumärken underskattar det fysiska mötet med kunden.

– Många kör på formulär 1A, använder en enkel vepa eller roll up och använder sina skyltfönster till att visa upp reaplagg. Vi inser att att allt fler köp sköts på nätet och att butikerna måste bli mer som showrooms i takt med att slutkonsumenten blir mer kräsen.

– Men det känns som att det börjar bli bättre och vi ser att svenska varumärken börjar inse att det bidrar till ett mer sammanhållet uttryck när de satsar på den fysiska upplevelsen, fortsätter hon.

Ray Atelier har bland annat gjort om Aplace butik i Brunogallerian i Stockholm.

LÄS MER: "Grundarna bakom parfymsuccén Agonist lanserar doftbyrå"

Kia Lublin beskriver Ray Ateliers usp: att hitta och förfina varumärkets essens och addera en tvist som skapar en "headturner" och gör att konsumenten vill gå in i butiken.

– Vissa kunder vill ha en subtil tvist, medan andra vill maxa.

Hur ska man gå tillväga för att jobba framgångsrikt med den fysiska dimensionen av varumärket?
– Framför allt krävs det att du värdesätter det fysiska – och att du tänker på den fysiska aspekten redan i början av en lansering.

Hon exemplifierar med Ray Ateliers första projekt för Tiger of Sweden. Det inleddes med uppdraget att bygga varumärkets showroom med inspiration av palatset Makalös, som brann ned 1825 i Kungsträdgården i Stockholm. Utefter det skapade Ray Atelier en installation som förstorade delar av Makalös kända skulpturer. Scenografin togs sedan ut hela vägen, exempelvis i Paris under mässor i Florens, Paris, Berlin, Kanada och landade slutligen i Tiger of Swedens 17 skyltfönster.

– Vissa av de enheter vi skapade tillsammans med Tiger of Sweden har visats upp i butiken i London och en dag kom en man in som köpte alltihop. Nu när kampanjen är över och de enheter som inte köptes av mannen i London åter är samlade i Stockholm kommer de resterande troligtvis säljas på något av Stockholms auktionshus. Det känns jättekul att det vi tog fram kan leva vidare, säger Kia Lublin.

Tiger of Sweden var en av Ray Ateliers första kunder.

NK:s skyltfönster är en klassiker – vilka insikter tar ni med er från att jobbat med dem under åren?
– NK är väldigt speciellt i och med att det är ett av få ställen i Stockholm som verkligen satsar på sina skyltfönster. De är noggranna med uppföljning och det har visat sig att när skyltfönster varit spektakulära har det ökat trafiken in i varuhuset, så det man tar med sig är att det lönar sig att värdesätta den fysiska aspekten.

– De har dessutom en sådan bredd av varumärken att plocka ifrån att det bara är fantasin som sätter gränser. Vi tar självklart med oss mycket från det jobbet och från hela tiden på JoAnn Tan Studio. I Milano, Paris och de andra större modestäderna har man ett helt annat kreativt tänk när det kommer till skyltfönster. Men det känns som att Stockholm också är på väg ditåt.

Även om Ray Atelier inledningsvis jobbar med varumärken inom modesegmentet är det inte endast åt den industrin man riktar sig.

– Men mode har ju alltid någon form av frontlöparposition när det gäller marknadsföring. Så det kanske börjar där, men det känns verkligen inte som att det slutar där.

Hur viktigt är det att det fysiska och det digitala hänger ihop?
– Vi tycker att det är jätteviktigt att ett koncept genomsyrar all kommunikation. När det finns en tydlig röd tråd genom alla kanaler så blir upplevelsen mer slående och trovärdig. Det vore väldigt intressant att testa att översätta det vi gör till digital form.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se


Ämnen i artikeln:

NK

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.