Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag14.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Karriärsöndag

Mästaren på nudging har hittat rätt grupp

Publicerad: 17 November 2018, 23:15

Niklas Laninge: "På Gullers kan jag förkovra mig i det jag gillar och är bra på, precis som när jag skriver böcker"

Foto: Sören Andersson

Han vet att han är bra på beteendedesign. Och han vet vem som är bäst på att lyfta honom. För Resumé berättar Gullers Grupp nyförvärv Niklas Laninge om värdet av att hitta sin grej – och varför man ska hålla fast vid sin parhäst.


Ämnen i artikeln:

PR-ByråerGullers GruppBeteendevetenskapPsykologi

"Kom fram till vad du är bra på"
För att få fler att donera sina organ efter döden, måste utgångsläget byta plats. Organdonationsregistret ska inte längre vara något vi söker upp, utan i stället något alla myndiga medborgare automatiskt är en del av. Men det fria valet finns fortsatt kvar – alla kan när som helst lämna det.

Det är ett typexempel på hur beteendedesign och nudging kan användas för att nå beteendeförändringar, berättar psykologen Niklas Laninge. Han jobbar sin tredje vecka på pr-byrån Gullers Grupp, dit han värvats just för sina specialkunskaper inom området.

– Att göra det enklare att välja rätt är kärnan. Och då gärna sådant som vi vet är bra för människor, som källsortering och organdonation.

Niklas Laninge vet vad han vill göra med sin kunskap. Men också hur – eftersom han har insett sina starka sidor.

– På Gullers finns det många som är bäst på sin grej: nån är projektledare och en annan är art director. Jag har drivit företag i många år och då måste man göra allt själv – först därefter kan man syssla med det man faktiskt kan. Då missar man mycket utveckling. På Gullers kan jag förkovra mig i det jag gillar och är bra på, precis som när jag skriver böcker.

"Håll hårt i personer som tar fram det bästa i dig"
Insikter om sina egenskaper har kommit när han jobbat med sin författarparhäst Arvid Janson – som lämpligt nog kompletterar honom. Relationen började med att den senare byggde en hemsida åt Laninges studentprojekt. Därefter var de båda med och grundade konsultföretaget Psykologfabriken. Snart blev de bästa vänner.

Företaget hade starka band till Natur & Kultur – och när dess förlagschef över en lunch frågade om inte Laninge satt på en bokidé hade han snöat in på beteendedesign. Det blev en fackbok – med Janson. Sedan en andra och en tredje. I närtid ska det bli minst två till.

– Vi jobbar i växelverkan. Jag skjuter ut idéer och pratar på om studier jag läst, medan Arvid får syn på strukturen i allt svammel. Sedan börjar maskineriet; jag jobbar snabbt och slarvigt medan han arbetar långsamt och noggrant. Jag är effektiv – han är uthållig och tar det i mål. Vi kompletterar varandra på ett otroligt lyxigt sätt. Honom ska jag hålla hårt i.

"Rekrytera alltid anonymt, strukturerat och standardiserat."
För några år sedan anlitades Laninge som konsult i samband med contentbyrån Matters nyrekrytering. Tanken var att använda standardiserade personlighets- och begåvningstester för att bredda byråns mångfald. Där stärkes hans övertygelse om att branschen måste sluta "värva med magkänslan".

– Matter ville ha snälla problemlösare som är öppna, stresståliga och målmedvetna. Jag såg direkt ett mönster med 'sköna reklamsnubbar' som förvisso var stresståliga och öppna. Men testerna visade att de knappast var över medel i begåvning och absolut inte målmedvetna. Många byråer har byggt sin kultur på den personlighetstypen, och det är inte bra.

Med testerna kunde Laninge bredda personalsammansättningen.

– Vi fick in folk som drevs av annat än självhävdelse. Istället kanske fler kvinnor, nyexaminerade eller folk som bytt bransch. Vissa av dessa har senare gjort kometkarriär. Eftersom Gullers senare köpte Matter, är många av dem dessutom märkligt nog nu mina kollegor.

"Jobba inte långa dagar"
I ett annat konsultuppdrag fick han syn på ytterligare en osund byråkultur.

– Klockan var runt sju efter mitt föredrag och ett gäng 25-åringar satt kvar på kontoret. 'Vad ska ni göra ikväll', frågade jag. 'Nää alltså vi måste sitta uppe hela natten! Det här spelet måste komma ut på App Store innan helgen'.

Visst måste saker bli klara ibland, men forskning visar att förmågan till kreativitet och problemlösning blir sämre ju längre man jobbar, understryker Laninge.

– För att komma på unika idéer bör du snarast vila, och inte heller fortsätta umgås med samma personer.

Och här spelar det stor roll vilka signaler seniora personer skickar, menar Laninge. En natt för några år sedan fick en vän till honom ett sms från en kreatör. Händelsen är ett exempel på dåliga seniora förebilder – men råkar även stärka tesen om att idéer ofta kommer när man vilar.

– Han var ute och söp och hade kommit på en idé: 'jag vill ha den på mitt skrivbord klockan åtta imorgon bitti'. Otroligt.

"Läs en bok i veckan"
Niklas Laninge ratar tv-serier. Han lägger istället sina kvällar på böcker, såväl romaner som facklitteratur.

– Nu kanske jag låter som en elevrådsordförande. Men det finns faktiskt inget som breddar perspektiven som en bok. Bara i en roman kan du på riktigt dyka ner i tankarna hos en kvinna i Nigeria, genom en kvinnlig författares ord. Bara i en fackbok, som till exempel 'Varför vi gör som vi gör' kan du gå till botten med människors valsituation. Den har lärt mig mycket om vilka beteenden man faktiskt kan påverka – och vilka vi inte har kontroll över.

Fakta / Niklas Laninge
Ålder: 31
Bor: Enskededalen
Familj: Fru och två barn
Tjänar: 720 000 kr.
Karriär: Psykolog, entreprenör och författare specialiserad på beteendedesign.
Medievanor: "Läser och lyssnar på böcker och poddar. Använder Economist-appen".
Förebild: "När det gäller hur jag vill vara så måste jag ändå säga min fru. Karriärmässigt så är Dan Ariely den jag inspireras av mest."
Aktuell: Gullers Grupps första psykolog och expert på beteendedesign samt aktuell med boken "Beslutsfällan" (Volante).

Mårten Färlin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.