Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag12.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Karriärsöndag

Tog Bahnhofs strid mot RO – blir kommunikationschef för nytt varumärke

Publicerad: 19 Januari 2020, 08:02

Anya Alenberg

Foto: Janne Naess

Anya Alenberg lämnar Bahnhof efter fyra år och blir kommunikationschef för Openinfra.


Ämnen i artikeln:

Bahnhof

Anya Alenbergs är för Resumés läsare kanske mest förknippat med internetleverantören Bahnhofs bråk med Reklamombudsmannen (RO) hösten 2018 när Bahnhofs variant på memen ”Distracted  boyfriend” fälldes av nämnden eftersom den ansågs sexistisk. Som kommunikatör uttryckte Anya Alenberg hård från bolaget och skrev på hemsida att RO tappat all trovärdighet och saknar en modern och jämställd syn på kön och marknadsföring.

Efter fyra år som kommunikatör på Bahnhof blir Anya Alenberg kommunikationschef för Openinfra. Ett nytt varumärke Stadsnätsbolaget, Öppna Stadsnät och Svensk Infrastruktur.

Beslutet att slå samman verksamheterna i Openinfra, som utgör kedjan av leverantörer vilka installerar fibernät åt kunderna, till ett nytt varumärke kommer efter bristande kundnöjdhet. Övergången kommer att ske stegvis.

– Det har varit för krångligt för våra kunder att ha tre aktörer att vända sig till under processen som dessutom är långdragen. Folk har inte förstått var de ska vända sig till. Det har lett till dåliga betyg på olika jämförelsesajter. Beslutet handlar om att göra det enklare för kunden.

Vad blir ditt huvudsakliga fokus?
– Vi har inte haft någon kommunikationsavdelning innan så det handlar om att kommunicera överhuvudtaget. Vi har haft en kundtjänst som gjort så gott de har kunnat och webbyråer som har tagit fram olika hemsidor. Men vi har varken haft strukturer eller kommunikationsplan.

Inledningsvis handlar Anya Alenbergs jobb primärt om att informera alla befintliga kunder samt de som beställt fiber om övergången.

Vad tar du med dig från åren på Bahnhof?
– Vikten av att ha en kunddialog. Att vi ska ha öppna och neutrala nät. Telia eller Bahnhof ska inte ta över kundens beslut.

Hur har den låga kundnöjdheten påverkat det interna arbetet?
– Det är tjockt på kundtjänst med onödiga samtal som kostar pengar. Vi drabbas trots att vi är duktiga på kärnverksamheten.

Webbyrån Barkas ligger bakom den nya sajtens design och UX. 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Bahnhof

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.